30 - 06 - 2024
سومین بزنگاه مهم سینمای ایران
پس از برنامهریزی که برای ماه رمضان و خرداد امسال رقم خورد و سینماها رونق گرفت، حالا با یک برنامهریزی حسابشده، گیشه ۲۰۰۰میلیارد تومانی امسال را دستیافتنی کرد. تا حدود یک هفته دیگر، ماههای محرم و صفر آغاز میشود، بنا به تجربه فرهنگ و فضای عمومی و اجتماعی، گیشه سینما باید مدیریت شود، به این معنا که با سینمای تابستان نیازمند مهندسی هوشمندانه در چینش و انتخاب فیلمهای روی پرده است.
طبیعتا بهمانند هر سال، نمایش فیلمهای کمدی در دهه اول ماه محرم متوقف میشود و دیگر گونهها، این امکان را پیدا میکنند تا در این مدت، با در اختیار داشتن سالنهایی بیشتر، مخاطبان زیادی جذب کنند، بنابراین لازم است پس از محرم و برای رشد گیشه، یک فیلم قدرتمند اجتماعی رونمایی شود تا در کنار آثار غیرکمدی فعلی، گرمابخش گیشه این دو ماه باشد. در ادامه نیز برنامهریزیها باید برای پس از ایام عزاداری این دو ماه روی حداقل یک فیلم پرمخاطب کمدی انجام شود تا سینمای ایران بتواند تابستان را پشتسر بگذارد. تلاقی ماههای محرم و صفر با تابستان سبب شده، برای حفظ حرمت این دو ماه، سینماها مدت بیشتری تعطیل شوند؛ تابستانی که یکی از طلاییترین بازههای نمایش فیلم در همه دنیا به حساب میآید.
میتوان با یک برنامهریزی منسجم، مرداد و شهریور امسال را بهمانند دو سال گذشته، پربار کرد تا گیشه از محل نمایش این دو ماه ضمن حفظ حرمت فرهنگ عمومی، طبق برنامه قبلی خود به راه خود ادامه دهد. در شرایط کنونی، تداوم اکران فیلمهای پرمخاطب کنونی، به مصلحت گیشه سینما است؛ فیلمهایی که همچنان مخاطب دارند و تا امروز، آمارهای خوبی از مخاطب و گیشه به جا گذاشتهاند. از سوی دیگر، با آغاز محرم و تعطیلی، سینما کممخاطب خواهد شد، البته شدت و ضعف این کاهش، متناسب با سیاستهای مدون سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش مشخص خواهد شد. یکی از راههای مدیریت شرایط گیشه، اکران یک فیلم اجتماعی در دهه ابتدایی محرم و ترجیحا از چهارشنبه- ۱۳تیر- خواهد بود تا در بازه یک هفتهای که سینماها فیلم کمدی ندارند، مخاطبان به سمت این فیلم و دیگر آثار غیرکمدی سرریز شوند. در ادامه ضرورت دارد حداکثر تا آغاز ماه صفر، یک کمدی پرمخاطب به گردونه اکران افزوده شود تا گیشه نیمه دوم مرداد و شهریور نیز به نوعی تضمین شود. اگر چنین تصمیماتی به کار گرفته شود، سینما قطعا از این شرایط عبور خواهد کرد. برای ابتدای پاییز تا پایان سال نیز نگرانی خاصی از بابت تکثر فیلمهای پرمخاطب روی پرده وجود ندارد و برآوردها حاکی از آن است که با برنامهریزیهای صورتگرفته، میزان استقبال در نیمه دوم سال، حتی بیشتر از تخمینها نیز میتواند باشد، بنابراین نگرانی بزرگ از بابت همین بازه دو ماهه است. سینمای امسال تاکنون دو بازه مهم را با موفقیت پشتسر گذاشته است؛ بازه نخست به ماه رمضان امسال مربوط بود که با نوروز در تلاقی بود و سینماها از نهم نوروز تعطیل شدند. خیلی مهم بود که برآورد سینماها در نوروز چگونه باشد، اما با یک برنامهریزی درست، سینماها در نوروز امسال با ۱۲درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸درصد رشد گیشه به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه شدند و پررونقترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم زدند. بازه دوم، بازه طلایی نیمه خرداد تا نیمه تیرماه مربوط بود که یک فرصت طلایی برای سینمای ایران محسوب میشد و این بازه با اکران فیلمهای قدرتمند توانست تا امروز که هنوز یک هفته به پایان آن مانده، حدود ۳میلیون مخاطب جذب کند و بیش از ۱۷۰میلیارد تومان بفروشد. اگر سینمای ایران بتواند این فرصت دو ماهه را نیز مدیریت کند و برای بازه ایام جشنواره فجر تا پایان سال برنامهای درست مدون کند، آن زمان قطعا مخاطبان امسال از ۳۳میلیون نفر فراتر رفته و گیشه نیز مرز ۲۰۰۰میلیارد تومان را پشتسر خواهد گذاشت. اگر این آمار برای سینمای امسال محقق شود، معادلات بسیار تغییر میکند و کلیت فضا به نفع فعالان حوزه سینما، مدیران و البته مردم چرخش معناداری پیدا خواهد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد