6 - 04 - 2024
صادرات کمتر از ۷درصد سنگهای تزئینی
فولادبان- دبیر انجمن سنگ ایران به صادرات کمتر از ۷درصد سنگهای تزئینی اشاره کرد و گفت: معادن ایران در بخش سنگهای تزئینی یا همان ساختمانی تنوع بسیاری دارد که نیمی از این ظرفیتها به کار گرفته شده است.
بهرام شکوری افزود: یکی از ظرفیتهایی معدنی کشور سنگهای تزئینی است که انواع و اقسام رنگها و طرحهای مختلف را ما در سنگهایمان مشاهده میکنیم که با توجه به تنوع و نوع سنگهایی که در معادن ما وجود دارد، رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.
وی به ظرفیتهای معدنی کشور نیز اشاره کرد و افزود: ظرفیتی که در تولید و فرآوری سنگهای تزئینی در کشور وجود دارد، حدود ۳۰میلیون تن است اما متاسفانه در بهترین شرایط ۵۰درصد این ظرفیت به کار گرفته شده و در شرایط کرونا هم بین ۸ تا ۱۲میلیون تن تولید سالانه بوده است و بخش اعظمی از این سنگ در داخل کشور مصرف شد.شکوری به میزان صادرات سنگ تزئینی نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر سنگهای تزئینی در داخل کشور مصرف میشود و کمتر از ۷درصد از این سنگها را صادر میکنیم که نیازمند توسعه صادرات در این حوزه هستیم.
وی افزود: صادرات سنگ تزئینی در کشور در بهترین شرایط ۳۵۰میلیون دلار بوده است و در سال گذشته ۱۷۴میلیون دلار صادرات داشتیم ولی با توجه به ظرفیتی که در حوزه سنگهای ساختمانی وجود دارد ما ظرفیت ۵میلیارد دلار صادرات را داریم. شکوری با بیان اینکه در حوزه سنگ تزئینی در کشور ۴۰۰هزار نفر اشتغال دارند،گفت: یکی از محاسن سنگ تزئینی این است که در نقاط مختلف کشور این سنگ تزئینی وجود دارد به ویژه در مناطق محروم که سبب آبادانی و رفاه مردم آن منطقه میشود و به یک نوعی درآمد حاصل از آن در اقصی نقاط کشور توزیع و ایجاد اشتغال میکند.
وی گفت: بزرگترین گلوگاه حوزه سنگهای تزئینی صادرات است، زمانی که ساختمانسازی در کشور دچار رکود شود، صنعت سنگ نیز دچار مشکل میشود اما اگر سهم قابل توجهی از بازار خارجی داشته باشیم میتواند کمککننده این صنعت باشد. شکوری به میزان صادرات کشورهای دارای معادن سنگ تزئینی نیز اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه بالای ۷۵درصد، ایتالیا حدود ۲۳درصد و هند بیش از ۳۰درصد از سنگاش را به صورت فرآورینشده صادر میکند که ارزآوری خوبی برای کشورشان رقم میخورد.
وی گفت: کشور ترکیه ذخایرشان تقریبا شبیه کشور ماست ولی تنوع سنگشان بسیار پایین است اما ترکیه توانسته بالای ۳میلیارد دلار صادرات داشته باشد در صورتی که ما در بهترین شرایط ۳۵۰میلیون دلار بیشتر صادرات نداشتیم چون آنها با این تفکر که به هر حال در آینده ذوق و سلیقه مردم عوض خواهد شد و کالاهای جانشین بیشتری در بازار جایگزین سنگهای تزئینی میشوند و در آیندهای نهچندان دور اگر خیلی از این کالاها جانشین سنگ طبیعی شود سنگ تزئینی دیگر ارزشی نخواهد داشت اما اگر امروز هر چقدر بیشتر تولید و صادرات کنیم ارز حاصل از آن را برای آیندگان میتوانیم سرمایهگذاری کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد