7 - 05 - 2020
صنعت گردشگری در پساکرونا
مرتضی محمودی – در این شرایط سختی که برای صنعت گردشگری به وجود آمده است، مردم میخواهند بدانند که سفر پساکرونا چگونه خواهد بود و آیا اصلاً کسی به سفر خواهد رفت؟ کریستوفر الیوت یکی از نویسندگان فوربز (Forbes) سعی کرده که در مقاله خود به این سوالات پاسخ دهد.
طبق نظرسنجی Luggage Hero صنعت گردشگری هنوز سرپاست. بیش از نیمی از آمریکاییها (۵۸ درصد) بین ماههای می و سپتامبر ۲۰۲۰ مناطقی را که در قرنطینه نیستند هدف سفر خود قرار دادهاند. یکچهارم از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردهاند اذعان داشتهاند که سعی میکنند از سفر به شهرهای بزرگ و استفاده از وسایل حملونقل عمومی خودداری کنند و ۲۱ درصد از آنها سفرهای درون کشوری خواهند داشت. جانیک لاوائتز مدیرعامل شرکت لاگیج هیرو (Luggage Hero) میگوید: «بعد از پشت سر گذاشتن شرایط فعلی، صنعت گردشگری قویتر از قبل به فعالیت خود ادامه میدهد.»
مردم در پساکرونا چگونه سفر میکنند؟
کریستوفر بر این باور است که مردم بعد از قرنطیه ویروس کرونا به سه طریق سفر میکنند:
۱- مسافران به خاطر حس امنیتی خاطری که در کشور محل اقامت خود دارند و به خانه نیز نزدیکتر هستند، بنابراین کمتر به سفرهای خارجی فکر میکنند و ترجیح میدهند در داخل کشور محل اقامت خود سفر کنند.
۲- ممکن است تعداد مسافرانی که با وسیله نقلیه خود سفر میکنند تعدادشان از مسافران که با هواپیما و کشتی کروز سفر میکنند بیشتر باشد.
۳- به علت ضربهای اقتصادی که همه مشاغل متحمل شدهاند بنابراین مسافران سفرهای کوتاهتر مثل سفرهای آخر هفتهای را ترجیح میدهند.
صنعت گردشگری پس از کرونا به روال سابق خود باز خواهد گشت؟
به گفته کارشناسان سفرها خیلی زودتر از آنچه انتظار میرود از سرگرفته میشوند.
جان لاول رییس گروه سفرهای تفریحی و روابط تامینکننده گروههای سفر میگوید: «اگرچه با چالشهای بزرگی دستوپنجه نرم میکنیم ولی شرایط به همین منوال نخواهند ماند. مسافرت و جهانگردی یک صنعت بسیار مقاوم است که بارها و بارها از پس بیماریها و بلایای طبیعی برآمده است.»
بسیاری از ناظران صنعت گردشگری با لاول هم عقیدهاند و بر این باورند که با وجود خبرهای ناامیدکننده فعلی، انتظار بازگشت سریع صنعت گردشگری را دارند. آنها تاکید میکنند که صنعت گردشگری پس از همهگیریها و بلایای دیگری که در گذشته گریبانگیر بشر بوده است به سرعت بهبود یافته است.
سفر در پساکرونا چگونه خواهد بود؟
وین اسمیت مدیر مهمانداری و گردشگری کالج چارلستون بر این باور است که پس از اتمام قرنطینه و جلوگیری کامل از انتشار ویروس کرونا به سرعت برنامه بازگشت صنعت گردشگری راهاندازی میشود. اولین قدم بازاریابی برای اکثر مقاصد داری «تخفیف» است. با این حال مسافران نباید انتظار تخفیف زیادی را داشته باشند. شاید بهترین استراتژی ممکن ارائه خدماتی است که نسبت به قیمت ارزش بیشتری را داشته باشند. خدمات بیشتر قیمت ارزانتر. به طور مثال در شرایط مشابه گذشته بسیاری از هتلها برای جذب مسافران به ازای رزرو اتاق به مهمانهای خود وعده غذایی رایگان میدادند. در واقع به جای اینکه به مسافرارزانترین قیمت را پیشنهاد کنیم، بیشترین خدمات ممکن در ازای هزینه پرداخت شده ارائه میکنیم.
چند نکته برای سفر بعد از شکست ویروس کرونا
بدون شک مردم پس از اتمام ویروس کرونا سفر خواهد کرد، اما چگونه؟
۱- در روزهای پساکرونا مسافران به دنبال پایینترین قیمتها هستند اما تمرکز اصلیشان روی خدمات ارائه شده است. پیشبینی میشود که در صورتی که مسافران خدمات خوب و قیمت پایینی را برای بهار یا تابستان بیابند از رزرو کردن آن دریغ نمیکنند.
۲- نکتهای که باید به آن توجه شود این است که مسافران همچنان از اپراتورهای ناشناخته و اپراتورهایی که قیمت ارزان غیرواقعی ارائه میدهند، دوری میکنند. ممکن است مسافران تصور کنند که این قیمتهای غیر واقعی توسط اپراتورهایی ارائه میشود که نتوانستهاند بحران پیش آمده را به درستی مدیریت کنند.
۳- همانطور که میدانید بسیاری از پروازها به علت شیوع ویروس کرونا کنسل شدهاند ومسافران قربانی اصلی این ماجرا هستند. تحقیقات نشان میدهد که همین علت مسافران توجه بیشتری به بیمه سفر نشان میدهند تا از این خسارات در آینده جلوگیری کنند. در واقع این بحران باعث جلب توجه مسافران به اهمیت و ضرورت بیمه شده است.
۴- به اختصار میتوان گفت صنعت گردشگری در بیشتر بخشها بسیار زودتر از آنکه انتظار میرود به فعّالیت سابق خود برمیگردد. برای مسافران خدمات خوب ارزش بیشتری نسبت به قیمت ارزانتر دارد.
۵- و در آخرمحبوب شدن بیمه سفر در بین مسافران شاید یکی از بزرگترین دستاوردهای ویروس کرونا برای بخش گردشگری خواهد بود.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد