3 - 12 - 2017
شهباز اوراق شد
«جهانصنعت»- کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ شمس و چندین هتل و مجموعه تفریحی دیگر از یادگارهای به جا مانده از دوران سلطنت پهلوی است؛ ساختمانهایی که با پول مردم ایران ساخته شد و دورانی در دست خاندان سلطنتی بود. با پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعهها به نهادهای انقلابی واگذار شد و امروز بهعنوان موزه یا حتی محل تشریفات مهمانان خارجی مورد استفاده قرار میگیرد.
غیر از مجموعههای یادشده، از دوران پهلوی چندین و چند ماشین و هواپیما نیز باقی مانده است. یکی از معروفترین هواپیماهای به جا مانده از دوران سلطنت محمدرضا شاه، شهباز دومین هواپیمای تشریفاتی شاه است. شاه با هواپیمای اول خود که شاهین نام داشت از ایران گریخت و شهباز را رها کرد. حالا خبر رسیده هواپیمای تشریفاتی شاه که میشد امروز به عنوان موزه مورد استفاده قرار گیرد با بیتوجهی مسوولان اوراق شده است.
شهباز از کجا آمد
شهباز، نام هواپیمای دوم خانواده سلطنتی ایران در دوره محمدرضا پهلوی است. این هواپیما یک بوئینگ ۷۲۷ بود که بیشتر به وسیله دیگر اعضای خاندان پهلوی مورد استفاده قرار میگرفت.
از نظر قانونی این هواپیما متعلق به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بود. در یکی از منابع تاریخی از این هواپیما به اشتباه به عنوان هواپیمایی یاد شده است که محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۵۷ از ایران با آن خارج شد. بازبینی فیلم خروج شاه و مطالعه منابع تاریخی نشان میدهد که هواپیمای مزبور شاهین، یعنی هواپیمای اول خانواده پادشاهی ایران است.
این هواپیما پس از انقلاب با تغییر کد رجیستر در ناوگان دولت جمهوری اسلامی ایران تا اوایل دهه ۷۰ شمسی فعالیت میکرد و سپس زمینگیر و هماکنون در مرکز نمایشهای دائمی هوایی تهران واقع در کیلومتر ۴ آزادراه تهران- کرج روبهروی پارک ارم (نمایشگاه هوایی تهران) قرار دارد.
از اردوهای دانشآموزی تا روزهای فراموشی
نمایشگاه هواپیمایی تهران کمتر میزبان مردم عادی است. در دهه ۸۰ مرسوم بود مدرسههای ابتدایی و راهنمایی دانشآموزان را برای اردو به این نمایشگاه میبردند و در آن زمان شهباز هنوز سرپا بود. اما حالا در عکسهایی که توسط سایت «کن نیوز» منتشر شده جز تکهآهنی اوراق از شهباز باقی نمانده است. این هواپیما که به عنوان هواپیمای VIP خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار میگرفت و امکانات منحصر به فردی داشت با بیتوجهی مسوولان به مخروبهای از رده خارج تبدیل شده است. سقف هواپیما جابهجا کنده شده و صندلیها سر جایشان نیستند. کف و راهروهای هواپیما تخریب شده و از امکانات راهبری آن هیچ چیز باقی نمانده است. گیجها و دکمههای کابین خلبان سر جایشان نیستند و گویی دزد به هواپیمای شهباز زده؛ هواپیمایی که ۲۰ سال است در حیاط محوطه بدون سرپناه رها شد و در آیندهای نزدیک بر اثر پوسیدگی از هم میپاشد.
این در حالی است که ۱۰ سال پیش هواپیما وضع قابل قبولی داشت. معلوم نیست مسوولان نمایشگاه هوایی تهران چرا و چگونه شهباز را به این روز انداختهاند؛ هواپیمایی که میشد به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد امروز بیشتر شبیه بیغوله معتادان متجاهر است!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد