15 - 12 - 2019
سهام ایرانخودرو دردی از ما دوا نمیکند
جهانصنعتنیوز- چند وقتی میشود که حواشی پیرامون عملکرد شرکت کروز شدت گرفته است؛ حواشیای که مدیرعامل کروز در جریان بازدید خبرنگاران از سایت شماره ۳ این شرکت، در مورد آنها شفافسازی کرد.به گفته برخی نمایندگان مجلس، قطعهسازانی مانند «کروز» که سهم زیادی از بازار را نصیب خود کردهاند، قصد دارند سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا را بخرند تا انحصار را بیشتر کنند. این گفتهها در حالی است که به گفته مدیرعامل کروز، امروز خرید سهام ایرانخودرو دردی از قطعهسازان دوا نمیکند و تنها نقدینگی است که میتواند در شرایط فعلی اقتصاد، به قطعهسازانی از جمله کروز کمک کند.در همین خصوص نادر سخا در جریان بازدید خبرنگاران از سایت شماره ۳ شرکت قطعهسازی کروز گفت: ما امروز به نقدینگی احتیاج داریم و درخواست ما از شرکتهای بزرگ خودروسازی از جمله ایرانخودرو این است که سهام خود را به هر کسی که تمایل دارند بفروشند اما پول ما را به موقع بدهند. وی با تاکید بر اینکه ما قصد خرید سهام ایرانخودرو یا جای دیگر را نداریم، گفت: کروز اگر پول داشته باشد، بدهیهای خودش را پرداخت میکند.بهرهبرداری بیش از اندازه کروز از ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوع دیگری بود که مدیرعامل کروز در این نشست در مورد آن شفافسازی کرد. سخا با بیان اینکه بعد از تیرماه سال ۹۷ هیچ شرکت قطعهسازی نتوانسته ارز دولتی بگیرد، گفت: بعد از تیرماه سال ۹۷، ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه با ارز ۸۵۰۰ تومانی و بعد ۱۱ هزار تومانی تامین شده است. این در حالی است که کروز از سال ۹۷ بالغ بر ۱۴ میلیون قطعه به بازار عرضه کرده است.به گفته وی، مسی که تولید داخل است، از کیلویی ۳۰ هزار تومان به کیلویی ۶۸ هزار تومان رسیده و امکان تامین مواد پلاستیکی از بورس هم برای قطعهسازانی از جمله کروز وجود ندارد. بنابراین ما باید پلاستیک را هم از بازار آزاد تامین کنیم. بر این اساس باید اعلام کرد که کروز در میان شرکتهایی که از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردهاند، بیشترین رفع تعهد را انجام داده است. این در حالی است که به گفته بانک مرکزی، تعهدات ارزی کروز پایینتر از پنج درصد است.
طلب ۱۸۰۰ میلیارد تومانی
در ادامه این نشست مدیرعامل کروز گفت: ما از ایرانخودرو و سایپا بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که اگر این مبلغ به ما پرداخت شود ما در تامین قطعات پیشرفت زیادی خواهیم کرد.سخا در مراسم آغاز به کار خط تولید ایربگ که برای اولین بار در کشور صورت میگیرد، اظهار کرد: ما توانستیم برای اولین بار بدون کمک گرفتن از شرکت مادر (کنتینانتال آلمان) این خط تولید را در ۱۸۰ هزار متر مربع راهاندازی کنیم و امیدواریم از ماه آینده اولین سری سفارشات را به شرکتهای خودروسازی تحویل دهیم.وی ادامه داد: به طور کلی ایربگ شامل پنج بخش انفجاری، ECU، پارچه یا همان کیسه ایمنی، کروز کنترل و قسمت الکترونیک میشود که قسمت انفجاری توسط چند شرکت محدود در جهان تولید میشود و در رسته قطعهسازی نیست. البته بخش کیسه نیز مربوط به صنایع نساجی است اما اقدام به واردات نخ آن کردیم و توانستیم یک شرکت را پیدا کنیم که توانمندی بافتن کیسه ایمنی را داشته باشد.سخا ادامه داد: در بخش ACU نیز ما با همکاری دانشگاه شریف و تهران بدون هیچ کمک خارجی از صفر تا صد آن را انجام دادیم و متعاقب برنامهریزی از چهار ماه دیگر به تولید انبوه خواهیم رسید. این قطعه حساس علاوه بر کاربرد در ایربگ در سایر بخشهای خودروهای مختلف نیز قابل استفاده است و اصطلاحا به آن کامپیوتر خودرو میگویند.
ایربگ ۳۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی
سخا تصریح کرد: هنوز قیمت تمامشده مشخص نشده اما فکر میکنیم ۳۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن را به خودروساز تحویل دهیم. تحریمها روی فعالیت ما تاثیر منفی گذاشته اما ما آن را تبدیل به فرصت کردیم که داخلیسازی کامپیوتر ماشین و ایربگ از همان نمونه است. ضمن آنکه بخش پژوهش ما داخلیسازی ترمز ABS و فرمان برقی خودرو را در برنامه دارد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این شرکت چند درصد در کسری قطعات خودروهای تجاری نشده ایرانخودرو و سایپا سهم دارد، گفت: سهم شرکت کروز که بزرگترین کارخانه قطعهسازی کشور است ۱۷ درصد است که به طور عمده شامل ایربگ، رادیوپخش و پشت آمپر و صنایع هایتک و قطعات الکترونیک میشوند. این در حالی است که شرکتی مانند ایمن خودرو که متعلق به ایرانخودرو است ۱۷۶ هزار قطعه کسری دارد که شامل هشت درصد خودرو میشود و یا شرکت مهرکام ۱۱۵ قطعه کسری دارد. پس این بحث که میگویند شرکت کروز با استفاده از این ابزار به دنبال گروکشی است بیانصافی است. شرایط تحریم و سختی نقل و انتقال پول و قطعات بر روی همه قطعهسازان اثر گذاشته است.وی در خصوص تامین قطعات پژو ۳۰۱ نیز گفت: ما لیست قطعاتی که میتوانستیم برای این خودرو تامین کنیم را به ایرانخودرو ارائه کردیم اما این شرکت فقط برخی اقلام را از مجموعه ما خریداری کرد. همین امر نشان میدهد که بحث انحصار در صنایع قطعهسازی وجود ندارد و میتوان گفت هر قطعهای که مجموعه ما تولید میکند حداقل دو شرکت دیگر نیز به صورت موازی با ما آن را تولید خواهند کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد