16 - 04 - 2025
ضرورت حفظ استقلال اتاق بازرگانی
گروه بازرگانی- در نشست مشترک رییس اتاق ایران، روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران با مشاور رییسجمهوری در امور تشکلها و احزاب تاکید شد که باید به ظرفیت کارشناسی اتاق ایران و تشکلهای اقتصادی توجه شود. در نشست مشترک رییس اتاق ایران، روسای کمیسیونهای تخصصی انرژی، سرمایهگذاری و تامین مالی و استاندارد، محیطزیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران با مشاور رییسجمهوری در امور تشکلها و احزاب، درباره چگونگی همکاری دولت با تشکلهای اقتصادی بخشخصوصی گفتوگو شد.
در ابتدای نشست مشترک با مشاور رییسجمهوری در امور تشکلها و احزاب، صمد حسنزاده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق ایران گفت: یکی از مهمترین مسیرهای پیشرفت کشور، حوزه اقتصاد است و توسعه اقتصادی به استمرار برنامه توسعه اجتماعی، سیاسی و بینالمللی کمک میکند.
رییس اتاق ایران ادامه داد: تشکلهای اقتصادی، کمیسیون تخصصی، اتاقهای مشترک و اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، سرمایههای بسیار مهمی است که باید از این ظرفیتها در حل مسائل اقتصادی کشور استفاده شود.
پتانسیلهای بالقوه
حسنزاده تصریح کرد: در خیلی از تشکلهای صنفی و تولیدی، نخبگان اقتصادی کشور حضور دارند که باید از این ظرفیتها بهره برد. شناخت این ظرفیتها و توجه به آنها، در نهایت میتواند به جلوگیری از مهاجرت نخبگان کمک کند. مهاجرت نیروی کار مساله مهمی است که باید اتاق ایران و دولت برای حل این معضل چارهاندیشی کنند. حسنزاده افزود: باید به ظرفیت اتاقهای بازرگانی و تشکلهای اقتصادی توجه شود. در این شرایط سخت اقتصادی، بیش از 60درصد درآمد ارزی کشور، توسط اعضای اتاقهای بازرگانی تولید شده است. بخش زیادی از اشتغالآفرینی در کشور نیز توسط مجموعه بخش خصوصی انجام میشود.
او تاکید کرد: متاسفانه یکی از موضوعهای فراموششده در اقتصاد، مساله خصوصیسازی و تقویت بخشخصوصی است. موضوع دیگر بیتوجهی به آمایش سرزمین بوده و بینظمی در تمام مسائل اقتصادی و برنامهریزی برای آن، مشکلآفرین شده است.
رسالت اتاق ایران
حسنزاده با اشاره به برنامههای اتاق ایران عنوان کرد: اتاق ایران برای حفظ و تقویت نیروی انسانی به بورسیه کردن آنها، دورههای کارآموزی برای دانشجویان و دبیرستانها و دوره سفیران مهارت برای دبیرستانیها برگزار میکند.
رییس اتاق ایران تاکید کرد: انتظار میرود رقابت ناسالم بخش خصوصی با دولت به عنوان بزرگترین مشکل، پایان یابد.
نورالدین آهی، مشاور رییسجمهوری در امور تشکلها و احزاب در این نشست گفت: دولت چهاردهم و شخص رییسجمهور معتقد است که باید در حل مسائل اقتصادی به نظر تشکلهای اقتصادی و بخش خصوصی توجه شود و با این نگاه، برای اولینبار در حوزه تشکلهای اقتصادی، مشاور انتخاب کرده است. دولت میخواهد صدای بخش خصوصی شنیده شود ولی البته صدای افراد و بنگاههای اقتصادی هم باید شنیده شود.
ارتباط مستقیم
مشاور رییسجمهوری در امور تشکلها و احزاب ادامه داد: تشکلهای اقتصادی و فعالان بخش خصوصی میتوانند مسائل خود را مستقیم با رییسجمهور مطرح کنند. رییسجمهوری معتقد است برای حل مسائل ایران باید به سراغ تشکلهای تخصصی آن حوزه رفت.
او تصریح کرد: به جای اینکه پایگاه عظیمی مثل اتاق ایران در حل مسائل اقتصادی به دولت کمک کند، گعدهها این نقش را به عهده گرفتهاند. در دولت چهاردهم سطح دسترسی تشکلهای اقتصادی به رییسجمهور بسیار بهتر شده و میتوانیم از این ظرفیت برای حل مشکلات اقتصادی ایران استفاده بهتری کنیم.
در ادامه فرشید شکرخدایی، رییس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق ایران با اشاره به ساختار اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و نظام حل مساله و نظام ارجاع در اتاق ایران گفت: اتاق ایران در چند بخش، مساله ارجاع شده را بررسی میکند. ساختار اول به مساله جغرافیا، توجه دارد و در این مسیر ابزارهایی چون شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، شورای روسای اتاقهای سراسر کشور و هیات نمایندگان وجود دارد. ساختار دیگر ساختار اتاقهای مشترک است که در ذیل امور بینالملل اتاق ایران میگنجد و ساختار دیگر موضوعی- صنفی است که در این حوزه، تشکلهای تخصصی و فراکسیونهای تشکلها فعالیت میکنند.
شکرخدایی ادامه داد: یکی از مهمترین نظام حل مساله در اتاق، مراجعه به تشکلهای تخصصی در هر حوزهای است؛ در مورد مسائل شهرستانها باید به اتاق شهرستانها مراجعه شود و در حوزه بینالملل به اتاقهای مشترک رجوع میشود. در موضوع چندوجهی، اتاق، کمیتههای تخصصی و 20کمیسیون تخصصی نیز فعالیت میکنند.او تصریح کرد: دولت و حاکمیت باید برای مشورت با بخش خصوصی به حوزه و بخشهای مرتبط و تخصصی مراجعه کرده و از این ظرفیت استفاده کنند.
الزام مجلس و دولت
رییس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق ایران تاکید کرد: در ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار گفته شده که دولت و مجلس درباره مسائل اقتصادی نظر تشکلهای بخش خصوصی را اخذ کنند. از طرفی باید به این نکته توجه شود که نظر اتاق ایران در مورد مسائل اقتصادی ملی است نه صنفی و شخصی و اتاق ایران با دستهبندی و انحصار مخالف است.
شکرخدایی ادامه داد: تشکلهای بخش خصوصی با رای و نظر تمام بخش خصوصی ایجاد میشوند و با تشکلهای ثبتشده در نهادها و سازمانهای دیگر تفاوت ماهوی دارند. نهادهای موازی به این دلیل ایجاد میشوند که این افراد به دلایلی مقبول بخش خصوصی نیستند. البته ممکن است آنها افراد بزرگی در صنعت خود باشند ولی نماینده بخش خصوصی نیستند. باید دولت و حاکمیت به تشکلهای بخش خصوصی احترام بگذارند.
به گفته شکرخدایی بخش خصوصی با انحصار موافق نیست و به دنبال شفافیت است. در ادامه این نشست شکرخدایی با اشاره به اهمیت استقلال اتاق ایران عنوان کرد: کارکرد اتاق بازرگانی به استقلال آن برمیگردد. متاسفانه در خیلی از موارد تحت فشار قرار گرفتهایم و یکی از درخواستهای فعالان بخش خصوصی، حفظ این استقلال است.
او گفت: درخواست ما این است که طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی که در دست مجلس است، متوقف شود و دولت برای اصلاح این قانون لایحه بفرستد.
در ادامه آرش نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این نشست عنوان کرد که اتاق ایران حدود 220تشکل تخصصی صنفی دارد و تشکلها باید طبق قانون در اتاق ایران ثبت شوند اما خیلی از تشکلها در وزارتخانههای مختلف و وزارت کشور ثبت شده و دولت به جای مراجعه به تشکلهای بخش خصوصی با این تشکلها همکاری میکند.
رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره طرحهای حوزه انرژی که توسط بخش خصوصی به مجلس ارائهشده گفت: در حالی که با ناترازی و کاهش راندمان انرژی مواجه هستیم ولی به طرحهای ارائهشده توجهی نمیشود. باید مسائل و طرحهای اقتصادی را به طور مشخص و شفاف بررسی کرد و درنهایت به دور از روند بوروکراتیک این طرحها، بررسی و اجرایی شود. بیتوجهی به طرحهای بهینهسازی، درنهایت به مشکلات حوزه انرژی دامن خواهد زد.
در ادامه فرزاد مهرانی، مدیر امور تشکلهای اتاق ایران هم گفت: آنچه حاکمیت و دولت از بخش خصوصی انتظار دارند، این است که صدای واحدی از بخش خصوصی شنیده شود و این تشکلها در مورد موضوعهای ارجاعی نظری تخصصی- کارشناسی ارائه کنند. اتاق ایران و تشکلهای تخصصی بخش خصوصی برای حل مسائل اقتصادی کشور طرح و برنامههای مشخص دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد