2 - 01 - 2025
رکورد ۲۴ساله مخاطبان سینما شکسته شد
گروه فرهنگ و هنر- عملکرد سینماها تا پایان شب گذشته نشان میدهد که سینمای ایران موفق شده بهلحاظ جذب مخاطب، به بالاترین میزان طی ۲۴سال گذشته برسد. با گذشتن تعداد مخاطبان امسال سینمای ایران از مرز ۲۸میلیون و ۶۰۰هزار نفر، رکورد ۲۴ساله مخاطبان سینما شکسته شد. این تعداد مخاطب، گیشه را نیز به ۱۶۰۰میلیارد تومان رساند. این رکوردزنی در شرایطی محقق شده که امکان بهبود آمار مخاطبان سینما تا پایان سال همچنان وجود دارد و از اینرو، هیچ بعید نیست که سینما بتواند حتی از آمار ۳۳میلیون مخاطب سال ۱۳۷۹ نیز عبور کند. هماکنون سه کمدی «هفتادسی»، «زودپز» و «صبحانه با زرافهها» مخاطبان بسیاری را به سینماها گسیل میدارند که از این میان، «هفتادسی» با توجه به اکران دیرتر بهنسبت دو فیلم دیگر، ظرفیت بالاتری برای جذب مخاطب طی هفتهها و ماههای آتی دارد بنابراین با چنین ترکیبی که هماکنون روی پرده است و البته اکران نوروزی که برای امسال احتمالا از نیمههای اسفند آغاز خواهد شد، میتوان آمار مخاطبان و فروش گیشه بهتری را هم برای امسال سینمای ایران پیشبینی کرد.
اگر آنچه در بهمن۱۴۰۱ رخ داد و فروش فیلمهای معمول روی پرده از فروش فیلمهای جشنواره فجر بیشتر شد، امسال نیز تکرار شود، سینماها تا همان پایان بهمن موفق خواهند شد تا با عبور از آمار ۳۳میلیون مخاطب، تاریخساز شوند که البته تحقق این امر، متوجه اکران یک تا دو فیلم پرمخاطب، برای بازه کنونی تا آغاز اکران نوروزی است که با ارائه مشوقهایی، این مهم نیز دستیافتنی است.
سه فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، کمدی بودند که توانستند با سهم ۶۳۱ میلیاردی از گیشه، تا امروز ۴۰درصد کل مخاطبان امسال را از آن خود کنند. سینمای ۱۴۰۳ تا امروز، با شش فیلم با فروش بالاتر از ۱۰۰میلیارد تومان و ۱۰فیلم، مخاطبان میلیونی داشته است. در راس این فهرست، کمدی «تگزاس۳» قرار دارد که ۴میلیون و ۴۴۶هزار مخاطب جذب کرد و ۲۵۰میلیارد تومان فروخت. بهعبارتی این فیلم توانسته تا به امروز ۱۶درصد از مخاطبان امسال سینما را در اختیار داشته باشد. کمدی «زودپز» نیز که انتظار بیشتری از آن میرفت و قربانی فیلمسوزی شد، تاکنون با ۳میلیون و ۷۳۰هزار مخاطب، ۲۰۹میلیارد تومان فروخته که ۱۳درصد مخاطبان کلی سینما تا به امروز محسوب میشود. کمدی «هفتادسی» نیز تا امروز با ۳میلیون و ۵۰هزار مخاطب، به فروش ۱۷۲میلیارد تومانی دست یافته است یعنی ۱۱درصد از کل مخاطبان امسال سینما را به خود اختصاص داده است.
بنابراین سه فیلم پرمخاطب و پرفروش امسال، همه کمدی بودند که توانستند با سهم ۶۳۱ میلیاردی از فروش گیشه، تا به امروز ۴۰درصد کل مخاطبان سینما را به خود اختصاص دهند. «تمساح خونی»، «مست عشق»، «صبحانه با زرافهها»، «پول و پارتی»، «خجالت نکش۲»، «سال گربه»، «ببعی قهرمان»، «بیبدن»، «قیف» و «مفتبر»، ترکیب دیگر فیلمهای پرمخاطب امسال را تشکیل میدهند. اگر سینما بتواند از سد ۳۳میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند (امری که دور از دسترس نیست) قله بعدی برای فتح، ۳۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اما آمار سال ۷۶ است که در این سال، ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار نفر به سینما رفتند. شکستن این آمار نیازمند برنامهریزی هدفمند در تقسیم گونههای مختلف سینمایی در طول بازههای مختلف سال است.
اگر سینما بتواند از سد ۳۳میلیون مخاطب سال ۷۹ عبور کند، قله بعدی برای فتح، ۳۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر سال ۷۸ است. سنگ بزرگ اما آمار سال ۷۶ است؛ در این سال، ۳۹میلیون و ۹۰۰هزار نفر به سینما رفتند.
اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۴ساله سینما را بشکند، رخدادی قابلتوجه است؛ سینمای۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست مییابد که تعداد فیلمهای تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان میرسد حال آنکه این اتفاق در رقمخوردن مخاطبان سال گذشته، تحتتاثیر فروش تنها دو فیلم بود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آن برای سال آینده نیز کارآمد است.
ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد بود، محدود بودن این استقبالها به تنها دو فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلمها افزایش یافته و شاخص کیفی بر «تجمع فیلمهای کمدی در رقمخوردن این آمار» معطوف شده است. بهنظر میرسد که حفظ تعدد فیلمهای تاثیرگذار در میزان مخاطبان و افزوده شدن گونههای دیگری از جمله اجتماعی، کودک و… بتواند سال پرفروشتر و پرمخاطبتر را برای سینمای فردا برنامهریزی کند. همچنانکه نگاهی به روند تولیدات ماههای گذشته، این امیدواری را ایجاد کرده است که در اکران سال آینده، سهم سینمای اجتماعی و کودک به میزان قابلتوجهی افزایش یافته و این فیلمها نیز رقابت تنگاتنگی را با کمدیها در حوزه مقبولیت مردمی آغاز کنند. تنها یک برنامهریزی هدفمند برای بازههای مختلف سال میتواند مخاطبان هدف بسیاری را به سینما بیاورد. نخستین چالش اکران سال آینده از همین اکران نوروز آغاز میشود؛ ماه مبارک رمضان از نیمههای اسفند آغاز میشود و نخستین روز سال آینده نیز با لیالی قدر همزمان است. همین امر برنامهریزی مدون و هوشمندانه برای اکران سال آینده را میطلبد تا روند صنعتیشدن سینمای ایران دستکم در حوزه میزان استقبال مخاطب، به یک استاندارد قابلاعتنا نزدیک شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد