14 - 04 - 2017
رونق شیوه های جدید کارآفرینی
کسبوکارهای نوپای فضای مجازی درسالی که سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام گرفته است، میتوانند با ارائه ایدههای جدید در بازار کار، سهم موثری در اکوسیستم کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنند.
کسبوکارهای نوپای امروزی که با عنوان استارتآپها شناخته میشوند در هر کشوری گام موثر در جهت توسعه اقتصادی محسوب میشوند و در صورتی که بتوانند از چالشهای حقوقی و قانونی عبور کنند، سهم موثری در اکوسیستم کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند.
کارشناسان معتقدند ایران در آغاز راه رشد اقتصادی شتابان براساس سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار دارد و استارتآپهای بومی میتوانند یکی از مهمترین عوامل و تقویتکنندههای این رشد شتابان باشند.
استارتآپها و کسبوکارهای اینترنتی در ایران از سال ۹۵ توانستند با محبوبیتی که بین مردم کسب کردند جای خود را در جامعه باز کنند. البته به دلیل عدم شناخت سازمانها، نهادها و اصناف مختلف با این مدل کسبوکار، مشکلاتی نیز بر سر راه این استارتآپها به وجود آمد اما با برنامهریزی دولت، شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط برای سیاستگذاری و قانونگذاری این کسبوکارها، فعالیت استارتآپها شکل موجهتری به خود گرفت.
شکلگیری ۲۵۰۰ واحد کسبوکار مرتبط با کار استارتآپها
آخرین آمارهای ارائهشده از سوی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که در یک سال اخیر بالغ بر ۱۲۲۷ استارتآپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و ۲۵۰۰ واحد کسبوکار مرتبط با این فعالیتها شکل گرفت.حال در سالی که «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده میتوان در ادامه اقدامات انجام شده و با استفاده از ظرفیتهای موجود در کشور و بهبود مستمر فضای کسبوکارهای نوپا و آنلاین، شاهد تحقق این شعار و رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا در کشور بود. البته این امر محقق نمیشود مگر آنکه تمرکز ملی روی حمایت از استارتآپهای بومی و جوانان کارآفرین کشور، بیشتر شود.
توسعه اشتغال
پژوهشهای میدانی انجامشده توسط مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات براهمیت نقش استارتآپها و کسبوکارهای نوپا در توسعه اشتغالزایی صحه میگذارد به نحوی که ارزیابیها نشان داده که در یک کسبوکار در حال توسعه بهطور متوسط هفت متخصص مشغول کار شدهاند و تعداد قابلتوجهی نیز بهطور غیرمستقیم در جریان فعالیت آن حضور دارند.
برمبنای این ارزیابی یکی از مهمترین ویژگیهای کسبوکارهای نوپا، تاثیری است که بر اشتغال دارند. این کسبوکارها از طریق نوآوری و چابکی به پویایی اقتصاد کمک میکنند و شکلگیری آنها غالبا مبتنی بر خلق دانش و فناوری است.
مطابق با پژوهش انجامشده اگرچه تاثیر فعالیت این کسبوکارها در توسعه اقتصادی کشورمان مسجل است اما در این زمینه در مقایسه با زیستبومهای توسعهیافتهای مانند آلمان یا کرهجنوبی، چند سال فاصله مشاهده میشود و چشمانداز دقیقی از آینده در این زمینه وجود ندارد به نحوی که برای مثال در کشوری مانند هندوستان ۸۰ هزار شغل توسط کسبوکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده است و برآورد میشود بین ۱ تا ۵/۱ درصد از GDP ایالات متحده مربوط به کسبوکارهای نوپا باشد.
مهاجرت معکوس
این درحالی است که طبق اعلام بنیاد ملی نخبگان، استارتآپها تاثیر بسزایی در روند برگشت و مهاجرت معکوس نخبگان کشور داشتهاند. برای مثال آمار بنیاد ملی نخبگان حاکی از آن است که سالی بالغ بر ١٠٠ نفر از نخبگان به کشور بازمیگردند و در قالب شرکتهای استارتآپ و کسبوکارهای نوپا مشغول به فعالیت هستند.درهمین حال بررسی صورت گرفته از چندین استارتآپ راهاندازی شده در کشور در مراکزی از جمله مرکز نوآوری شریف، پارک فناوری پردیس و دانشگاه تهران، نشان از سود بالای این شرکتها دارد و مهمتر آنکه این استارتآپها توانستهاند تعداد زیادی از نخبگان را جذب و اشتغال ایجاد کنند.
به نحوی که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز با اشاره به فراهم شدن محیط کسبوکار برای فعالیت شرکتهای نوپا و دانشبنیان در کشور گفته است: از هزاران استارتآپ ایرانی چهار استارتآپ مرتبط با فناوری اطلاعات وجود دارند که فروش آنها از چهار هزار میلیارد تومان گذشته است؛ این استارتآپها در سه یا چهار سال گذشته وجود نداشتهاند اما در همین چند ساله توانستهاند چنین رشدی داشته باشند.
جایگاه ایران در جدول جهانی
مطابق با گزارش دیده بان جهانی کارآفرینی (GEM ) و موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی GEDI که در سال گذشته منتشر شده و مربوط به پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است، برآوردها نشان میدهد که ایران از حیث کارآفرینی نوپا و استارتآپ در رتبه ۲۳ جهان قرار دارد و وضعیتی مشابه کشورهای چین و استرالیا را ایجاد کرده است. این بررسیها حاکی از آن است که در بحث کارآفرینی نوپا، کشور سنگال، لبنان و برزیل در ردههای پایین قرار دارند و ایران در سطح متوسط این جدول ردهبندی دیده میشود.
در این شاخص وضعیت ایران در حد کشورهایی مانند سنگال و لنبان است و از این حیث، اوضاع برزیل بهتر از ایران ارزیابی شده است.
ایجاد بانک اطلاعاتی
در این راستا درسالی که گذشت با هدف توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا بانک اطلاعاتی این کسبوکارها توسط وزارت ارتباطات ایجاد و در مرحله اول ۹۳۰ کسبوکار شناسایی شد و بیش از ۵۵۰ ایده استارتآپی به ثبت رسید.
شهلا اصولی، رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا در سازمان فناوری اطلاعات ایران، اجرای طرح بانک اطلاعاتی استارتآپها را با هدف فراهم کردن بستری برای استفاده نهادها و بخشهای مختلف از وضعیت بازیگران زیستبوم کسبوکارهای نوپا عنوان کرد.به گفته وی، با ایجاد این بانک اطلاعاتی بستر ارتباطی برای سرمایهگذاران و شتابدهندهها فراهم شده است تا بتوانند عملکرد بهتری در جذب کسبوکارهای مورد نظر خود داشته باشند و براین اساس حدود ۷۹ سرمایهگذار از طریق سایت این مرکز برای سرمایهگذاری در ایدههای استارتآپی، اعلام آمادگی کردهاند.
اصولی با بیان اینکه بیشترین کسبوکارهای آنلاین حول سه محور تجارت الکترونیک، محتوا و آموزش شکل گرفتهاند که طبعا هریک از آنها دارای زیرمجموعههای متنوعی هستند، اضافه کرد: در رتبههای بعدی میتوان به فناوریهای مالی، توسعه بازار و موضوعات اجتماعی اشاره کرد.
تجهیز استانها به مراکز توانمندسازی
در همین حال رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا از راهاندازی واحدهای استانی این مرکز در راستای رشد و توسعه استارتآپها در استانهای مختلف خبر داد.
وی با بیان اینکه هماکنون ارتباط خوبی با مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از فعالیتهای مرتبط با توانمندسازی کسبوکارهای نوپا از طریق این مراکز و پارکهای علم و فناوری
انجام میشود.
اصولی به مهر گفت: درسال ۹۵ برخی از مراکز استانی ما کار خود را آغاز کردند و ما توانستیم با ظرفیتی که در ادارات کل ارتباطات و فناوریاطلاعات استانها وجود دارد، نقش فعالتری در شهرستانها داشته باشیم. این مراکز به سرعت توسعه پیدا میکنند و میتوان گفت بالغ بر ۲۰ استان دارای واحد استانی مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپا خواهند بود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد