1 - 02 - 2024
غفلت دولت
گروه صنعت- شواهد حاکی از افزایش بیرویه مصرف بنزین در کشور است، به طوری که از مصرف بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز طی ۱۰ سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۱۰ میلیون لیتر که گاها به ۱۴۰ میلیون لیتر هم میرسد، رسیدهایم.
در این بین بررسی آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد نشان میدهد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گریدC ، D، E،F و G درجهبندی شدهاند که به اعتقاد کارشناسان و حتی مسوولان دولتی، یکی از عمده دلایل مصرف بالای بنزین در ایران کیفیت پایین خودروهای داخلی است که میانگین دو تا سه برابر خودروهای خارجی بنزین مصرف میکنند. به این موضوع تردد خودروهای فرسوده را هم باید اضافه کرد که ۱۳/۴ درصد بیشتر از خودروی غیرفرسوده بنزین مصرف میکنند.
بررسیها حاکی از آن است که خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف میکنند که این عدد در دنیا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، بنابراین اگر گفته میشود که مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی داشته، ناشی از این است که خودروهای خارجی مصرف بنزین پایینی دارند، در حالی که مصرف بنزین خودروهای داخلی تقریبا ۳ برابر مصرف استاندارد جهانی است.
رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق بازرگانی تهران میگوید: سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت مایع است، اگر بخواهیم این میزان را هم در مصرف سوخت کشور محاسبه کنیم متوجه میشویم در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ روند افزایش مصرف بنزین را داشتهایم که مهمترین عامل آن کیفیت پایین خودروهای داخلی است، خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر و خودروهای ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند.
تحمیل عدمالنفع به اقتصاد کشور
برخی از کارشناسان ادعا میکنند که به دلیل کیفیت پایین خودروها و مصرف بالای آنها نهتنها امکان صادرات بنزین نداریم، بلکه وادار به صرف هزینههای گزاف در حد بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین شدهایم و این در حالی است که واردات بنزین عدمالنفع اقتصادی زیادی برای کشور دارد و حتی به لحاظ امنیتی و سیاسی نیز برایمان مشکلساز میشود، از طرف دیگر نمیتوانیم تا بینهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم
داشته باشیم.
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش در این ارتباط با بیان اینکه خودروهای خارجی صدی ۳ تا ۴ و خودروهای داخلی صدی ۱۰ تا ۱۲ مصرف بنزینشان است، گفته که اگر خودروهای داخلی استاندارد بودند الان مصرف بنزین در کشور ۶۰ میلیون لیتر در روز بود و میتوانستیم بیش از ۵۰ میلیون لیتر در روز بنزین صادر کنیم.
بر همین اساس کارشناسان معتقدند که لازم است به سرعت سیاستهایی را در راستای بهینهسازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، واردات خودروهای باکیفیت خارجی و دوگانهسوز کردن خودروها به اجرا بگذاریم.
وزرای اقتصادی هماهنگ نیستند
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با «جهانصنعت» با اشاره به این موضوع که مساله کیفیت خودروهای ساخت داخل و بالا بودن میزان مصرف بنزین آنها بسیار جدی است، بیان کرد: کارشناسان به دقت موضوع را بررسی کردهاند و راهکارهای اساسی و عملیاتی ارائه دادهاند. دولت باید سیاستگذاریهای جدی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین داشته باشد و جلوی هدررفت منابع ارزی کشور را بر اثر واردات بنزین بگیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: نیاز به جدیت در حوزه سیاستگذاری برای حلوفصل مشکل ناترازی بنزین داریم. اراده حاکمیت برای دنبال کردن این سیاستها بسیار مهم است.
جدی گفت: از شخص آقای رییسجمهوری انتظار داریم در این موضوع ورود کند. متاسفانه وزرا و بانک مرکزی هر کدام نظر خود را درباره این موضوع دارند. لازم است نوعی هماهنگی در سیاستگذاریها داشته باشیم.
وی ادامه داد: مبنای قانونی برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی در کشور وجود دارد. نیاز است شخص رییسجمهوری به موضوع ورود کند و با مدیریت مسائل و هماهنگ کردن سیاستها اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم.
استفاده از ظرفیت بودجه برای واردات خودروهای برقی
عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: در قانون بودجه پیشبینیهای خوبی در زمینه واردات خودروهای برقی و هیبریدی تصویب کردهایم. تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیم درصد و خودروهای برقی ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است. تعرفههای پایین در این زمینه لحاظ شده است تا انگیزهای برای واردات این نوع خودروها به وجود بیاید.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: واقعیت این است که قیمت خودروهای برقی و هیبریدی نسبت به سایر خودروها بالاتر است و به همین دلیل مصوبه اخیر مجلس در کاهش حقوق ورودی گمرکی موجب مزیت واردات خودروهای برقی و هیبریدی خواهد شد.
جدی اضافه کرد: در کنار این موضوع تنوعبخشی به سبد سوختی کشور نیز میتواند اثرات مثبتی در حل و فصل مشکل داشته باشد. ما در مجلس روی موضوع استفاده از الپیجی پیشنهاداتمان را مطرح کردیم، اما دولت نظر مثبتی در این زمینه ندارد. استفاده از سوختهای کمکی در کنار بنزین میتواند به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند و ما را از وابستگی صرف به این نوع سوخت رها کند.
وی تاکید کرد: به نظر نمیرسد در کوتاهمدت دولت بتواند اقدام جدی درخصوص تولید خودروهای برقی در کشور انجام دهد. بهتر است از طریق هماهنگی با شهرداریها در کلانشهرها به واردات خودروهای باکیفیت و کممصرف بپردازیم و برنامهریزی برای تولید خودروهای برقی در داخل کشور نیز داشته باشیم.
چند خودروی فرسوده داریم؟
در حال حاضر روزانه بالغ بر ۱۲ تا ۱۴ میلیون وسیله متحرک فرسوده در خیابانهای کشور تردد میکنند.
به صورت دقیقتر، تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکل میدهد، فرسوده است. اگر سن فرسودگی را ۱۵ در نظر بگیریم، تعداد این خودروها به ۵/۲ میلیون دستگاه میرسد.
۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد میکنند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است.
از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است. تعداد اتوبوسهای درونشهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه بوده که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد
فرسوده است.
۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برونشهری در حال تردد در کشور، فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوسهای برونشهری را تشکیل میدهد. از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل میدهد. ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکند که ۳۲ درصد از این خودروها یعنی ۱۱ هزار خودروی دولتی فرسوده است.
آنطور که مرکز پژوهشهای مجلس سال گذشته گزارش داد اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال میشود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰ دلار است، بر همین مبنا با فرض اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو در سال، بیش از ۵۴۰ میلیون دلار به صورت سالانه در مصرف بنزین صرفهجویی میشود.
با احتساب قیمت هر لیتر بنزین ۶/۰ دلار، تردد هر خودروی فرسوده سالانه موجب خسارت ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت خواهد شد.
براساس این گزارش، با توجه به اینکه سالانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین کشور افزوده میشود، سال آینده با ورود ۵/۱ میلیون خودروی جدید و عدم اسقاط جامع و کامل خودروهای فرسوده، مصرف میانگین بنزین به ۱۱۹ تا ۱۲۱ میلیون لیتر خواهد رسید که قطعا ناترازی تولید مصرف را بیش از پیش افزایش میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد