12 - 09 - 2022
سه جایزه مهم جشنواره ونیز برای سینمای ایران
«جهانصنعت»- با کسب ۳ جایزه از دوره هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز، شمار جوایز کسبشده سینمای ایران از قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان به عدد ۶۱ رسید.
براساس این گزارش، هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شنبه شب به کار خود پایان داد که سه جایزه مهم به سینمای ایران تعلق گرفت. فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) بخش افقها را به خود اختصاص داد و فیلم «خرس نیست» از جعفر پناهی جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه اصلی را به خود اختصاص داد.
حضور پرفروغ سینمای ایران در دوره اخیر جشنواره ونیز در حالی رقم خورد که سال گذشته سینمای ایران تنها در بخش جنبی هفته منتقدین با فیلم «زالاوا» حضور داشت و جایزه بزرگ این بخش را دریافت کرد.
در سال ۲۰۲۰ نیز سینمای ایران حضور چشمگیری در ونیز به ثبت رساند و شش جایزه کسب کرد. فیلم «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی توانست جایزه بهترین فیلم بخش افقها را به خود اختصاص دهد (جایزهای که امسال با فیلم جنگ جهانی سوم بار دیگر به سینمای ایران رسید) و روحالله زمانی نیز برای بازی در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بازیگر نوظهور جشنواره را کسب کرد.
«جنایت بیدقت» ساخته شهرام مکری جایزه فیلمنامه چهاردهمین دوره جوایز بیساتوی طلایی را دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم بنیاد ملی محیطزیست ایتالیا و جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش افقها و بخشهای جنبی به «دشت خاموش» رسید. همچنین جایزه فانوس جادویی انجمن ملی C.G.S هم به «خورشید» ساخته مجید مجیدی تعلق گرفت.
جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افقهای ونیز که محسن تنابنده امسال برای بازی در فیلم «جنگ جهانی سوم» دریافت کرد، پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ و در دوره هفتاد و چهارم جشنواره ونیز به نوید محمدزاده برای نقشآفرینی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» رسیده بود و در آن سال وحید جلیلوند هم برای این فیلم جایزه کارگردانی افقهای ونیز را به خانه برد.
جلیلوند امسال فیلم «شب، داخلی، دیوار» را به عنوان نخستین تجریه حضورش در بخش مسابقه اصلی ونیز داشت اما این فیلم در کسب جایزه به توفیقی دست نیافت.
موفقترین حضور سینمای ایران در ونیز در سال ۲۰۰۰ و در پنجاه و هفتمین دوره این رویداد سینمایی رقم خورد و جعفر پناهی با فیلم «دایره» در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و جایزه اصلی شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این فیلم پنج جایزه دیگر نیز در ونیز دریافت کرد: جایزه فیپرشی، جایزه یونیسف، تقدیرنامه کلیسای جهانی، جایزه بهترین بازیگر زن برای مجموعه بازیگران زن فیلم از طرف سندیکای ملی نویسندگان سینمایی ایتالیا و جایزه سرجیوترازاتی.
از دیگر جوایز مهم سینمای ایران در جشنواره ونیز میتوان به سه جایزه بزرگ هیات داوران، فیپرشی و هیات داوران جوان در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «باد ما را خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی و کسب جایزه بهترین فیلمنامه ونیز در سال ۲۰۱۴ با فیلم «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد اشاره کرد.
فیلمهایی با دو جایزه
در هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز، پنج اثر از میان فیلمهای ارائهشده در این دوره، با دو جایزه به خانه برگشتند که «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی یکی از اینها بود.
سنت عمر، استخوانها و همه، بنشیها (ارواح) اینشیرین، ورا و جنگ جهانی سوم در بخشهای رقابتی و افقهای جشنواره هر کدام دو جایزه این دوره از قدیمیترین رویداد فیلم جهان را از آن خود کردند.
در بخش رقابتی و اصلی جشنواره، جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره ونیز به سنت عمر به کارگردانی آلیس دیوپ رسید. این اثر همچنین شیر آینده جایزه لوئیجی دی لورنتیس برای اولین فیلم را به خود اختصاص داد.
در این بخش جایزه بهترین کارگردانی لوکا گودانینو و جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر نوظهور (تیلور راسل) هم به استخوانها و همه رسید.
در بخش اصلی جشنواره در عین حال، کالین فارل و مارتین مکدونا به ترتیب جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه را تصاحب کردند.
در بخش افقها نیز محسن تنابنده جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در جنگ جهانی سوم از آن خود کرد؛ فیلمی که کارگردانش هم جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.
در این بخش همچنین علاوه بر جایزه بهترین کارگردانی به تیزا کووی و راینر فریمر برای فیلم ورا، ورا گوما بازیگر این فیلم هم به عنوان بهترین بازیگر این دوره از جشنواره معرفی شد.
در این دوره، جایزه شیر طلایی بهترین فیلم به فیلم مستند همه زیبایی و خونریزی به کارگردانی لورا پویترس رسید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد