5 - 04 - 2022
«سایپا» پرچمدار کسب زیان خالص
بورسنیوز- این روزها درحالی خودروسازان بهعنوان لیدر بازار خود را شارژ میکنند که بسیاری از مصرفکنندگان، پلیس، دستگاههای نظارتی و… نسبت به عملکرد آنها انتقادات فراوانی دارند. خودروسازان جاده مخصوص در آخرین صورت مالی که ارائه کردهاند و توسط حسابرسان بازبینی شده است با یکدیگر مسابقه زیان خالص گذاشتهاند که در بین شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو این رالی زیانها را شرکت سایپا با ۷۷۰/۴۸ میلیارد ریال زیان خالص طی شش ماه از باقی رقبا برده است.شرکت ایرانخودرو مقدار تولید محصولات خود را طی این دوره ۹۳۴/۲۰۵ دستگاه شناسایی کرد که بیشترین مقدار تولید در اختیار بخش «گروه پژو» با ۵۱۱/۱۳۵ دستگاه بود، سایپا نیز طی این دوره شش ماهه مقدار تولید محصول شرکت خود را ۴۷۵/۱۶۴ دستگاه اعلام کرد و شرکت پارسخودرو نیز توانست ۰۱۷/۵۸ دستگاه به تولید برساند. در این شاهد مشاهده میکنیم بیشترین مقدار تولید را شرکت ایرانخودرو در اختیار دارد. موضوعی که قابل تامل است و میتوان به آن اشاره کرد میزان زیان انباشته این خودروسازان است. زیان انباشته این خودروسازان به ترتیب برابر است با ایرانخودرو ۶۸۸/۳۴۶ میلیارد ریال، شرکت سایپا با ۹۰۸/۱۹۸ میلیارد ریال و پارسخودرو نیز با ۸۱۶/۷۳ میلیارد ریال که صورت وضعیت مالی این خودروسواران قابل مشاهده است.بر این اساس شرکت ایرانخودرو در ازای تولید هر دستگاه به طور میانگین ۱۶۸ میلیون تومان، شرکت سایپا نیز ۱۲۰ میلیون تومان و شرکت پارسخودرو نیز در ازای تولید هر دستگاه با ۱۲۷ میلیون تومان ضرر ثبت کردهاند. این پرسش اساسی در خصوص ادامه روند حیات خودروسازان مطرح میشود که آینده این شرکتها با وجود زیان بالا، چگونه سپری خواهد شد؛ ترس تعطیلی بنگاههای زیانده در دولت مانند خوره عمل کرده و کارتالهای قدرت بدین واسطه برای خود ترکتازی میکنند.بر اساس صورتهای مالی منتشرشده، درآمد عملیاتی شرکت سایپا طی این دوره مبلغی برابر با ۵۴۶/۱۶۵ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۱۹۴ درصدی نسبت به دوره پیشین روبهرو بوده، اما با افزایش درآمدی که به همراه داشت نتوانست به سود برسد و بهای تمامشده درآمد عملیاتی اختلاف ۸۸۰/۲۳ میلیارد ریالی با درآمدها دارد. میزان درآمدی که خودروساز آبیپوش جاده مخصوص طی شش ماه ابتدایی ۱۴۰۰ از خود برجای گذاشت برابر با ۳۷۹/۴۶۴ میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش ۹۹ درصدی را تجربه کرد و همچنین بهای تمامشده درآمدهای عملیاتی نیز طی این دوره ۰۵۲/۴۷۶ میلیارد ریال اعلام شد که در پایان زیان ناخالص ۶۷۳/۱۱ میلیارد ریالی را در صورت مالی خود به ثبت رساند. شرکت پارسخودرو که با نماد خپارس فعالیت میکند درآمد ۹۶۷/۴۳ میلیارد ریالی را طی این دوره شش ماهه شناسایی کرد اما تفاوتی که با دو خودروساز دیگر داشت بهای تمامشده درآمدهای عملیاتی بیشتر از درآمدها نبود و توانست به سود ناخالص ۸۹۵/۱ میلیارد ریالی دست یابد، درآمد عملیاتی این خودروساز با رشد ۲۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بود. شرکت سایپا با وجود آن که بیشترین زیان خالص را در بین این سه خودروساز به خود اختصاص داد، طی مدت شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ توانست ۴۱۸/۱۷۲ دستگاه از محصولات خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برساند که بیشترین سهم از این مقدار فروش در بازار داخل کشور بود، محصولاتی که در بازار خارجی به فروش رسید عبارتند از، «SKD» (قطعات نیمه کامل) و «صادراتی CBU » (یک واحد کاملا ساختهشده). پرفروشترین خودرو سایپا مربوط به «خانواده ۲۰۰ x » (تیبا، صندوقدار و تیبا ۲) بود که طی این مدت ۱۵۰،۳۴۴ دستگاه از آن به فروش رسید و میانگین قیمت این محصول برابر با ۸۶ میلیون تومان بود که نسبت به سال گذشته با افزایش نرخ ۴۶ درصدی همراه بود. ایرانخودرو نیز در نیمه نخست سال جاری مقدار فروش محصولات خود را ۸۶۹/۱۹۳ دستگاه شناسایی کرد که همانند رقیب نارنجیپوش خود در دو بازار صادراتی و داخلی رقابت میکند. در بازار داخلی محصولاتی همچون گروههای «پژو، سمند، دنا، رانا و سایر محصولات» به فروش میرسد. در این بین عمدهترین مقدار فروش «خودرو» در این دوره مربوط به گروه پژو با ۲۸۸/۱۳۲ دستگاه بود که درصد تغییرات فروش این محصول با کاهش ۹ درصدی همراه بوده، نرخ فروش این گروه نیز به مبلغی حدود ۱۲۴ میلیون تومان رسیده و شاهد رشد نرخ ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد