26 - 06 - 2023
شب، سکوت، سعدآباد…
«جهانصنعت»- هنرنمایی گوشنواز تعدادی از نوازندگان معتبر کشورمان از نکات قابل توجه در کنسرتهای علیرضا قربانی خواننده موفق این روزهای موسیقی کشورمان در مجموعه سعدآباد تهران است.
مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد تهران میزبان جمعی از مخاطبان و علاقهمندان موسیقی ایرانی در قالب برگزاری برنامه دیگری از مجموعه کنسرتهای «با من بخوان» به خوانندگی علیرضا قربانی است.
علیرضا قربانی و یارانش در پروژه «با من بخوان» که پس از برگزاری در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، شیراز، کرمان، سیرجان و جزیره کیش اکنون به مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد تهران رسیده، تازهترین اجرای زنده خود را در میان استقبال مخاطبان روی صحنه بردند. اجرایی که اگرچه در آن رد و نشان خستگی چندین هفته فعالیت مستمر علیرضا قربانی برای اجراهای زنده مشهود بود، اما او به واسطه توانمندیهای کمنظیری که در حوزه خوانندگی و تسلطش در اجرای صحنهای دارد، توانست مخاطبان و طرفدارانش را راضی از کاخ سعدآباد روانه خانه کند. کنسرتی که فارغ از محتوای موسیقایی و فرهنگی، از منظر اجرایی به واسطه توانمندی یک تیم از نوازندگان موسیقی ایرانی و کلاسیک که هر کدام از بهترینها و معتبرترینها هستند، توانست شب خاطرهانگیزی را برای مخاطبان رقم بزند.
علیرضا قربانی در ابتدای این کنسرت بود که در میان تشویق طرفداران خود که به دلیل حجم گسترده ترافیک منطقه سعدآباد و تجریش ساعتی زودتر خود را به محل اجرای برنامه رسانده بودند، قطعه «عروج» را با شعری از ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری اجرا کرد. شرایطی که به نظر میآمد مخاطبان با کنسرت کارگردانیشدهای روبهرو هستند که حرکت خواننده، جلوههای تصویری و چینش نوازندگانش باری به هر جهت نیست و میتواند دربرگیرنده مفهوم و نشانهای باشد.
پس از اجرای این قطعه بود که با ورود ارکستر زهی، جمع دیگری که بسیاری از آنها از هنرمندان شناختهشده ارکسترهای مهم کشورمان بودند، به جمع دیگر نوازندگان کنسرت اضافه شدند و علیرضا قربانی هم در حین این جابهجایی خود را به جایگاه اصلیاش رساند و پس از خوش و بشی با طرفدارانش، قطعه «همگناه» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری را پیش روی مخاطبان قرار داد. اجرای قطعات «پل» و «پریشانی» با شعری از احمد امیرخلیلی و موسیقی حسام ناصری و «شروع ناگهان» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری بخشهای دیگر این بخش از کنسرت را تشکیل میدادند.علیرضا قربانی پس از اجرای این قطعات بود که بالاخره فرصتی برای گفتوگو با مخاطبانش پیدا کرد و خطاب به آنها توضیح داد: بالاخره بعد از برگزاری تورهای استانی به این مجموعه کمنظیر تاریخی رسیدیم و بسیار هم از شما ممنونیم که در این مدت از ما حمایت ویژهای انجام دادید. امیدوارم بنده لایق این همه استقبال باشم. به هر حال بدون تعارف و اغراق میگویم که این حمایت و مهربانی ویژهای که شما به بنده و گروه اجرایی کنسرت دارید، احساس مسوولیت ما را در آینده بیشتر و شرایطی را ایجاد میکند تا کارهای بهتری را در شأن شما بزرگواران تولید کنیم. «لیلا» با شعر اهورا ایمان و موسیقی ستار اورکی و «میدانی تو» با شعر ابوسعید ابوالخیر و موسیقی حسام ناصری عنوان دیگر قطعاتی بودند که در این بخش از کنسرت اجرا شدند.
قربانی در این بخش از کنسرت و حین اجرای قطعه ساز و آوازی بود که به تماشاگران توضیح داد: آنچه اکنون به محضر شما ارائه میشود، قطعهای تکیه بر آواز است و برگرفته از اشعار ابوسعید ابوالخیر و مولوی است که محتوای اصلی آنها مبتنی بر مناجات با خداوند است. بنابراین پیشنهاد میکنم با توجه به محتوای ارزشمندی که این قطعات دارند با تمرکز بیشتری این کارها را گوش کنید، چون مطمئنم روحتان به پرواز در میآید. حین اجرای این قطعه بود که به واسطه هوشمندیهای حسام ناصری در حوزه تنظیم قطعات برای ارکستر و حضور نوازندگان معتبری که در این کنسرت حضور داشتند، تکنوازیهایی به تناسب زمانی که برای هر یک از سازها در نظر گرفته شده بود، پیش روی مخاطبان ارائه میشد و تلاش میکرد تا فضای موسیقایی کنسرت جلوه زیباتری پیدا کند. در این بخش بهواسطه نوازندگی هومن مهدویان نوزانده تار و سهتار و دارا دارایی نوازنده گیتاربیس، از آنها بازیگرانی ساخته بود که بدون خودنماییهای رایج و نمایشی در برخی از کنسرتها، کاملا در خدمت محتوای ارائهشده قرار گرفته بودند. مسیری که با تکنوازی کمانچه سامان صمیمی از یاران قدیمی علیرضا قربانی در کنسرتها و آلبومهایش و همچنین تکنوازی سازهای کوبهای زکریا یوسفی که از او بهعنوان یکی از بهترینهای نوازندگی سازهای کوبهای ایرانی یاد میکنند، حال و هوای جذابی را به کنسرت داد و مقدمه اجرای قطعه بیکلام «شوشتری» ساخته حسام ناصری شد. در اجرای این قطعه هر یک از نوازندگان کنسرت فرصت بسیار مناسبی برای رخنمایی پیدا کردند و موجب شدند تا یکی از بخشهای هیجانانگیز کنسرت در سعدآباد به واسطه جلوههای بصری هوشمندانه و طراحی نوری که گویا نسبت به روز اول کنسرت با تغییراتی مواجه شده بود، برای مخاطبان رقم بخورد. علیرضا قربانی پس از اجرای این بخش بود که دوباره روی صحنه آمد و خطاب به تماشاگران گفت: یک دنیا از همه شما بزرگواران ممنونم که با سکوت حیرتانگیزتان من را در اجرای این قطعه یاری کردید و این نشان از درک و شعور بالای شماست که به من هدیه کردید. بهطور حتم یکی از قطعات پرطرفدار کنسرت علیرضا قربانی مربوط به اجرای قطعه «روزگار غریب» با شعری از احمد شاملو و موسیقی حسام ناصری بود که این خواننده همچون دیگر کنسرتهای شبهای گذشته از مخاطبان خواست تا در اجرای این قطعه او را همراهی کنند. شرایطی که به دلیل حال و هوای موسیقایی اثر و تنظیم مناسبی که برای همخوانی مخاطبان کنسرت در نظر گرفته شده بود، فضای احساسی را برای مخاطبان و قربانی فراهم آورد تا آنها با رضایتمندی بیشتری از حضور در این کنسرت لذت ببرند.
البته در این میان نمیتوان از چینش درست قطعات و تنظیم مجدد برای ارکستر حسام ناصری بیتفاوت عبور کرد که انصافا یکی از سختترین و دشوارترین کارها برای اجرای قطعات کنسرتهای اینچنینی محسوب میشود. «عاشقانه نیست» با شعر اهورا ایمان و موسیقی حسام ناصری، «ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج و موسیقی مهیار علیزاده، «بوی گیسو» با شعر واقف لاهوری و موسیقی حسام ناصری و همچنین «بیگناه» و «خیال خوش» با شعر حسین غیاثی و موسیقی علیرضا افکاری نیز از دیگر قطعاتی بودند که در ادامه کنسرت علیرضا قربانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. از نکات جالب توجه اجرای آثار این بخش، توجه قربانی به آثار خواندهشده خود، پیش از پروژه «با من بخوان» از جمله «ارغوان» بود که به دلیل جایگذاری صدای هوشنگ ابتهاج در مقدمه موسیقی و همچنین تنظیم جدیدی که برای قطعه در نظر گرفته شده بود، با استقبال مخاطبان مواجه شد. وی در پایان این اجرا بود که بار دیگر از مخاطبانش به دلیل رعایت سکوت در اجرای قطعاتی که نیازمند تمرکز بیشتری است، تقدیر و از آنها خداحافظی کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد