23 - 01 - 2023
روشهای مبارزه با قاچاق سوخت موفق نبود
رییس صنف جایگاهداران کشور گفت: سیاستگذاران توزیع فرآوردههای نفتی در سالهای گذشته با اهرم مقابله با قاچاق، معمولا از روشهای سلبی در توزیع سوخت استانهای مرزی استفاده کردهاند و توجه اساسی به اصلاح زیرساختها نشده، در نتیجه وضعیت در چند سال اخیر، مطلوب مردم مرزنشین که نیازمند سوخت هستند و جایگاهداران نیست و اقدامات جدی لازم است.
اسدالله قلیزاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طی سالیان اخیر سیاستهای محدودیتآفرین در عرضه سوخت در استانهای مرزی دنبال شده که نارضایتی برخی مردم، مالکان خودروها و جایگاهداران را در پی داشته است، اظهار کرد: در سالهای پیشین فقط تصمیمات مبتنی بر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از قاچاق و راهحلهای آسان اتخاذ شده که راهگشا نبوده است. اصولا اولین مواجهه مردم با جایگاهداران و پرسنل آنهاست که واقعا نمیدانیم چه پاسخی برای کمبودها داشته باشیم.رییس صنف جایگاهداران کشور اظهار کرد: مستحضر باشید که این سیاستها قطعا کاهش درآمد برای جایگاهداران را نیز به همراه دارد، مثلا در بخش گازوییل اکثر جایگاهها فعالیت شبانهروزی ندارند و تعطیلیهای چندساعته روزانه را طی سالیان اخیر شاهدیم، به طوری که در مورد فعال بودن عرضه در همه جایگاههای استانهای مرزی نمیتوان قاطعانه نظر داد. قلیزاده با بیان اینکه در هردو بخش بنزین و گازوییل در برخی شهرها طی سالیان اخیر با کمبودها و صفها مقابل جایگاهها مواجه بودیم و اخبار کمبود سوخت از برخی مناطق مرزی منتشر میشود، گفت: به طور مثال کارشناسان این پرسش را دارند که چرا در بخش ناوگان حملونقل کشور اجرای فاز دوم طرح پیمایش پیشرفت مناسبی ندارد و این کُندی در اجرای طرح به ضرر چه کسانی تمام میشود؟وی ادامه داد: قاچاق فرآورده نفتی از روشهای گوناگون قابل انکار نیست ولی این دلیل نمیتواند اهرمی برای اتخاذ این رویکرد باشد؛ چراکه مردمی که نیاز واقعی به سوخت دارند نباید از این تصمیمات زیان ببینند. تاخیر در حوزه عرضه فرآوردههای نفتی و هدفمند کردن یارانه پرداختی به سوخت به نفع سودجویان تمام میشود و این مردم و بخش خصوصی و حتی دولت هستند که زیان متحمل میشوند. در واقع در شرایط فعلی، ادامه این راه از تولید تا انتقال و توزیع و مصرف آسیبهای بیشتری را متوجه کشور خواهد کرد که از ابعاد مختلف قابل بررسی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد