7 - 11 - 2022
صف طولانی، این بار به دلیل افزایش تقاضا
گویی قرار نیست مشکلات مرز بازرگان حل و فصل شود زیرا پس از جنجالی که بر سر دریافت عوارض سوخت به پا شد حال مشکلات قدیمی هم بیش از پیش شده و مرز بازرگان در شرایط مناسبی قرار ندارد.
دریافت عوارض سوخت، افزایش ترانزیت، عدم هماهنگی در ساعات کار، جوابگو نبودن دروازههای ورود و خروج و نبود سیستمهای نرمافزاری موجب بروز مشکلات متعدد به ویژه برای رانندگان در مرز بازرگان شده است. بازرگان- گوربلاغ بزرگترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبهرو است، طی دهه اخیر با توجه به افزایش تبادل تجاری ایران و ترکیه و ترانزیت خارجی، گرفتار مشکل تشکیل صفهای طولانی در هر دوسوی مرز شده و راه تجارت ایران و با ترکیه را ناهموار کرده است. این گمرک با وجود اینکه جایگاه مهمی در مبادلات اقتصادی و تردد مسافران در مرز زمینی ایران با ترکیه دارد، با وجود رفع برخی مشکلات از جمله عدم هماهنگی ساعات کاری دو طرف با ۲۴ ساعته کردن فعالیت گمرک، افزایش دروازههای ورود و خروج از یک به ۲ دروازه و اجرای طرح جامع ساماندهی گمرک همچنان شاهد تشکیل صفهای طولانی است. روزانه حدود هزار کامیون از مرز بازرگان- گوربلاغ تردد میکنند ولی صف ۳۰ کیلومتری کامیونها در این گمرک همچنان پابرجا است و به گفته مدیرکل حملونقل و پایانههای آذربایجان غربی با وجود کاهش استقبال رانندگان داخلی جهت تردد از این مرز به دلیل دریافت عوارض سوخت از سوی ترکیه با توجه به پایین بودن قیمت سوخت در ایران رانندگان ترک از تردد در این مرز با وجود صفهای طولانی ناراضی نیستند.
پلمب مخازن سوخت مشکل
را بزرگتر کرد
از وقتی کشمکش ترانزیتی بین ایران و ترکیه موضوعیت یافت که ترکیه خواستار عدم دریافت عوارض سوخت از کامیونهای این کشور توسط گمرک ایران شد، این درحالی بود که مابهالتفاوت سوخت گازوئیل حدود شش هزار تومان بوده و براساس قانون، ارایه سوخت یارانهای به اتباع دیگر کشورها ممنوع است.
با پافشاری ترکیه و قبول نکردن ایران، تعرفههای اخذشده در گمرک ترکیه از کامیونهای ایرانی افزایش یافت که در نهایت رانندگان ایرانی از بروز چنین شرایطی ناراضی و خواستار بازگشت امور به شرایط قبلی شدند، مذاکرات
دو طرف ایرانی و ترکیه هم به جایی نرسید و همچنان آنها بر دریافت سوخت یارانهای اصرار کردند. تا اینکه پلمب مخازن سوخت مورد توافق دو طرف قرار گرفت، ولی طی هشت روز اجرای آن معضلات و مشکلاتی در گمرکات دو کشور ایجاد شد و وزیر راهوشهرسازی دستور انجام امور گمرکی طبق روال قبلی را صادر کرده که به گفته مدیرکل حملونقل و پایانههای مرزی آذربایجان غربی همچنان صفهایی در دو طرف مرز تشکیل میشود که طول صف در سمت ترکیه بیشتر است.
صف کامیونها در دروازه گمرک گوربلاغ طولانی تر است
مدیرکل حملونقل و پایانههای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه صف کامیونها در پشت دروازه گمرک گوربلاغ ترکیه طولانیتر است، به مهر گفت: متاسفانه مشکل صف طولانی کامیونها در دو طرف مرز همچنان وجود دارد که برای رفع این مشکل برنامهریزی برای ایجاد ۲ لاین ورود و خروج در این مرز انجام شده است. مجتبی رحمانی با بیان اینکه این لاینها در صورت توافق با طرف ترکیه و هماهنگی با مرزبانی ایجاد میشود، اظهار داشت: در صورت راهاندازی این لاینها ترافیک روانتری در بین مرز دو کشور داشته که برای تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین ایران و ترکیه تفاهمنامه توسعه درهای مشترک مرزی ایران و ترکیه در پایانه مرزی بازرگان به امضای طرفین رسیده است. وی از آماده اجرا شدن فاز دوم طرح جامع ساماندهی پایانه مرزی بازرگان خبر داد و اعلام کرد: طرفین ملزم به افزایش خطوط ورود و خروج کالا در مرز بازرگان- گوربلاغ شده، که با وجود تسهیل برخی امور گمرکی هنوز شاهد تشکیل صفهای طولانی در دو طرف مرز هستیم.
حجم بالای تردد، منجر به توقف ناوگان ترانزیتی میشود
مدیرکل حملونقل و پایانههای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرزها محل عبور بوده و حجم بالای تردد از پایانه مرزی بازرگان و توقف ناوگان ترانزیتی روند حملونقل را با مشکل روبهرو کرده است، گفت: عملی کردن این راهکار و یکسانسازی زمان انجام تشریفات مرزی نه تنها مرزها را به ماهیت واقعی خود به عنوان گذرگاه عبوری تبدیل خواهد کرد بلکه میتواند در سرعت مبادلات، جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.
گفتنی است، آذربایجان غربی به دلیل همجواری با سه کشور از مهمترین پایانههای ترانزیتی کشور محسوب میشود که به صرفه و کوتاه بودن مسیر دو مزیت عمده ترانزیت کالا از گمرکات استان به کشورهای اروپایی و آسیایی است.
گمرک بازرگان در بین ۳۲ مرز فعال کشور یعنی ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی با ۶/۹ درصد از میزان کل ترانزیت رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است زیرا نقطه انتهایی مسیر «جاده ابریشم» در ایران بوده که از «پل خاتون» در مرز ترکمنستان شروع شده و سپس از استانهای خراسان، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و آذربایجان غربی عبور میکند به عنوان مهمترین و کوتاهترین راه موجود برای مبادله کالا و مسافر از طریق ایران به اروپا محسوب میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد