25 - 12 - 2023
عصر جدید «گوگل»؟
«گوگل» هوش مصنوعی را جایگزین کارمندانش میکند
گروه فناوری- گوگل اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد بخشهایی از نیروی کار خود را با هوش مصنوعی جایگزین کند. این اقدام که هنوز جزئیات کامل آن مشخص نشده است، میتواند پیامدهای گستردهای برای بازار کار و اقتصاد جهان داشته باشد. گوگل به دلایل مختلفی اقدام به جایگزینی کارمندان خود با هوش مصنوعی کرده است. یکی از دلایل اصلی، کاهش هزینههای شرکت است. هوش مصنوعی میتواند بسیاری از وظایف تکراری و اداری را که در حال حاضر توسط انسانها انجام میشوند، خودکار کند. این امر میتواند به شرکتها کمک کند تا هزینههای خود را کاهش و بهرهوری را افزایش دهند. دلیل دیگر اقدام گوگل، بهبود عملکرد شرکت است. هوش مصنوعی میتواند در بسیاری از زمینهها، ازجمله تحقیق و توسعه، بازاریابی و فروش، به شرکتها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی میتواند در شناسایی فرصتهای جدید برای کسبوکار، توسعه محصولات و خدمات جدید و جذب مشتریان جدید به شرکتها کمک کند.
اقدام گوگل برای جایگزینی کارمندان خود با هوش مصنوعی میتواند پیامدهای گستردهای برای بازار کار و اقتصاد جهان داشته باشد، ازجمله این پیامدها میتوان به افزایش بیکاری اشاره کرد. جایگزینی کارمندان با هوش مصنوعی میتواند منجر به افزایش بیکاری در برخی از مشاغل شود. این مشاغل معمولا تکراری و اداری هستند که به مهارتهای بالایی نیاز ندارند. جایگزینی کارمندان با هوش مصنوعی میتواند منجر به تغییر ساختار بازار کار شود. در آینده، مشاغلی که به مهارتهای هوش مصنوعی و روباتیک نیاز دارند، اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد. جایگزینی کارمندان با هوش مصنوعی میتواند منجر به تغییر شرایط کار شود. در آینده ممکن است کارمندان مجبور شوند در کنار هوش مصنوعی کار کنند و مهارتهای جدیدی را برای همکاری با آنها بیاموزند.
هنوز مشخص نیست چه تعداد از انسانها در نهایت تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت، اما این نشانه روشنی از عصر جدید است. در اوایل سال جاری، گوگل «عصر جدیدی از تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی» را آغاز کرد. به عنوان بخشی از این ابتکار، گوگل در تلاش است تا از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه تجربیات تبلیغاتی جدید به صورت خودکار استفاده کند. برخی از این تبلیغات که توسط قابلیت پرفورمنس مکس به اختصار پیمکس این شرکت ایجاد شدهاند، میتوانند در لحظه براساس نرخ کلیک تغییر کنند تا بازدید را به حداکثر برسانند؛ کاری که برای کارمندان انسانی بسیار سخت است. براساس اطلاعات بهدستآمده، تعداد فزایندهای از تبلیغکنندگان از پیمکس استفاده کردهاند که نیاز به برخی از کارمندان متخصص در حوزه تبلیغات برای یک سرویس خاص گوگل را از بین برده است. براساس این گزارش، تقریبا نیمی از ۳۰ هزار کارمند بخش تبلیغات گوگل زمانی به این نوع کار مشغول بودند. این یک تغییر قابل توجه برای تجارت گوگل است، زیرا تبلیغات بخش بزرگی از درآمد شرکت را تشکیل میدهد. با جایگزینی نیروی انسانی، این شرکت احتمالا قصد دارد با کاهش هزینهها، حاشیه سود خود را افزایش دهد.پیش از این شاهد بودهایم که چندین صنعت تحت تاثیر اتوماسیون شغلی مبتنی بر هوش مصنوعی قرار گرفتهاند. اوایل سال جاری، آرویند کریشنا، مدیرعامل آیبیام(IBM) به بلومبرگ گفت که این شرکت استخدامها را برای هر شغلی که میتواند توسط هوش مصنوعی انجام شود، کُند یا تعلیق میکند. کریشنا در آن زمان گفت: به راحتی میتوانم ببینم که ۳۰ درصد از مشاغل با هوش مصنوعی و اتوماسیون در یک دوره پنجساله جایگزین میشوند و به این معنی است که در مجموع، هوش مصنوعی میتواند تا ۷۸۰۰ شغل را بگیرد. بهطور خلاصه، هوش مصنوعی در حال حاضر مشاغل را میرباید و طبق مطالعه موسسه جهانی مککینزی، این روند میتواند سریعتر از آنچه انتظار میرود شتاب بگیرد. «گلدمنساکس» در گزارش تحقیقاتی خود در اوایل سال جاری دریافت که تقریبا ۳۰۰ میلیون شغل ممکن است به زودی به دلیل ظهور هوش مصنوعی از بین برود.
در نهایت اقدام گوگل برای جایگزینی کارمندان خود به هوش مصنوعی مهم و پیشگامانه است که میتواند پیامدهای گستردهای برای بازار کار و اقتصاد جهان داشته باشد. این اقدام میتواند منجر به افزایش بهرهوری، بهبود عملکرد شرکتها و کاهش هزینهها شود. این اقدام میتواند منجر به افزایش بیکاری، تغییر ساختار بازار کار و تغییر شرایط کار نیز شود. برای کاهش اثرات منفی این اقدام، لازم است آموزش و مهارتهای نیروی کار توسعه یابد، مشاغل جدید ایجاد شود و سیاستهای حمایتی از نیروی کار تغییر کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد