21 - 12 - 2017
ضرورت تاسیس بنادر هوشمند
۱۳ تفاهمنامه همکاری با حضور وزیر راهوشهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و معاون وزیر راهوشهرسازی برای جذب حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه میان سازمان بنادر، صندوق ضمانت صادرات، شورایعالی مناطق آزاد و هلدینگ گردشگری بنیاد مستضعفان امضا شد. عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی در مراسم امضای ۱۳ تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با بخشهای خصوصی به منظور سرمایهگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی در بنادر شمالی و جنوبی کشور، ضمن تبریک هفته حملونقل گفت: خوشبختانه تحرک خوبی را در حوزه صنعت حملونقل دریایی شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: از نظر بنده مهمترین موضوع در صنعت دریایی که حائز اهمیت بوده و نباید آن را فراموش کرد این است که حملونقل دریایی ایران باید قدرت رقابت با سطح جهان را کسب کند.
همچنین آخوندی با اشاره به این مطلب که بازی حملونقل دریایی، بازی جهانی است، گفت: به هیچ وجه نمیتوانیم بهاندازه اقتصاد ملی به حوزه حملونقل دریایی نگاه کنیم. ممکن است در جمعبندی لیستی از مجموعه سرمایهگذاریهای انجامشده، تهیه شود و خرسند باشیم. اما آنچه برای ما مهم است باید قدرت رقابت در سطح جهان را به دست آوریم.وی در ادامه افزود: اگرچه هوشمندی، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان و آسان، سختافزارها، نرمافزارها و سیستمهای مقررات همگی مباحث مهمی است که در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردارند اما در نهایت سازمان بنادر و دریانوردی باید ثابت کند که قدرت رقابت با کشورهای جنوب خلیجفارس را دارد.وزیر راهوشهرسازی در ادامه گفت: تجهیزاتی که در بندر شهید رجایی وارد شدهاند و توسعه فاز ۳ آن بندر و همچنین سایر بنادر کشور نشان داده است که ما میتوانیم در شمال و جنوب کشور بنادر هوشمند داشته باشیم که هوشمندی بنادر خواسته فعالان صنعت دریانوردی است.
تجهیز و توسعه زیرساختهای ریلی بنادر کشور
آخوندی همچنین تصریح کرد: موضوع تجهیز و توسعه زیرساختهای ریلی در درون بنادر را از جناب آقای راستاد خواستهام و پیگیری خواهم کرد تا به سرانجام برسد. این مقام ارشد وزارت راهوشهرسازی با یادآوری سفر خود به هامبورگ و تجربیاتی که کشور آلمان در زمینه اتصال بنادر خود به ریل داشت، گفت: در بندر هامبورگ فقط ۳۲۰ کیلومتر ریل در بندر اجرا شده بود و امکان فعالیت بیش از ۱۶ قطار در آن بندر وجود داشت. همچنین یکی از ارکان مدیریت آن بندر، معاونت ریلی بود و جالب این است که سیستم کنترل مرکزیCCT ریلی سازمان بنادر کامل مستقل از سیستم کنترل قطارهای شرکت راهآهن بود و در خروجی بندر نیز قطار تحویل شرکت راهآهن میشد.
اتصال بندر به ریل
آخوندی در ادامه تاکید کرد: اصرار زیادی دارم تا هیاتعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان تجربه هامبورگ را به کار بندد و انجام اتصال ریل به بنادر را فراهم کند و این کار را با جدیت دهد و ما سرمایهگذاری گستردهای را در بخش ریلی در بندر شهیدرجایی، شهید بهشتی چابهار و بندر امام خمینی داشته باشیم.وی همچنین با تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر برنامه زمانبندی روشنی به وزارت راهوشهرسازی در خصوص زمانبندی اجرای طرح اتصال بنادر به ریل و بالعکس ارائه دهد گفت: باید طبق زمانبندی مشخص خط ریل را پشت سکوها داشته باشیم و حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل محقق شود که انجام آن را در دستور کار هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی قرار دادم.وزیر راهوشهرسازی تصریح کرد: دارا بودن رویکرد بازرگانی به بنادر کشور، رویکرد ماست و برای محقق شدن آن همه باید با هم مشارکت داشته باشیم. همواره این علاقهمندی وجود داشته که گزارشی از پیشرفتهای فیزیکی ارائه شود اما اینکه از مجموعه سرمایهگذاریها چه میزان بهرهبرداری اقتصادی و بازرگانی انجام شده مهم است.
ایجاد مدیریت کریدور و هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حملونقل
آخوندی در ادامه گفت: گرههای فراوانی در بندر، گمرک، انبارها، ارتباط با صاحب کشتی، حملونقل جادهای یافتیم و از همین رو است که رویکرد ما در بحث بازرگانی مدیریت کریدور است. امیدواریم این بحث جدی دنبال شود تا شاهد هماهنگی گسترده با فعالان صنعت حملونقل باشیم.وی همچنین افزود: وقتی این تعهد ایجاد میشود که باری ظرف مدت ۱۷ روز از بمبئی به مسکو برسد و از مسیر ایران عبور کند باید حتما این اتفاق در زمانبندی اعلام شده محقق شود. امیدوارم رویکرد کریدوری به همگی ما کمک کند تا بتوانیم گرهگاههای بوروکراتیک را که گاهی کشنده است تسهیل کنیم.وزیر راهوشهرسازی از نکات حائز اهمیت دیگر را که بر آن تاکید جدی کرد ارتباط مستقیم سازمان بنادر با شهر بندری دانست و گفت: عموما مقاومت شدیدی در سازمان بنادر نسبت به ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندری وجود دارد. ولی واقعیت این است که اگر شهر آبادی در کنار بنادر شکل نگیرد لطمات فراوانی به منافع سازمان بنادر و دریانوردی وارد میشود. آخوندی ادامه داد: اگر در جنوب کشور و در جوار خیلج فارس، پشتیبانیهای گردشگری، هتلها، سیستمهای مالی، سیستمهای حملونقل و انواع سیستمهای حمایتکننده که سبب ایجاد تجارت روان شده وجود نداشته باشند توسعه همهجانبه رخ نمیدهد. اینکه فکر کنیم بندر تنها سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب میشویم.وی همچنین یادآور شد: در راستای مفهوم مسوولیت اجتماعی طرح ICZM که طراح خوبی نیز بوده است مطالعات آن انجام شد که در مرحله اجرای آن شاهد کوتاهیهایی بودیم. همچنین عضو کابینه دولت دوازدهم با طرح این پرسش که در عمل ICZM در کجا قرار دارد؟ گفت: امیدوارم در نهایت این باور و یقین در همه همکاران ایجاد شود که در پایان بندری موفق بوده که شهری از آن حمایت کند.
تاکید بر ارتباط معنادار بنادر و شهر و توسعه آن
آخوندی در ادامه گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایهگذاریهای زیادی انجام دادهایم اما آیا واقعا شهر چابهار میتواند از آن بندر پشتیبانی کند؟ پاسخ در حال حاضر منفی است و شهر چابهار نیازمند امکانات بازرگانی، رفاهی، آموزشی و بهداشتی فراوانی است و هزاران کار باید در آن شهر و پیرامون آن صورت گیرد. وی همچنین افزود: نمیگویم مسوولیت ساماندهی تمامی شهر چابهار برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است ولی باید ارتباط میان بندر و شهر و توسعه آن ارتباط معناداری باشد.
افزایش ظرفیت کانتینری فاز ۳ بندر شهید رجایی به ۸ میلیون
همچنین محمد راستاد، معاون وزیر راهوشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از برنامههای مهم و راهبردی سازمان بنادر ارتقای ظرفیت کانتینری کشور است. با شروع عملیات اجرایی زیرساختهای فاز ۳ بندر شهید رجایی که مناقصه آن در چهارم بهمنماه سالجاری انجام میشود طی سه سال ظرفیت کانتینری آن بندر به هشت میلیون TEU خواهد رسید. راستاد ادامه افزود: سرمایهگذاری بندر شهید رجایی با ۸۶۰ میلیارد دلار انجام میشود که اسناد مزایده برای سرمایهگذاری مشترک داخلی و خارجی برای تجهیز پایانه سه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ترمینال ۱ و ۲ بندر شهید شهید رجایی نیز نکاتی را ارائه کرد و گفت: تفاهمنامهای با دو اپراتور داخلی و خارجی به مدت پنج سال با تجهیزات غیراستراتژیک امضا میشود و دلیل این امضا، سرمایهگذاری کلانی است که در آن بندر انجام شده است.وی با اشاره به این مطلب که با وجود ظرفیتهای قابل توجه در بندر امام خمینی از ظرفیتهای آن بندر استفاده نشده است نیز گفت: اسناد مزایده در بندر امام خمینی در دست تهیه است که امیدواریم با انجام آنها شاهد تحولی در بندر کانتینری امام خمینی باشیم. معاون وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: افزایش سهم حملونقل ریلی در بنادر کشور در دستور کار جدی سازمان بنادر و دریانوردی است و در این راستا با دستور وزیر راهوشهرسازی اقدامات مدیریتی کوتاهمدت از سوی مسوولان استانی در دستور کار قرار گرفته و اصلاح ساختاری انجام خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد