25 - 12 - 2024
ریزش سهم خودروسازان چینی در بازار اروپا
ایسنا- خودروسازان چینی پس از افزایش ۳۵درصدی تعرفههای جدید بر هزینه واردات خودرو به منطقه، کمترین سهم خود را از بازار خودروهای الکتریکی اروپا در هشتماه گذشته به دست آوردند.
محققان اظهار کردند تولیدکنندگانی مانند بیوایدی و سایکموتور در ماه نوامبر 4/7درصد از ثبتنام خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با 2/8درصد در اکتبر کاهش یافته و این پایینترین سطح از ماه مارس است. اتحادیه اروپا تعرفههای اضافهشده را در پایان اکتبر اعمال کرد و پس از تحقیقات نشان داد که کمکهای دولتی مزیت ناعادلانهای برای صنعت خودروهای برقی چین ایجاد کرده است. در حالی که تمام خودروهای الکتریکی تولیدشده در چین مشمول تعرفهها هستند، از جمله خودروهایی که توسط برندهای غربی مانند بیامو و تسلا ساخته میشوند، این مقدار با توجه به میزان حمایت از یک خودروساز و اینکه آیا با تحقیقات اتحادیه اروپا همکاری کرده است، متفاوت است.
شرکت سایکموتور بهعنوان کمپانی مادر ام جی، با تعرفههایی که اکنون مجموعا ۴۵درصد است، بیشترین ضربه را خورد. برند خودروهای اسپورت بریتانیایی که مدتها پرفروشترین خودروساز چینی در اروپا بود، اخیرا افت کرده است و براساس دادهها در ماه گذشته نسبتبه سال قبل ۵۸درصد کاهش ثبتنام داشته است. در بحبوحه عقبنشینی امجی، بیوایدی با ثبتنام در سراسر اروپا در ماه نوامبر بیش از دو برابر شده و به ۴۷۹۶ خودرو رسیده است. جولیان لیتزینگر، تحلیلگر دیتافورس اظهار کرد که بیوایدی در حال تسلط بر بازار است در حالی که امجی در حال شکستهای بزرگ است. هزینههای پایینتر باتری به شرکتهای چینی مزیت قیمتی داده است، اما این موضوع انگیزههای حمایتگرایانه را برانگیخته است زیرا مقامات ایالاتمتحده و اتحادیه اروپا برای محافظت از خودروسازان محلی تلاش میکنند. این صنعت که صدها هزار کارگر را در آلمان، فرانسه و ایتالیا استخدام میکند، با تغییر خودروهای احتراقی مقابله میکند. لیتزینگر گفت در حالی که تعرفههای اتحادیه اروپا فشار چین را در منطقه کمرنگ کرده است، اعمال آنها به طور کلی به شکستی کوچکتر از حد انتظار منجر شد. او همچنین گفت که با این حال، در آلمان و فرانسه، ثبتنام خودروهای برقی توسط سازندگان چینی در نوامبر نسبت به سال گذشته بیش از نصف شد. در مقابل، سازندگان چینی خودروهای برقی در بریتانیا که عضو اتحادیه اروپا نیست و تعرفهها را قبول نکرده است، ۱۷درصد افزایش سالانه نسبتبه سال گذشته داشتهاند. تغییر به سمت خودروهای برقی که زمانی اجتنابناپذیر به نظر میرسید، در سال ۲۰۲۴ در بسیاری از بازارهای جهانی کند شده و غیرقابل پیشبینیتر شده است و خودروسازان را به ارزیابی مجدد راهبردهای خود از خطوط تولید مدل گرفته تا مکانهای کارخانه و حتی ساختارهای شرکتی سوق داد. خودروسازان چینی در حال انجام اقداماتی برای بومیسازی تولید در اروپا هستند، اما این تلاشها به زمان نیاز دارد.
بلومبرگ گزارش کرد در سطح جهانی، شرکتهای خودروسازی بهدنبال راههایی برای به اشتراک گذاشتن هزینهها هستند زیرا تلاش میکنند از تغییرات گرانقیمت فناوری عقب نمانند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد