24 - 10 - 2017
«ریشهها و سنگها» در موزه هنرهای معاصر
گروه فرهنگ و هنر- «ریشهها و سنگها» عنوان نمایشگاه آثار تونی کرگ است که روزهای آینده در موزه هنرهای معاصر برگزار میشود. این هنرمند مجسمهساز که پیشتر هم به ایران سفر کرده میگوید با وجود پیچیدگی، آثارش فرم ثابتی دارند و رابطه خاصی بین آنها برقرار است؛ همچون رابطه انسان با طبیعت و دانستن و باور. او میگوید: ما با از بین بردن جنگلها، محیط پیرامونمان را از فرم خالی کردهایم و شاید مجسمهسازی بتواند فرصتی ایجاد کند تا وضعیت کمی تغییر کند.
صبح دیروز در موزه هنرهای معاصر نشستی برای نمایشگاه آثار تونی کرگ، مجسمهساز انگلیسی با نام «ریشهها و سنگها» برگزار شد. در ابتدای این نشست علیمحمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: «مایه خوشحالی است که توانستیم یکی از بزرگترین هنرمندان معاصر جهان را به ایران دعوت و نمایشگاه او را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنیم.»
او «ریشهها و سنگها» را یکی از بهترین نمایشگاههای تاریخ موزه هنرهای معاصر دانست و ادامه داد: «این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاههای تاریخ این موزه خواهد بود و مجموعه آموزشی است که مورد توجه هنرمندان، علاقهمندان به هنر و دانشجویان قرار خواهد گرفت. مواد استفاده شده در آثار این نمایشگاه از مواد طبیعی است که از مولکول ذرات تا به کائنات خواهد رسید و فلسفه برپایی این نمایشگاه مایه بهت و حیرت همگان خواهد شد.»
نمایش آثاری از ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷ میلادی
تونی کرگ هم درباره برگزاری نمایشگاهش در ایران گفت: «چند وقت پیش به ایران دعوت شدم تا این نمایشگاه را برگزار کنم و سرانجام چند ماه پیش به ایران آمدم و به برگزاری این نمایشگاه فکر کردم و معتقدم ایران کشوری جذاب و دوستداشتنی است. از هفته پیش به ایران آمدم و در حال آمادهسازی برای برگزاری نمایشگاه هستم. این پروژه سنگین است اما فکر میکنم چینش آثار تمام میشود. من همکاری پرثمر و دوستانهای با موزه داشتم و مشتاقم مرحله بعدی برگزاری نمایشگاه را ببینم.»
کرگ درباره آثاری که قرار است در این نمایشگاه در معرض دید قرار گیرد، گفت: «در این نمایشگاه ۶۰ مجسمه و ۱۴۰ اثر کاغذ به نمایش گذاشته میشود. اولین اثری که برای این نمایشگاه آوردم متعلق به سال ۱۹۷۰ و آخرین آن مربوط به ابتدای همین سال میلادی است.»
او ادامه داد: «این نمایشگاه به نوعی بررسی تاریخچه آثارم است اما اهمیت آن در مرور این آثار نیست بلکه بر این است که در کشوری به نمایش درمیآید که شناختی از آثار من نداشتند. در آثارم نه تنها فرم کارها بلکه ایدهها و مفاهیم نیز تغییر کرده است.»
مجسمهسازی برخورد با دنیای اطرافمان است
این مجسمهساز درباره سابقه هنریاش گفت: «در سال ۱۹۶۹ به یک مدرسه هنر در انگلستان رفتم. این مدرسه امکانات خوب و اساتید و دانشجویان فعالی داشت که با آنها میشد درباره موضوعات هنری مختلف بحث کرد. از ابتدا به مجسمهسازی علاقهمند نبودم؛ جدا از سه نسل مجسمهسازی که در آن دوره فعالیت میکردند نسل جدیدی هم مانند ریچارد لانگ کار خود را آغاز کرده بودند.»
او اضافه کرد: «اتمسفر پرهیجانی در آن دوران وجود داشت و آثار حالت پرتحرک و داینامیک داشت. محتوای اثر دارای اهمیت نبود بلکه پیشزمینه هنرمند و متریالی که استفاده میکرد از اهمیت برخوردار بود.»
کرگ درباره علاقهمندیاش به مجسمهسازی بیان کرد: «علاقهمندی اولیهام نقاشی و طراحی بود اما دلیل آغاز کردن مجسمهسازی این بود که در این هنر با متریال سادهای کار میکنند و با این متریال تا کجا که نمیتوان پیش رفت. هر تغییر در حجم و اندازه اثر باعث میشود احساسات و ایدههای مختلفی شکل بگیرد.»
او در ادامه گفت: «مجسمهسازی به نوعی برخورد ما با دنیای اطرافمان است. من اصلا به ساختن فرمهای از پیش موجود علاقهای ندارم و برایم اهمیت ندارد طبیعت را کپی کنم. هر مادهای میتواند حس و ایده نویی را به وجود آورد و میتوان هر ایده و فکری را در ماده پیدا کرد.»
این هنرمند اضافه کرد: «ما حسها و اطلاعات مختلفی را از دنیا میگیریم و آن را به کلام و زبان تبدیل میکنیم. تمام اشیایی که در دنیای صنعتی میسازیم کاربردی و در نتیجه کسلکننده و خالی از احساس هستند. جهان صنعتی، دنیا را از فرم خالی میکند. مجسمهساز این فرصت را دارد که به دلیل اینکه اثرش کاربردی و صنعتی نیست، غنای فرم را در ماده نشان دهد و ما را به زمانی برگرداند که فرم را از دست نداده بودیم.»
کرگ با بیان اینکه ما در زندگی روزمره خیلی با مواد سروکار داریم، ادامه داد: «این ارتباط خیلی کاربردی، تکراری و غیرجذاب است. مجسمهسازی علیه تکرار و عدم جذابیت اقدام میکند و با استفاده از مواد مختلف ایدههای مختلف را شکل میدهد. مدتهاست که مجسمهسازان از قفس ایستایی رها شدهاند و مادههای تازه را با فرمهای نو شکل میدهند.»
آثارم با یکدیگر درارتباطند
او در ادامه گفت: «وقتی کسی نمایشگاه مرا نگاه میکند ممکن است فکر کند فرمها و ایدههای مختلفی را تجربه کردم اما در آثارم همواره تم ثابتی وجود داشته است مانند رابطه انسانها با طبیعت. یکسری از آثار من بسیار ارگانیک و یکسری بسیار هندسی هستند. البته رابطه خاصی میان آنها وجود دارد. سعی میکنم این فرمهای پیچیده را استفاده کنم. البته این پیچیدگی از ساختار درونی به سطح میرسد.»
کرگ بیان کرد: «تم دیگری که دوست دارم برجسته شود رابطه بین دانستن و باور است. مجسمهسازی ساختن چیزهایی است که وجود ندارد. تکنولوژی و علم، نکته برجسته فرهنگ امروز ما شده است. سالها پیش دانش وجود نداشته اما انسانها با زبان و احساسات به هستی واکنش نشان میدادند و این یکی از عملکردهای هنر است.»این مجسمهساز اضافه کرد: «در مقطعی متریال را پیدا میکردم و آنها را روی هم میچیدم. هنوز هم به این کار رجوع میکنم. قرار است یک کار با ارتفاع سه متر و ۲۰ سانت در ایران بسازم که در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود.»
او همچنین درباره ابعاد آثار این نمایشگاه بیان کرد: «اندازه کارها خیلی متفاوت است اما آنچه شاخص است وزن آنهاست که برخی بیش از دو تا سه تن وزن دارند.»
این هنرمند درباره سفرش به ایران گفت: سال گذشته به ایران آمدم و تحت تاثیر منظر معماری و تاریخ آن قرار گرفتم. ترجیح میدهم در موزه تاریخ طبیعی وقت بگذارنم.»
کرگ در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر المانها و معماری ایرانی روی آثار یک سال اخیر او گفت: «ترجیح میدهم در استودیوی خودم کار کنم و دوست ندارم فضای خارجی روی آن تاثیر بگذارد. نمیخواهم در واکنش به محیط یا فرهنگ خاصی اثر بسازم و از کار خودم کوتاه بیایم.»
او ادامه داد: «تمرکز خود را روی تمهایی که کار میکنم قرار دادم اما تجربه سفرم به ایران خیلی غنی بود. من با وجود اینکه به عنوان یک غربی میدانستم به ایران میآیم که کشمکشهای سیاسی زیادی با ما دارد، تحت تاثیر روابط انسانی موجود در این وضعیت قرار گرفتم و شگفتزده شدم.»
در ادامه این نشست درمبخش درباره مجسمهای که قرار است با طراحی این هنرمند انگلیسی در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر نصب شود، گفت: «تمام طرح این مجسمه را آقای کرگ به صورت تمام دیجیتال در اختیار ما قرار داده که البته به دست ایرانیها ساخته میشود. ۵۰ درصد اثر تمام شده، این کار ۱۸۵ سانتیمتر عرض و ۲۰/۳ سانتیمتر طول دارد و از سنگ مرمر ساخته میشود.»
او با بیان اینکه این مجسمه دو تکه است، گفت: «تکه اول آن به پایان رسیده و پولیش شده است، دومی نیز در حال ساخت است. تونی کرگ دوست داشت این مجسمه در ایران و با سنگ ایرانی ساخته شود و فکر میکنم یک ماه تا یک ماه و نیم کار آن به پایان برسد.»
کرگ نیز در این زمینه توضیح داد: این مجسمه مانند چند کار دیگر از دو فرم هندسی مجزا تشکیل شده که داخل هم قرار گرفته و همدیگر را کامل میکنند. آنچه اتفاق میافتد، تعامل این دو است. مفهوم آن نیز به زمانی بازمیگردد که انسان به مسالهای فکر میکند و میخواهد تصمیم بگیرد و برای آن جوانب را بررسی میکند.این هنرمند انگلیسی در پایان تاکید کرد: «نمیخواهم تمرکزم را روی بخش کوچکی از دنیا یا تکه کوچکی از تاریخ بگذارم بلکه میخواهم آثارم مفاهیم بزرگتری را دربرگیرد، برای من تشابهات انسانی مهمتر از تفاوتهاست.»
نمایشگاه آثار تونی کرگ با نام «ریشهها و سنگها» فردا ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح میشود و تا ۲۲ دیماه ادامه دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد