30 - 09 - 2024
علت تعلل روسها برای نهایی کردن قرارداد راهآهن رشت- آستارا
ایلنا- عضو کمیسیون عمران مجلس درمورد تعلل روسها برای نهایی کردن قرارداد راهآهن رشت- آستارا گفت: پس از شهادت رییس دولت سیزدهم و استقرار دولت چهاردهم طبیعی است که طرف سرمایهگذار، چه داخلی و چه خارجی منتظر این باشد که سیاستهای دولت جدید را ببیند، بسنجد و ارزیابی کند اما طبق صحبتهای رییسجمهور قرار است پروژههای خوب دولت گذشته ادامه پیدا کند.
مجتبی یوسفی درباره علت تاخیر انعقاد قرارداد تجاری اجرای راهآهن رشت- آستارا اظهار داشت: یکی از اتفاقات مهم در دولت رییسی و وزارت امور خارجه بحث فعالسازی دیپلماسی منطقهای بود، ما اهل گفتوگو هستیم و باید از تمام ظرفیتها استفاده کنیم. اهل مذاکره هستیم و قطعا همزمان باید از کشورهای اروپایی هم مذاکرات داشته باشیم هر جایی که فرصتی فراهم باشد به جز آمریکا و رژیم منحوس و کودککُش اسرائیل از آن استفاده خواهیم کرد.
او با بیان اینکه دکترین و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و قوانین انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب با محوریت گفتوگو است، ادامه داد: یکی از نکات مثبتی که در سه سال گذشته رخ داد، ایجاد تنوع در سبد دیپلماسی و روابط خارجی بود. ایران هم اهل مذاکره برای برجام و هم به دنبال استفاده از ظرفیتهای کشورهای منطقه است و در این مدت هم وارد معاهدههای شانگهای و بریکس شدیم و به ظرفیتهای آفریقا توجه ویژه داشتیم. یوسفی افزود: این قراردادها به جز توجه به منافع برد- برد دوجانبه امنیت ملی را هم افزایش میدهد.
این عضو کمیسیون عمران گفت: وقتی با چین و روسیه و همچنین کشورهای منطقه وارد معاهدات چندجانبه میشویم در واقع امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را افزایش دادهایم چراکه با کشورهای مقابل منافع مشترک پیدا میکنیم و تحریمها به ضرر دو طرف این معاهدات میشوند.
او با اشاره به ضرورت ادامه پروژههایی که در دولت گذشته آغاز شدند، افزود: پیشنویس قراردادهای خوبی از جمله راهآهن رشت- آستارا در سه سال گذشته تهیه و منعقد شد و طبق فرمایش حضرت آقا و همچنین تاکید آقای پزشکیان اگر اشکالی در این پیشنویسهای قراردادهای بینالمللی وجود دارد که قطعا هم وجود دارد این اشکالات در دولت چهاردهم اصلاح شود اما ادامه این مذاکرات متوقف نشود.
او اضافه کرد: قطعا برخی پروژهها ایراداتی داشته اما دولت جدید با اصلاحات مورد نیاز این پروژههای ملی و بینالمللی را ادامه دهند و به دلیل وجود ایرادات احتمالی آنها را متوقف نکنند.
یوسفی گفت: به نظر میرسد که با اظهارات آقای پزشکیان میتوان امیدوار بود که این پروژهها ادامه پیدا کند و آقای پزشکیان از نمایندگان پرکار در مجلس بود و سابقه رزمندگی دفاع مقدس دارند و تلاش خواهند کرد که موفق باشند. البته برخی مشاوران ایشان میخواهند باز هم از سیستم شرطیسازی استفاده کنند که تمام مشکلات کشور را به یک مساله گره بزنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هرچند برجام و FATF هم ظرفیتی محسوب میشوند اما استفاده از سرمایهگذاریهای کشورهای منطقه و منعقد شدن قراردادهایی با کشورهایی مانند روسیه ظرفیتهای خوبی هستند که نباید از آن غافل ماند.
او افزود: در ابتدای شروع کار دولت برای هر وزارتخانهای از جمله وزارت راهوشهرسازی اولویت سنجی اجرای پروژههاست، هر چند مشکلات زیاد است اما توان داخلی هم کم نیست.
یوسفی با اشاره به تعلل روسها برای نهایی کردن قرارداد راهآهن رشت- آستارا گفت: پس از شهادت رییس دولت سیزدهم و استقرار دولت چهاردهم طبیعی است که طرف سرمایهگذار چه داخلی و چه خارجی منتظر این باشد که سیاستهای دولت جدید را ببیند و بسنجد و ارزیابی کند اما طبق صحبتهای رییسجمهور قرار است پروژههای خوب دولت گذشته ادامه پیدا کند.
یوسفی تاکید کرد: اگر وزارت راهوشهرسازی برای پروژههایی مانند اتصال کریدورها از جمله رشت به آستارا و در نهایت تکمیل کریدور شمال- جنوب همت داشته باشد، این راهآهن رشت- آستارا از پروژههای کلیدی خواهد بود که میتواند دستاوردهای زیادی داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد