18 - 12 - 2024
صنعت هوانوردی کشور نیازمند بازمعماری است
«جهانصنعت»- رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریمها از نظر تکنولوژیکی به مشکل برنمیخوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند بازمعماری است.
حسین پورفرزانه در نشست خبری در جریان هشتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل و لجستیک در محل مصلای تهران افزود: امروز آوردن هواپیما قطعات یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحتتر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوقهای متمرکز هستیم.
او بیان داشت: مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی آسیب ببینند.
او اظهار داشت: اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما بوده و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است.
پورفرزانه ادامه داد: تحریمها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده و اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷سال است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم اما بهرهمندی شرکتهای هواپیمایی و سرمایهگذاران از منابع مالی محدود شده است.
او خاطرنشان کرد: در حالی که سرمایهگذار ایرانی با رقمی حدود 4 تا 5میلیون دلار نقد، هواپیمای با عمر بالای ۲۷سال وارد میکند و پس از آن هزینههای زیادی انجام میدهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰درصد پول یک هواپیمای ۵۰میلیون دلاری پرداخت میشود و باید گفت تحریمها ستونهای سرمایهگذاری کشورمان را تحت فشار قرار داده است.
پورفرزانه در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پروازها اظهار داشت: رای دیوان این مساله را به طور شفاف مشخص کرده است و تصمیم عاقلانه و عادلانهای بود.
او خاطرنشان کرد: اقتصاد زمانی که دستوری شود، آسیبزا خواهد شد. معتقدیم عرضه و تقاضا باید تعیینکننده نرخ بلیت پروازها باشد و دولت نیز در این میان نظارت عالی و مسوولیت رگولاتوری داشته باشد.
این مقام مسوول یکی از پارامترهای تعیینکننده نرخ بلیت را سوخت هواپیما برشمرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی سوخت، میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از ۲درصد است و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱درصد قیمت بلیت خواهد رسید.
او تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۸۵ فروند برشمرد و افزود: تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰فروند هواپیما به صورت متغیر به ارائه خدمات پرواز میپردازند، با این حال تاکید میکنم آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد