20 - 08 - 2017
ریلگذاری ۵ ماه اخیر معادل عملکرد دوساله است
خیرالله خادمی، معاون وزیر راهوشهرسازی با اعلام جزییات زمان افتتاح شش پروژه ریلی در سالجاری گفت: در سالجاری ساخت ۹۱۹ کیلومتر مسیر ریلی جدید به پایان میرسد که این اقدامات معادل عملکرد پنجساله اقدامات در حوزه ریلی است و یک دوره طلایی در بخش راهآهن کشور محسوب میشود. به گزارش «جهانصنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به اقدامات وزارت راه وشهرسازی در حوزه توسعه شبکه ریلی در طول چهار سال گذشته، اظهار داشت: وزارت راه وشهرسازی در سال ۹۲ برای تسریع در تکمیل و ساخت پروژههای توسعه شبکه ریلی کشور، اولویتبندی انجام داد تا براساس آن بتوانیم پروژههای مهم را در دوره زمانی کوتاهتری به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: با توجه به اینکه حدود سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر راهآهن در حال ساخت داشتیم و همچنین ساخت چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهآهن دیگر در حال مطالعه بود همچنین با وجود محدودیت منابع مالی، باید اولویتبندی بین پروژهها انجام میشد تا اقدامات تسریعی را در برخی از پروژهها به اجرا برسانیم.
معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به معیارهای مورد نظر در بحث تعیین اولویتها اظهار داشت: این اولویتبندیها براساس اهمیت مسیرها و اتصال مراکز استانها به شبکه ریلی و میزان ظرفیت جابهجایی بار و مسافر در این محورها انجام شد. همچنین دومین معیار در اولویت قرار گرفتن پروژهها برای ساخت و تکمیل، میزان پیشرفت فیزیکی آنها بود.
این مقام مسوول افزود: این اولویتها در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور هم به تصویب رسید و براساس این اولویتبندیها قرار شد در مرحله اول، پنج مرکز استان را در سال ۹۶ به شبکه ریلی متصل و این پروژههای نیمهتمام را تکمیل کنیم. خادمی تاکید کرد: البته غیر از اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل چند پروژه ریلی هم در دستور کار قرار گرفت، از جمله پروژه راهآهن خواف- هرات که محدوده مورد تعهد ایران در این پروژه، امسال به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین بخشی از مسیر ریلی یزد- مهریز هم در سالجاری افتتاح میشود.
معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه مجموع خطوط ریلی که ساخت و تکمیل آن تا سالجاری در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ما تعریف شده بود حدود ۹۱۹ کیلومتر ریل جدید بوده که این تعهد امسال اجرایی میشود. وی ادامه داد: زیرسازی بخشی از این خطوط جدید ریلی در سالهای گذشته پیشرفت فیزیکی داشته اما عموما روسازیها در دولتهای گذشته به دلیل کمبود ریل و هزینههای بالاتر انجام نشد. در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر از این رقم ریلگذاری شده که ۳۳۰ کیلومتر از این رقم تنها در پنج ماه گذشته انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با تاکید بر اینکه راندمان ریلگذاری در پنج ماه گذشته حدود ۳۳۰ کیلومتر بوده که معادل متوسط ریلگذاری دو سال ریلگذاری در کشور است، به ایلنا گفت: این موفقیت و رکورد بیسابقه در حوزه ریلی کشور با حمایت دولت، سازمان برنامه در بخش تامین منابع و تاکید رییسجمهور و وزیر راهوشهرسازی و همکاری بین سطوح مختلف شرکت ساخت انجام شده که در طول این مدت شرکتهای متعدد پیمانکاری در این پروژه به صورت شبانهروزی حضور داشتند. خادمی با اشاره به اتصال پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی سراسری در سالجاری اظهار داشت: این محورها اهمیت بسیاری در ترانزیت بار و جابهجایی کالا دارند و در اولویت قرار گرفتند.
وی گفت: خوشختانه راهآهن همدان که یکی از مهمترین محورهای ریلی کشورمان محسوب میشود چندی پیش با حضور رییسجمهور به افتتاح رسید. همچنین اخیرا ریل به کرمانشاه رسید و در حال حاضر در این مسیر اقدامات مربوطه برای بهرهبرداری از مسیر و تردد قطار در حال انجام است. معاون وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه حداکثر تا دو ماه دیگر قطار در این مسیر تردد خواهد داشت، گفت: تنها در این مسیر در پنج ماه گذشته چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شد که این رقم در مقایسه با عملکردها در سالهای گذشته بسیار قابل توجه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد