10 - 12 - 2023
سلبریتیها صرفا برای پر کردن گیشه تئاتر هستند
کارگردان «جامپ کات» گفت: دلیل استفاده از سلبریتیها در تئاتر که چند سالی است باب شده صرفا برای پر کردن گیشه است، در حالی که باید دید ذائقه مردم چیست و آنها چه میخواهند، هرچند آثاری که در آنها سلبریتیها حضور داشتند در گیشه خیلی موفق نبودند. حامد نصرآبادیان درباره بازگشت دوباره سلبریتیها به عرصه تئاتر و رونق به این هنر اظهار کرد: باید بدانیم رسالت تئاتر چیست. اگر رسالت تئاتر ایجاد آگاهی در سطح جامعه است، صرفا این کار با یک سلبریتی انجام نمیشود، بلکه با یک فرم، محتوا، قصه و کارگردانی خوب اتفاق میافتد. حال ممکن است بازیگر نمایش، یک ناشنوا یا دانشجوی تئاتر باشد. قصه باید هدایتکننده باشد. وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که جامپ کات کرد این بود که توانست تا حدودی ذائقه مخاطب را تغییر بدهد و به او یادآوری کند که آمدهای تئاتر ببینی. حداقل مجاب شوند ۴۰ دقیقه صحبتی نکنند و تمام دیالوگها و کنش و واکنشها را ببینند. نصرآبادیان درباره پروسه تمرین تا اجرای جامپ کات گفت: از نوشتن متن تا تمرینات با گروه قبلی، یکسال کار کردیم، اما با این گروه جدید نزدیک به دو ماه تمرین داشتیم و برخی از بازیگران جابهجا شدند.وی درباره چند زبانه بودن کار گفت: اولین کار با این فرم در سال ۱۳۸۱ در تالار وحدت توسط گروه سربازان صلح اجرا شد و عمدتا کارها در محور بدن و فیزیکال بود، اما به سبب اینکه ۵ بازیگر را انتخاب کردیم که هر کدام سمبلی از ۵ قاره باشند سعی کردیم از ۵ زبان فارسی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی استانبولی و زبان اشاره استفاده کنیم.
کارگردان جامپ کات درباره داستان نمایش خاطرنشان کرد: قصه مرتبط به جنگ امروز جهان است و متاسفانه نه مرز و نه زبان میشناسد و تاریخ و جغرافیا هم ندارد و همه را درگیر کرده است. در وهله اول سعی کردیم از زبان بدن استفاده کنیم و اگر دیالوگی باشد به گوشههایی از زبان کشورهای جهان هم اشاره کنیم. وی در این باره که آیا به فروش مورد نظر هم رسیده است، گفت: اگر تئاتر حمایت شود قطعا هنرمند به فکر فروش نیست. خصوصا من که دغدغه صلح دارم و حس میکنم نباید آن را فروخت، بلکه باید هدیه داد، اما به شرط اینکه از جایی، منبعی، مرکزی، نهادی و تشکلی حمایتهای اولیه شود.این کارگردان تئاتر افزود: حمایتهای اولیه ما در حد اجارهبهای سالن و هزینه تبلیغات است. بچههایی که برای تئاتر کار میکنند هیچوقت به فکر بازگشت مالی نیستند چون به ما یاد دادهاند که نباید به فکر پول باشیم، اما اگر به این بخش هم توجهی اعم از دولتی و خصوصی شود، خیالمان راحتتر میشود.وی افزود: بزرگترین معضل نبود حامی مالی برای اجراهای تئاتر است. بیشترین هزینه برای بخش فنی تئاتر است و شاید ۷۰ درصد هزینهها را به خود اختصاص میدهد و در این میان بازیگران تئاتر عایدی آنچنانی ندارند. تئاتر و قشر تئاتر مظلوم هستند.حجتنژاد گفت: تئاترها نیازمند یک حامی مالی و پشتوانه قوی هستند تا مردم هم استقبال کنند و لازم است کسانی که علاقه دارند پشت این صنعت را بگیرند. تئاترهای خوب زیاد داریم و زیباتر اجرا میشوند. اشکان آبگون صداگذار جامپ کات که تجربه بازیگری و کارگردانی دارد، گفت: از آنجایی که ورود به عرصه بازیگری و کارگردانی خیلی سخت است در ابتدا به حرفه پدریام یعنی صدابرداری و صداگذاری روی آوردم و در کنار آن تدوین آموختم و این به من کمک کرد و برای کار کردن نگاه متفاوتی پیدا کردم. وی افزود: در این نمایش به دنبال پیشنهادی که از سوی کارگردان داشتم وارد کار شدم و با دیدن دغدغه کارگردان کار کردن برایم لذتبخش شد و بدون فکر کردن آن را قبول کردم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد