14 - 12 - 2019
شاهکار هنری پس از ۷۵ سال به موزه فلورانس بازگشت
یک اثر برجسته نقاشی که بیش از هفت دهه پیش از گالری موزه فلورانس خارج شده بود، به لطف «دیپلماسی اثر هنری» میان ایتالیا و آلمان به این موزه بازگردانده شد.
گلدان گل اثر یان فنهایسوم هلندی (۱۶۸۲-۱۷۴۹ میلادی) در دوره اشغال ایتالیا توسط آلمان در جنگ جهانی دوم با هدف محافظت از آن، از کاخ موزه پالاتسو پیتی فلورانس به مکانی دیگر منتقل شد. پس از پایان جنگ، با عقبنشینی نیروهای نازی این تابلوی هنری توسط کشتی نیروهای اشغالگر از ایتالیا خارج شد و در نهایت به دست یکی از سربازان آلمانی افتاد، و او نیز آن را به همسرش هدیه کرد.
خبر بازگشت این اثر برجسته هنری اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) در بیانیهای مشترک توسط وزیران خارجه آلمان و ایتالیا منتشر شده بود، اما روز پنجشنبه گذشته وزیر خارجه آلمان هایکو ماس اعلام کرد که راهی ایتالیاست تا طی مراسمی رسمی به همراه همتای ایتالیایی خود تابلوی طبیعت بیجان هیوسوم را به همان مکانی که دوک بزرگ لورن، لئوپولد دوم، برای آن در نظر گرفته بود بازگرداند.
تلاش برای بازگرداندن این اثر رنگ روغن از اوایل سال میلادی جاری به صورت جدی در قالب انتشار پستهایی در رسانههای اجتماعی و اینترنت آغاز شد. آیک اشمیت، مدیر گالری اوفیتزی که پالاتسو پیتی زیرمجموعه آن است، عکس سیاه و سفید این اثر را که در حاشیه آن به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی نوشته شده بود «ربوده شده» در جایگاه نسخه اصلی آویخت. وی گفت که با این اقدام تلاش میکند تا افکار عمومی از جمله بازدیدکنندگان موزه را نسبت به دزدیده شدن این اثر آگاه ساخته و مانع خرید و فروش آن شود.
این اثر از سال ۱۸۲۴ تا آغاز جنگ جهانی دوم در مجموعه پالاتسو پیتی فلورانس در معرض نمایش بود. اما پس از انتقال به مکانی دیگر به منظور نگهداری و سپس در آلمان، از سرنوشت آن خبری در دست نبود تا اینکه در سال ۱۹۹۱ پیشنهاد بازگشت این تابلوی نقاشی به ایتالیا در ازای دریافت مبالغی هنگفت مطرح شد. آخرین تلاش برای فروختن این اثر هنری در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت.
مدیر موزه فلورانس که خود آلمانی است، با استناد به اینکه اثر مذکور متعلق به دولت ایتالیاست و رم نمیتواند آنچه را که هنوز مالکش است بار دیگر بخرد، این تقاضا را رد کرده بود.
اشمیت همچنین تاکید کرده بود که قانون مرور زمان نباید در مورد آثار هنری ربوده شده طی دوره جنگ اعمال شود. برلین نسبت به بازگرداندن آثار هنری غارت شده در دوره جنگ اعلام تعهد کرده است، اما براساس قوانین آلمان، دعاوی مربوط به اشیای ربوده شده در اختیار اشخاص حقیقی، تنها تا پیش از ۳۰ سال قابل پیگیری است.
با این حال، تلاشهای مسوولان موزه فلورانس و مقامهای ایتالیایی برای متقاعد کردن دولت آلمان به بازگرداندن این اثر هنری متوقف نشد. مقامها و نهادهای ایتالیا از طریق همتایان خود مساله اعاده تابلوی نقاشی را پیگیری کردند تا در نهایت این تلاشها به ثمر نشست.
به گزارش روزنامه نیویورکتایمز، روز جمعه که موزه پیتی میزبان وزیران خارجه آلمان و ایتالیا بود تا بار دیگر تابلوی رنگ روغن گلدان گل به دیوار آن آویخته شود، اشمیت گفت: موزه بدون آثارش مانند گلدان بدون گل است. گرچه این موزه خالی نیست، اما یک جای خالی در آن وجود دارد که ما امروز آمدهایم آن را پر کنیم.
وزیر خارجه آلمان روز جمعه پیش از ترک کشورش به مقصد فلورانس برای تحویل رسمی و رونمایی از این اثر، در بیانیهای تاکید کرد که تلاشها در زمینه گلدان گل مانع بزرگتر شدن شکاف میان رم و برلین شد. او همچنین از این فرصت استفاده و تاکید کرد که این مورد نشان داد دو کشور ایتالیا و آلمان میتوانند با همکاری مبتنی بر اعتماد مسائل مهمتر را نیز که طرفین با آن دست به گریبان هستند، از جمله مساله مهاجران و اوضاع لیبی، حلوفصل کنند.
آلمان و ایتالیا مدتهاست که بر سر مساله ورود مهاجران آفریقایی از طریق لیبی به سواحل ایتالیا با یکدیگر اختلاف دارند. در حالی که آلمان و برخی دیگر کشورها نظیر سوییس موافق پذیرش مهاجرانی هستند که از طریق آبهای ایتالیا خود را به اروپا میرسانند، مقامهای ایتالیا با ورود این افراد و نیز گروههای داوطلب امداد و نجات به بنادر این کشور مخالفت میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد