27 - 04 - 2020
عرضه نامتعادل، دلیل کمبود لوازم یدکی
گروه صنعت- با گذشت حدود یک هفته از بازگشایی صنوف مختلف که در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر میبردند، شنیدهها از کمبود لوازم یدکی در برخی از خودروهای وارداتی و سنگین حکایت دارد؛ کمبودی که به اعتقاد فعالان این صنف در نتیجه بر هم خوردن تعادل در زنجیره عرضه و تقاضا ایجاد شده است بهگونهای که تداوم فعالیت تعمیرکاران خودرو در ایام قرنطینه کرونایی و عدم امکان تامین قطعات مصرفی از سوی فروشندگان لوازم یدکی شائبه کمبود قطعات مورد نیاز را تقویت کرده است؛ موضوعی که به گفته فعالان صنف فروشندگان و تامینکنندگان لوازم یدکی نگرانی در این رابطه وجود نداشته و با تداوم فعالیت این صنف شاهد ایجاد تعادل در زنجیره عرضه و تقاضا خواهیم بود.
در این رابطه علیرضا نیکآیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: امروز بازار در شرایط خاصی به سر میبرد، زیرا شاهد سختگیریهای فراوان در گمرکات ایران و گمرکات کشورهای همسایه هستیم و رفت و آمدها برای تامین کالا کم شده است.
وی بیان کرد: کمبود خاصی در تامین قطعات خودروهای تولید داخل به چشم نمیخورد زیرا در سالهای گذشته اکثریت قریب به اتفاق این قطعات داخلیسازی شده است.
این مقام صنفی یادآور شد: در ایام تعطیلات گذشته تعمیرگاهها جزو صنوفی بودند که به ارائه خدمات پرداختند از جمله خودروهای اورژانس متعلق به بیمارستانهای درگیر با بیماران کرونا و همچنین خودروهای پرسنل این مراکز درمانی به طور رایگان تعمیر و سرویس شد و در نتیجه بسیاری از قطعات این خودروها مصرف شد.
وی گفت: علاوه بر آنها، خودروهای حملونقل و مسافری که به جابهجایی بار و مسافر مشغول بودند سرویسدهی و قطعات آنها نیز مصرف شد. به این ترتیب کمبود برخی قطعات آنها اجتنابناپذیر است.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران ادامه داد: در مجموع به دلیل بسته بودن مرزها، قطعهفروشان در سطوح عمدهفروشی و خردهفروشی در حال مدیریت بازار هستند تا قطعات مورد نیاز خودروهای اولویتدار از جمله خودروهای اورژانس و حملونقل بار و مسافر تامین شوند.
تقویت شایعه کمبود لوازم یدکی
عضو هیاتمدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل گفت: عدم ثبات و افزایش نرخ ارز در قیمت و واردات لوازم یدکی موثر است.
از سوی دیگر مهدی کاظمی عضو هیاتمدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در لوازم یدکی اتومبیل وجود ندارد میگوید: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا صنف فروشندگان قطعات و لوازم یدکی در حالی مجبور به تعطیلی بودند که صنف تعمیرکاران به فعالیت خود در این ایام ادامه دادهاند که این تضاد موجب بر هم زدن تعادل بین عرضه و تقاضا و قوت گرفتن شایعه کمبود لوازم یدکی و قطعات در کشور شد.
کاظمی ادامه داد: اصل کمبود لوازم یدکی به دلیل تعطیلی و کاهش تقاضا بوده است و با بازگشایی این صنف مشکل رفع میشود و هیچ کمبودی در لوازم یدکی و قطعات اتومبیلهای پرتردد و ساخت داخل نداریم، زیرا تا حدود ۷۰ درصد این قطعات تولید داخل است.
وی در خصوص تعداد خودروهای محدود موجود در کشور نیز گفت: به دلیل محدودیت در واردات و عدم به صرفه بودن تولید قطعات این خودروها محدودیت آنها همانند گذشته است و این تعداد از خودروها همیشه با کمبود لوازم یدکی و قطعات مواجه هستند زیرا تا قبل از کرونا همکاران آن را از طریق پست هواپیمایی وارد میکردند که با شیوع کرونا در جهان پروازها مختل شده است.
کاظمی توقف پروازها و افزایش نرخ ارز را در واردات لوازم یدکی تاثیرگذار بیان کرد و گفت: از وزارت صمت و بانک مرکزی درخواست میکنیم با تخصیص ارز با نرخ ثابت چارهای بیندیشند تا در واردات مواد اولیه و قطعاتی که در کشور تولید نمیشود مشکلی نداشته باشیم، زیرا اگر در این مساله کوتاهی شود تا دو تا سه ماه آینده با کمبود لوازم یدکی روبهرو خواهیم بود.
وی در خصوص پیشبینی قیمت لوازم یدکی نیز گفت: با توجه به بازگشایی، رونق حملونقل و افزایش تردد اتومبیلها، افزایش مصرف لوازم یدکی و قطعات اتومبیل را خواهیم داشت. توجه شود که این صنف به دلیل حفظ رقابت در بازار سعی میکند قیمت لوازم یدکی را با پایینترین قیمت و سود کم ارائه کند اما اگر با کمبود روبهرو شویم دیگر رقابت معنایی نخواهد داشت و در نتیجه با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهیم بود.
عضو هیاتمدیره اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو در بازار لوازم یدکی نیز گفت: افزایش قیمت خودرو در صورتی که با ثبات نرخ ارز همراه باشد در بازار لوازم یدکی تاثیر چندانی ندارد زیرا ۹۰ درصد معاملات لوازم یدکی با دلار صورت میگیرد اما اگر نرخ ارز افزایش یابد، قیمت لوازم یدکی نیز افزایش خواهد داشت. همچنین اگر افزایش نرخ ارز موجب شود قیمت اتومبیل نیز افزایش یابد قطعا در قیمت لوازم یدکی افزایش خواهیم داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد