22 - 12 - 2019
سرمایه واقعی شما چیست
زکیه حسینپور- شاید بگویید خانه ۵۰۰ متری در فلان منطقه بالای شهر یا داشتن میلیونها سپرده بانکی و یا ذخیره طلاهای بسیار و…
یا اگر صاحب کسبوکاری باشید، ظاهرا با خود میگویید باارزشترین سرمایه من گردش مالی کسبوکارم است.
اما اینها فقط جوانب مادی امور هستند که به هیچ عنوان بودن آنها را در لیست سرمایههای ارزشمند نادیده نمیگیریم اما به راستی سرمایه واقعی چیست؟
بسیار شنیدهایم در گذشتههای نهچندان دور که «حاجی … بزرگِ بازار، برای فلان شخص پادرمیانی کردها حرف حاجی پشتِ این تصمیمه و…»
آدمهایی که در نبودنشان، کلامشان و نه حتی دستخط آنها به قول معروف برشی داشت و آدمهای دیگر تصویر مثبتی از آنها در ذهنشان بود؛ موضوعی که ما آن را امروزه «برند» مینامیم.
گرانبهاترین سرمایه و سرمایه واقعی، برند شماست. تصویری که از خود یا محصول و کسبوکارتان در ذهن مشتریانتان شکل میگیرد.
شاید بزرگترین باور اشتباه این باشد که تصور کنیم برندسازی فقط درباره «سهم بازار» است. البته این موضوع مهمی است اما مهمتر از آن، سهم کسبوکار شما در ذهن مشتریان است.
مطالعات اخیر نشان میدهد اگر زمانی کنترل فرآیند فروش یا دادن اطلاعات زیاد نسبت به محصول باعث ایجاد مزیت رقابتی میشد، امروزه دیگر ضمانتی برای موفقیت نیست.
شاید ابتدا کمی نسبت به این جمله مقاومت نشان دهید اما در ادامه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.
میخواهیم در این مطلب به سه مولفه شکلگیری برندینگ عاطفی اشاره کنیم؛
۱) موسیقی
صدای برخورد امواج به کنارههای ساحل، صدای نقارهخوانی سحرگاه حرم امام رضا یا صدای نی برای شما تداعیگر چه خاطراتی است؟
مطالعات نشان داده فعالیتهایی مثل گوش دادن به موسیقی با فعال کردن مراکز لذت در مغز، اندورفین ترشح میکند.
جرالد گورن در مطالعه خود با عنوان تاثیر تبلیغی موسیقی روی رفتار، به تشریح این مساله پرداخته است. جرالد با پخش موسیقی در حین پیشنمایش محصولات فهمید که اشخاص اکثرا (۸۰ درصد) محصولاتی را انتخاب میکنند که با موسیقی مورد علاقه آنها همخوان باشد. اشخاص به طرز جالبی دلایل انتخاب خود را در قبال محصول به ویژگیهای محصول ارتباط میدهد تا به موسیقی.
موسیقی قطعا بر سرعت خرید، مقدار زمانی که مردم صرف انتظار برای چیزی میکنند و مقدار پولی که خرج خواهند کرد، اثر خواهد گذاشت.
اما انتخاب نوع موسیقی مناسب هر کسبوکار، نیازمند آزمون و تجربه است.
۲) رنگ
تیم ورزشی مورد علاقه شما چه رنگی است؟
با فکر کردن به ایرانسل یا همراه اول چه رنگهایی به ذهن شما خطور میکند؟
در هر کدام از این موارد و مثالهای دیگر، تداعیات رنگ ما را متوجه یک هویت میسازد و باعث شکلگیری تصورات و احساسات خاصی در ما میشود.
میتوانید دنیای بدون رنگ را تصور کنید؟
کاربرد رنگ صرفا مربوط به جنبه زیباشناختی آن نمیشود، بلکه رنگها در سیستم عصبی مرکزی و کورتکس مغز واکنشهایی را ایجاد میکنند که باعث پدید آوردن افکار، خاطرات و حالتهای ذهنی و روحی خاصی در فرد میشود.
انتخاب رنگ ضعیف یا نامناسب باعث میشود پیامی که میخواهید انتقال دهید مخدوش شود یا باعث سردرگمی مشتریانتان شود.
۳) بو
در بین دوستانمان، فردی را سراغ داریم که میتوان ردپای او را با یک بوی خاص شناخت و یا بوی پرتقال ما را به چه روزهایی میبرد؟
زندگی هر فردی رنگ و بوی خاصی دارد و چه برسد به کسبوکارهایمان.
حجم وسیعی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده که ظرفیت عطر و بو در برانگیختن احساسات به مراتب از حواس دیگر بیشتر و قویتر است.
شاید دلیل این مساله آن باشد که بین ناحیه بویایی در مغز (ناحیهای که بوها را تشخیص میدهد) با بادامه مغزی موسوم به هیپوکامپ (جایی که خاطرات و تاثیرات عاطفی در آنجا پردازش میشوند) روابط بیشتری برقرار است. مردم عاشق محصولات خوشبو و معطرند و در انتخابهای خود آنها را نسبت به دیگر محصولات ترجیح میدهند.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد