8 - 03 - 2020
سناریوی افزایش قیمت خودرو ادامه دارد
گروه صنعت- طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس در حال بررسی است. مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز در مجالس هفتم و هشتم طرحهایی را از جمله طرح حمایت از مصرفکنندگان خودرو و طرح ارتقای کیفی محصولات ارائه داده که هیچ یک به نظر تحولآفرین نبودهاند. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند طرح ساماندهی صنعت خودرو بیتاثیر نیست اما در حال حاضر کار زیادی نمیتوان برای این صنعت انجام داد.
برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد
سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد، گفت: از هیات دولت خواستاریم تا هر چه زودتر وضعیت خودروهای در گمرک مانده را تعیین تکلیف کند. محمدرضا مودودی در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد واردات خودرو گفت: در حال حاضر هیچ برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است، به فارس گفت: در حد امکان سعی میشود اجازه واردات کالاهایی مثل خودرو و لوازم خانگی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است، داده نشود. وی بیان کرد: مدیریت منابع ارزی، سیاست جلوگیری از افزایش مصارف ارزی و اینکه این منابع صرف کالاهای لوکس نشود، برای ما بسیار مهم است.
افزایش قیمت، مشکل خودروسازان را حل نخواهد کرد
سیدعلی جزایری، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است طرح ساماندهی صنعت خودرو بیتاثیر نیست اما در حال حاضر کار زیادی نمیتوان برای این صنعت انجام داد. جزایری درخصوص میزان تاثیر مثبت طرح ساماندهی صنعت خودرو که در مجلس در حال بررسی است، اظهار داشت: اینگونه طرحها قطعا بیتاثیر نخواهند بود اما واقعیت این است که اگر این اقدامات به شکل ریشهای و اصولی انجام شود میتواند خروجی داشته باشد. ولی بحث اساسی این است که در حال حاضر کار زیادی نمیتوان برای این صنعت انجام داد و تا مشکلات در صنعت خودرو ریشهیابی و حل نشود مشکلات مصرفکننده و… حل نخواهد شد. واقعیت این است که خودروسازی قبلا دچار اشکال بوده و در حال حاضر نیز با مساله تحریم، دچار مشکلات بیشتری شده است. وی در خصوص احتمال افزایش قیمت خودرو و تاثیر آن در رفع مشکلات صنعت خودرو به خبر خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو در شرایط بحرانی کنونی مشکل خودروساز را حل نخواهد کرد و تنها مُسکنی موقت است، البته به شکل مقطعی ممکن است خون تازهای در رگ خودروسازی جاری کند ولی در عمل، افزایش قیمتی که مد نظر خودروسازان است -و درصد کوچکی است- مشکل خودروسازان را حل نخواهد کرد.
مشکلات زیاد در صنعت خودرو
این در حالی است که موضوع تعیین قیمت خودرو همچنان معضل اصلی و تنشزا در بازار باقی مانده است. این در حالی است که نشست مشترک قطعهسازان و خودروسازان و تولیدکنندگان فولاد روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و خودروسازان و قطعهسازان و تولیدکنندگان فولاد برگزار شد که رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر لزوم رفع مشکلات حوزه صنعت فولاد و خودرو گفت: باید نیاز داخلی کشور به فولاد تامین شود، اما در شرایط فعلی لازم است از ظرفیتهای موجود برای صادرات این محصولات استفاده شود. همچنین حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار داشت: صنعت خودرو به دلیل اشتغال چند صد هزار نفری، سهم در ارزش افزوده در اقتصاد کشور و صنعت فولاد به واسطه پیشران بودن در این جلسه بیشتر مورد بحث قرار گرفتهاند. وی با تاکید بر اینکه در حوزه تحریمی واحدهای تولیدی مباحث ارزی، واردات مواد اولیه، قطعات و صادرات مباحثی مطرح کردند، عنوان کرد: همچنین در زمینه مشکلات بازگردانی ارز حاصل از صادرات، پیمانسپاریهای ارزی، سامانه نیما، توجه به صادرات به کشورهای همسایه، تعیین نرخ ارز برای اظهارنامههای گمرکی، ثبت سفارشها و مشکلات ترخیص کالا، تصمیمگیریهای به موقعی که باید دولت با توجه به نوسانات اقتصادی داشته باشد، استفاده از مواد ۲ و ۳ قانون بهبود کسبوکار که مشخص میکند تشکلهای غیردولتی، کارگری و کارفرمایی در مسائل مرتبط به بخشهای دولتی دعوت شوند بیان شد. در ادامه این نشست خودروسازان نیز تقاضا و راهکار خود را در زمینه افزایش قیمت خودرو با توجه به بالا رفتن هزینههای تولید بیان کردند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد