17 - 12 - 2022
عرضه ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومانی در نمایندگیهای مجاز!
در حالی گمرک ایران میانگین قیمت هر خودرو وارداتی در نیمه اول امسال را ۱/۲۲ هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگیهای مجاز در ایران از ۴۰ تا ۶۴۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند.
این روزها و البته بیشتر از آن شبها خودروهایی در خیابانهای تهران جولان میدهند که برخی از آنها بیش از نیم میلیارد تومان هم ارزش داشته باشند بهخصوص اینکه هماکنون ارز هم در بازار طلا شده است همین امر شاید ارزش این خودروها را دو برابر کرده باشد.
این در شرایطی است که مسوولان اعلام کردهاند که خودروهای کممصرف هم میتوانند به زودی از ارز مبادلاتی در اتاق مبادلات ارزی استفاده کنند در حالی که این نکته را نیز نباید از ذهن دور داشت که این خودروها عموما خودروهایی هستند که مدلهای جدید در بازارهای اروپایی را به خود اختصاص میدهند و عموما به لحاظ مصرف نیز کم هستند اما در ایران مشتریان خاص خود را دارند.
به گزارش مهر، از شورولت و بنز و BMW گرفته تا شورولت کبالت و پورشه و آئودی که گاه قیمت آنها تا ۶۰۰ میلیون تومان هم میرسد و بهطور قطع مشتریان خاص خود را دارد، این در حالی است که در ساعات روز و پرتردد در اتوبانهای تهران، هیچگاه نمیتوان این خودروها را دید مگر در ساعات میانی روز و ظهر که کمتر ترددی در اتوبانها صورت میگیرد.
در عین حال شنیدهها حکایت از آن دارد که برخی از این خودروها از کانالهای خاص و با ارز مرجع حتی وارد کشور شدهاند. موضوعی که البته مسوولان هیچگاه زیر بار آن نمیروند و معتقدند که خودروهای اینچنینی را به عنوان کالای لوکس هیچگاه زیر چتر حمایتی ارز مرجع قرار نخواهند داد.
خودروهای لوکس ارز مرجع نمیگیرند
مسعود موحدی، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به واردات خودروهای لوکس به هیچ عنوان ارز دولتی یا ارز مبادلاتی تعلق نگرفته است، تاکید کرد: هماکنون به دو گروه اقلام غذایی و دارو ارز مرجع پرداخت میشود و گروههای سوم تا ششم نیز میتوانند ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادلات ارزی تامین کنند.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در مرکز مبادلات ارزی، ارز متقاضیان به صورت شفاف و بدون نوسان در اختیار آنها قرار میگیرد، گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در نقل و انتقالات ارزی کشور طی چند ماه مجبور شدیم اختصاص ارز به واردکنندگان را محدود کنیم که در این راستا نیز گروههای کالایی مختلف تعریف و مرکز مبادلات ارزی تشکیل شد.
جایزه وارداتی برای واردکنندگان خودروهای لوکس
این در شرایطی است که طی شش ماه نخست امسال بیش از ۱۹ هزار دستگاه انواع خودروهای لوکس وارد کشور شد که این رقم رشد ۱۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان میدهد. از سوی دیگر گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که ۷۸ درصد از واردات خودرو کشور با ارز دولتی انجام شده است.
البته نکته حایز اهمیت در این میان آن است که بالاخره واردات خودروهای لوکس برای برخیها در کشور محل کسب درآمدها و سودهای آنچنانی است و به نظر میرسد که حتی اگر ارز مرجع هم به آنها تعلق نگیرد، نوسانات نرخ ارز خود یک نوع جایزه وارداتی برای آنها محسوب میشود. این در شرایطی است که کمتر از یک ماه است قیمت ارز از ۱۷۰۰ تومان به حدود ۲۸۵۰ تومان رسیده و این امر سود کلانی را نصیب واردکنندگانی کرده است که خودروهای لوکس وارد میکنند و البته برای مشتریان خاص.
بنابراین حتی اگر فرض کنیم که آنها خودرو را با ارز غیرمرجع و بازار آزاد وارد کرده باشند اما همین نوسانات نرخ ارز کار را برای آنها سودده کرده است به خصوص اینکه از زمانی که یک خودرو وارد گمرک میشود و ارزش آن اظهار میشود تا زمانی که خودرو از گمرک ترخیص شود حداقل پروسهای دو هفتهای دارد، آن هم به فرض آنکه تمام مراحل قانونی اعم از مشخصات باک خودرو، سازگاری با محیطزیست، استانداردهای ۵ گانه و برخی دیگر از شرایطی که برای واردات خودرو الزامی است را طی کرده باشد.
کماظهاری واردکنندگان در گمرک
واردات خودرو از مبادی رسمی در شرایطی صورت میگیرد که بنا به اعلام برخی مسوولان، کماظهاری در گمرک یکی از شگردهای واردکنندگان برای بهصرفهتر کردن واردات خودرو است این در شرایطی است که همین امر میتواند سود این واردکنندگان را بیشتر و بیشتر کند.
البته گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع را رد کرده و معتقد است که دقت در ترخیص کالاها به اندازهای هست که اجازه کماظهاری را ندهد، موضوعی که البته برخی واردکنندگان و تجار آن را قبول ندارند.
در این میان آمارها نیز موید این است که کماظهاری واردکنندگان خودرو به چشم میخورد؛ چراکه از ۱۹ هزار و ۳۸۰ دستگاه خودرو سواری واردشده به کشور در نیمه اول امسال، ۹ هزار و ۴۴۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲۴۶ میلیون دلار از مبدا امارات متحده عربی، هفت هزار و ۱۶۹ دستگاه به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از مبدا جمهوری کره، ۷۱۰ دستگاه به ارزش بیش از ۱۴ میلیون دلار از مبدا کویت و دو هزار و ۵۴ دستگاه به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.
نحوه ارزشگذاری خودروهای وارداتی در گمرک
رییس کل گمرک ایران با اعلام نحوه ارزشگذاری خودروهای وارداتی در گمرک گفت که ما حقوق ورودی که برای خودروهای خارجی محاسبه کردیم برمبنای ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی بوده است.عباس معمارنژاد گفت: هماکنون اکثر خودروها با نرخ آزاد دلار و بدون انتقال ارز وارد کشور میشوند و در کنار آن باید ۹۰ درصد نیز حقوق گمرکی پرداخت کنند که در نهایت ارزش هر خودرو دو برابر میشود.
رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: همچنین یک هزینه دیگری نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد به نحوی که برای ورود هر خودرو خارجی به کشور باید یک خودرو فرسوده داخلی از رده خارج شود و در کنار آن ارزشافزوده خودروها نیز باید دیده شود.
معمارنژاد با تاکید بر اینکه در نهایت هر قیمتی که گمرک برای واردات خودرو داخلی اعلام میکند باید ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد نیز به آن افزوده شود، ادامه داد: اینها که در کنار هم قرار گیرد، میشود قیمت یک خودرو وارداتی در داخل کشور.
وی در پاسخ به این سوال که یک بررسی نشان میدهد ۸۷ درصد کل خودروهای وارداتی به کشور از ارز دولتی استفاده کردهاند، گفت: اینکه چه بخشی از خودروهای وارداتی چگونه و با چه ارزی وارد کشور شدهاند برعهده گمرک نیست.
رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه فرآیند واردات خودرو به نحوی است که باید مجوز واردات از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شود و گشایش اعتبار آن نیز توسط بانک مرکزی باشد، افزود: گمرک فقط ترخیص کننده خودروهای وارداتی است.
به گفته معارنژاد، ما خیلی کاری به این موضوع نداریم که واردکننده با چه ارزی خودرو را خریداری کرده و میخواهد وارد کشور کند، فقط اگر مجوز ثبت سفارش داشت و پرداخت آن نیز مشخص بود با ضوابط فنی و مجوزی که از موسسه استاندارد دریافت میکند از گمرک ترخیص میشود.
وی در این رابطه که فرمول محاسبه قیمت ۲۲ هزار دلاری هر خودرو خارجی چگونه بوده است، گفت: اشتباهی که شده است اینکه ما وقتی محاسبه ریالی قیمت هر خودرو را انجام دادیم این دیدگاه به وجود آمد که همه این خودروها یا بخش قابل توجهی از آن با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد کشور شده است.
رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: ما در گمرک طبق قانون موظفیم برای اینکه حقوق ورودی خودروهای خارجی را در زمان ورود به کشور دریافت کنیم، مجبور هستیم دلار را به ریال تبدیل کنیم و طبق قانون، گمرک موظف است که نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی را ملاک عمل قرار دهد که همان نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان است.
معمارنژاد ادامه داد: بنابراین معنی این حرف این نیست که واردکننده توانسته خودرو خارجی را با نرخ ۱۲۲۶ تومانی وارد کشور کند بلکه ما حقوق ورودی که برای آنها محاسبه کردیم بر مبنای ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان بوده است.
وی درباره احتمال کم اظهاری توسط واردکنندگان خودروهای لوکس خارجی به کشور خاطرنشان کرد: در اینباره ما یک کمیتهای داریم که در آن گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشارکت دارند و در آن سیاستهای حمایت از تولید داخل دنبال میشود.
رییس کل گمرک ایران بیان داشت: در این کمیته نرخها تعیین میشود اما ما معمولا نرخهای کمپانی را دریافت میکنیم. بیشتر خودروهایی که در حال حاضر وارد کشور میشوند، هیوندای، کیا و تویوتاست.
به گفته معمارنژاد، واردکنندگان خودروها موظف هستند که نامههای معتبر از کمپانیها دریافت و ارایه کنند و ما برمبنای آن نرخها، قیمتها را تعیین و اعمال میکنیم.
وی درباره روند رو به رشد واردات خودروهای خارجی به کشور از سال گذشته تاکنون گفت: ما طبق برنامههایی که در این زمینه وجود دارد رشد ۱۵درصدی در واردات خودرو را تجربه میکنیم که یکی از دلایل آن ممکن است کاهش روند تولید خودروهای داخلی در سالجاری باشد.
در همین حال، میانگین قیمت هر خودرو سواری در شش ماهه اول امسال بیش از ۱/۲۲ هزار دلار نزدیک به ۹۱/۳ برابر هر خودرو سواری صادراتی بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش ۴۶/۳ درصدی مواجه شده است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اکثر خودروهای سواری که وارد ایران میشوند چون پورشه و بنز خودروهای لوکس هستند و قیمتهای بعضا چند صد میلیون تومانی دارند.
بر همین اساس، وقتی میانگین قیمت هر خودروسواری وارداتی ۱/۲۲ هزار دلار میشود، در واقع میتواند دو اتفاق افتاده باشد؛ نخست اینکه اکثر این خودروها با ارز دولتی ۱۲۲۶ تومان وارد کشور شدهاند و دیگر اینکه احتمال کماظهاری خودروسواری در گمرک وجود دارد.
خودروهای مجاز وارداتی به کشور کدامند؟
soul اتومات، آلفارومئو تی سی تی اتوماتیک، آلفا رومئو جولیتا، آلفا رومئو میتوتی سی تی، آلفا رومئو میتو، بنز c350، بنز cl500، بنز cls500، بنز s350 matic، بنز s350l، بنز s500l، بنز S500 فرمتیک، بنز کابیولت e350، بنز کوژه e350T ، بنز e350، پورشه ۹۱۱ کررا اس، پورشه اتومات cayenne turbo، پورشه پانامرا، پورشه پانامرا ۴S، پورشه پانامرا توربو، پورشه کاین، پورشه کاین S، پیکانتو اتومات از جمله خودروهای مورد تایید مجاز وارداتی کشور هستند.
همچنین تویوتا آریون، تویوتا پرویا اتوماتیک، تویوتا لکسوس،تویوتا لکسوس es350، تویوتا لکسوس gs460، تویوتا لکسوس rx350، تویوتا لکسوس lx570 تویوتا کمری ۲۵۰۰، رنو، رنواسکالا اتومات، رنو فلوئنس اتومات، رنو کولیوس اتومات، رنو لاکونا اتومات، رنو لتیتود اتومات، سانتافه ۳۵۰۰ سیسی اتومات، بنز s350، سوبارو، کیا اپتیما، هوندا، هیوندا جنسیس bh، هیوندایی توسانای ایکس ۳۵، هیونداییای سی اتوماتیک، هیوندایی اچ وان تی کیو اتوماتیک، هیوندایی جنسیس کوپه، هیوندایی سوناتا yf، ون فیات، کیا اسپورتیج اسال، کیا سورنتو ایکس ام اتوماتیک، کیا ماهاوی اتومات، کیا کادنزا وی جی و کیا سراتو تی دی اتوماتیک نیز از جمله دیگر خودروهای مجاز وارداتی به کشور هستند که عموما تاییدیه مراجع ذیربط را دریافت کردهاند.
قیمت انواع خودروهای وارداتی
هماکنون قیمت هیوندایی i20 معادل ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، هیوندایی ix55 وراکروز ۱۰۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هیوندایی سانتافه ۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، هیوندایی توسان ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، جنسیس کوپه ۱۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، جنسیس سدان ۱۱۸ میلیون تومان و آزرا ۹۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.
همچنین در خودروهای کیا نیز کیا اپتیما ۸۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان، کیا سورنتو ۸۵ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان، کیا اسپورتیج ۷۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان، موهاوی ۹۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، پیکانتو ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سراتو ۵۴ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان، کارنز ۴۶ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان، کادنزا ۸۸ میلیون و ۷۲ هزار تومان است.
همچنین تویوتا یاریس ۴۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تویوتا کرولا ۵۶ میلیون تومان، تویوتا کمری ۶۷ میلیون تومان، تویوتا پرادو، تویوتا لندکروزر ۱۹۸ میلیون تومان، تویوتا آریون ۱۱۱ میلیون تومان، لکسوس ۱۳۸ میلیون تومان است.
در عین حال، Bmw320i معادل ۱۲۰ میلیون تومان، Bmw325i معادل ۱۶۰ میلیون تومان، Bmwx6 معادل ۳۵۰ میلیون تومان، و Bmwz24 معادل ۳۴۰ میلیون تومان است.
مرسدس بنز c200 نیز ۱۸۰ میلیون تومان، مرسدس بنز cls350 هم ۳۶۰ میلیون تومان، مرسدس بنز cls500 معادل ۴۳۰ میلیون تومان، مرسدس بنز s500 معادل ۵۰۰ میلیون تومان، و مرسدس بنز glk4matic نیز ۱۴۰ میلیون تومان است. در عین حال، پورشه پانامرا شش سیلندر ۴۵۰ میلیون تومان، پورشه پانامرا توربو ۶۴۰ میلیون تومان، پورشه پانامرا S4 نیز ۵۹۵ میلیون تومان است؛ این قیمتهایی است که نمایندگیها ارایه میدهند و ممکن است که در بازار غیررسمی با اختلاف قیمتی بعضا تا ۵۰ میلیون تومان هم به دست مشتریان برسد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد