25 - 01 - 2023
شفافیت تشنه پاسخگویی
دیروز در خبرها مطلبی خواندم که هنوز در شوک هستم.
سالهاست بحث تضییع حقوق سهامداران خرد بورس مطرح میشود و البته موضوع حمایت از آنها نیز به دنبال آن.
شفافیت به عنوان تاثیرگذارترین عامل در تصمیم فعالان بازار سهام قلمداد میشود و مدیران شرکتها در ایجاد این رکن اساسی متعهد بوده و باید پاسخگو باشند چراکه انتشار یک خبر به دروغ میتواند بخش چشمگیری از سرمایه یک سهامدار را دستخوش تغییر قرار دهد.
مسوولیت اینکه یک شایعه در بازار رواج پیدا می کند البته که بر عهده مدیران شرکتها نیست (هرچند که گاهی شایعات از درون شرکتها به بازار تراوش میکند) اما انتظار میرود زمانی که زمزمهای در بازار پیرامون سهام یک شرکت شنیده میشود، مدیران آن واحد با شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح عده کثیری از سهامداران را از گمراهی نجات دهند.
برای سهامدارانی که هیچ استراتژی مشخصی جز پیروی از «جو» برای خرید و فروش سهام ندارند، اینگونه شایعات میتواند ویرانگر باشد آنگونه که به خرید سهامی زیانده با آیندهای (حداقل برای کوتاهمدت) نامعلوم اصرار میورزند و موجبات تعجب اهل تحلیل را فراهم میآورند.
خبری که خواندم اظهارنظر مدیرعامل یکی از شرکتهای بورسی بود که در واکنش به رواج شایعات در خصوص این شرکت و به دنبال آن افزایش چشمگیر قیمت سهام در بورس گفته است: فعلا که سهم در حال افزایش قیمت است و ما هم به شایعات پاسخ نمیدهیم چون از روند شکل گرفته استقبال میکنیم و فرقی ندارد شایعه، خبر یا هر چیز دیگری باعث ایجاد این روند بشود. صحت و سقم شایعات را باید از شایعهپراکنان جستوجو کنید اما ما به علت اینکه از رشد قیمت سهم خوشحال هستیم، در برابر پاسخ به شایعات سکوت میکنیم.
وقتی مدیری تنها به منافع شخصی میاندیشد و در شرایطی که پاسخگویی مانند بیشتر اصول اخلاقی در بسیاری موارد از یاد رفته، چه کسی سهامدار را از وضعیت شرکت مطلع سازد؟
شاید بهتر باشد نهاد ناظر بازار در راستای حمایت از سهامداران و افزایش شفافیت در اینگونه موارد جدیتر برخورد کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد