18 - 07 - 2023
فردای روشن
حاجسیدجوادی: تصمیمات دولتی بزرگترین معضل بخش خصوصی
نسترن یوسفبکیان- هرچند تحریمهای خارجی و اعمال قوانین و بخشنامههای خلقالساعه داخلی، مسیر پر چالشی را پیش روی فعالان اقتصادی، صنعتگران و معدنکاران قرار داده است، اما همچنان شاهد حرکتهایی از سوی آنها به عنوان سرمایهگذاران دلسوز کشور هستیم که میتواند به توسعه اقتصادی کشور ختم شود.
در این راستا و با توجه به اینکه یادگیری روشهای صادرات و شناخت بازارهای جهانی میتواند به افزایش قدرت رقابت شرکتهای کوچک و بزرگ با شرکتهای بینالمللی بینجامد و موجب تربیت نیروهایی متخصص در زمینه دسترسی به مشتریان جدید و سودآوری برای کشور شود، دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی با همت دکتر سیامک حاجسیدجوادی پژوهشگر و تحلیلگر ارشد بینالمللی تولید و بازرگانی صنعت سنگ و با همراهی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد تا به دور از هرگونه شایستهسالاری و انتخاب گزینشی، جوانانی که تمایل به فعالیت در حوزه سنگ دارند، بتوانند الفبای حضور در بازارهای بینالمللی را فرا گیرند.
حال صنعت سنگ خوب نیست
حاج سیدجوادی مدرس دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی عنوان کرد: بیش از نیمی از شرکتکنندگان در این دوره موفق به انجام صادرات شدهاند.
وی با اشاره به مزیت نسبی کشورمان در صنعت سنگ و میزان بالای ذخایر سنگ در ایران افزود: با وجود اینکه در میزان مصرف سنگ جزو هفت کشور اول دنیا هستیم، اما متاسفانه حال صنعت سنگ خوب نیست و در بخش استخراج از معادن، فرآوری و بازرگانی با مشکلاتی مواجه هستیم. در حوزه بازرگانی باید به آموزش نسل جوان بپردازیم تا سربازان خط مقدم صادرات صنعت سنگ باشند. به همین دلیل و برای ادای دین به کشورم، تلاش کردم آنچه آموخته بودم را در اختیار دانشپذیران این دوره بگذارم که به مثابه موتور محرکه صنعت کشور عمل کنند. امیدوارم فعالان تمام صنایع نیز به امر آموزش اهتمام داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بخش فرآوری و بازرگانی با مشکلات زیادی روبهرو است که بیشتر ناشی از تشدید تحریمهاست، گفت: بزرگترین معضلی که در صنعت سنگ حس کردم، ناآگاهی در بخش بازرگانی، فروش و بازاریابی بود. در این راستا با توجه به اینکه اصفهان یکی از مهمترین مراکز کشور در حوزه معادن و کارخانجات سنگ است، تصمیم گرفتیم اولین دوره آموزشی در این خصوص را در استان اصفهان برگزار کنیم.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ افزود: خوشبختانه با کمک فعالان اتاق بازرگانی اصفهان از جمله مهندس حسامالدین فرهادی مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان، این ایده به خوبی اجرا شد و با همراهی تیمی دلسوز، فعال و خوشبین توانستیم این هدفگذاری را بهطور کامل به مرحله اجرا برسانیم که از این بابت بسیار خوشحال هستم. حاصل این دوره آموزشی این بود که دستکم ۹۰ نفر از دانشپژوهان اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کردند و برخی از آنها در حال تشکیل یک گروه مشترک برای کار صادرات هستند.
سیدجوادی با بیان اینکه امیدوارم همه ما در این جهت گام برداریم؛ البته نه فقط در زمینه صنعت سنگ بلکه در هر صنعتی که اطلاعات خوبی را به دست آوردیم، این اطلاعات و دانش خودمان را در اختیار نسل جوان قرار دهیم، گفت: انتقال دانش و تجربه به نسل جوان میتواند به رشد کشور کمک ویژهای کند. امیدوارم این اتفاق باعث شود که مابقی پیشکسوتان در حوزه صنعت نیز در این زمینه وارد عمل شوند.
دولت و قوانین دولتی بزرگترین معضلات بخش خصوصی
سیدجوادی در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات بخش خصوصی در صنعت سنگ، دولت و قوانین دولتی است، خطاب به مسوولان اعلام کرد: اگر شما کاری به بخش خصوصی نداشته باشید و اجازه دهید کارشان را انجام دهند، رشد و توسعه سریعتر اتفاق خواهد افتاد و منافع بیشتری نیز نصیب کشور و دولت خواهد شد.
وی با اشاره به هزینههای بسیار بالای نگهداری و تعمیر ماشینآلات مستهلک معدنی گفت: در حال حاضر معادن ایران به قبرستان آهنهای قراضه تبدیل شده و هزینه زیادی را به معدنکاران تحمیل میکند، در حالی که دولت به جای حل این مشکل، بابت ارائه سوخت ارزان بر سر صنایع و فعالان معدنی منت میگذارد.
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ ادامه داد: پیشنهاد من این است که سوخت ارزان را ارائه ندهند، اما اجازه دهند معدندار ماشینی که در دنیا به قیمت ۷۰ هزار دلار فروخته میشود را با همان قیمت خریداری کند و به کشور بیاورد.
وی با طرح این سوال که چرا باید یک معدنکار ترک با ماشین ۷۰ هزار دلاری فعالیت کند، اما معدنکار ایرانی برای تهیه همان ماشین، ۳۰۰ هزار دلار پرداخت کند، و چرا باید به همان نسبت لوازم یدکی را به ۴ تا ۵ برابر قیمت بازارهای بینالمللی تامین کند، گفت: لازم نیست دولت تامین بودجه کند و برای ما ماشینآلات بخرد و به کشور بیاورد بلکه خودمان از پس این کار و تامین بودجه آن به راحتی برمیآییم. همانطور که همین حالا نیز گاهی ناچاریم برای تامین نیازمان، ماشینآلات سنگین معدنی را با افزایش قیمت سه برابری تهیه کنیم .
سیدجوادی افزود: هپکو هرچند توانایی تولید ماشینآلات سنگین مورد نیاز معادن کشور را ندارد، اما میتواند در زمینه مذاکرات برای واردات ماشینآلات معدنی به کشور شرکت کند. بهطور حتم اگر شرکتی مانند هپکو در این حوزه وارد عمل شود و به عنوان مثال هزار ماشین معدنی را به صورت یکجا خریداری کند، هزینه خرید این ماشینآلات خیلی کمتر از زمانی خواهد بود که یک معدنکار دو ماشین معدنی را به کشور وارد کند.
وی در ادامه اظهار کرد: کشور اسپانیا ۵/۴ میلیون تن سنگ تولید میکند، اما با کمک ۲۰۰ کارخانه سنگبری، عملیات فرآوری را انجام میدهد در حالی که کشور ما ۸ میلیون تن تولید دارد در حالی که ۵ هزار کارخانه در زمینه فرآوری فعالیت میکنند. مشکل اینجاست که ماشینآلات مستهلک فرآوری و تکنولوژی قدیمی، مانع از آن شده که ایران در زمینه فرآوری حرفی برای گفتن داشته باشد.
با نگاه از بالا به پایین، مشکلات صنعت حل نمیشود
تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ همچنین با انتقاد از نحوه برخورد مسوولان دولتی با فعالان بخش خصوصی و اقتصادی بیان کرد: بنده وقتی به عنوان کارآفرین و مدیر یک شرکت اقتصادی در مقابل مدیر دولتی در کشور ایتالیا قرار میگیرم، خاضعانه برای رفع مشکل همکاری میکنند، چراکه به خوبی به این واقعیت اذعان دارند که حل مشکل من در بخش خصوصی، در نهایت به رشد اقتصادی و منفعت مردم و دولت منتهی خواهد شد.
سیدجوادی افزود: متاسفانه شرایط در کشور ما بهگونهای است که اکثر مسوولان دولتی با نگاه از بالا به پایین به بخش خصوصی نگاه میکنند و رفتار آنها به شکلی است که گویا مدیر بخش خصوصی، محتاج دولت است، در حالی که با چنین دیدگاههایی مشکلات صنعت حل نمیشود. نکته تاسفآور دیگر این است که در حال حاضر در بخش بازرگانی، صادرکننده به عنوان دلال ارز شناخته میشود.
وی اظهار کرد: بنده نماینده سه شرکت بزرگ ایتالیایی هستم، اما با وجود دعوتنامه رسمی نیز امکان دریافت ویزا برای بزرگان صنعت وجود ندارد، در حالی که باید این زیرساختها فراهم شود.
افت ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ۲۱۰۰ معدن با ظرفیت ۳۰ میلیون تن سنگ در کشور وجود دارد، گفت: با اینکه رکورد تولید ۱۴ میلیون تن سنگ در کشور شکسته شده است، اما در حال حاضر تولید سنگ به ۸ میلیون تن رسیده که نشاندهنده افت ۴۰درصدی تولید است. صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری سنگ، در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده که نشان میدهد صادرات با افت ۲۰۰ میلیون دلاری روبهرو شده است. همگی این اعداد نشان میدهند که این صنعت به دلیل عدمهمراهی دولت در تامین زیرساختها، در حالت افول است.
وی با اشاره به رکود صنعت ساختمان و تاثیر آن بر صنعت سنگ اظهار کرد: باید دولت با نگاه دلسوزانه و تسهیلگرایانه در جهت رفع مشکلات صنعت گام بردارد.
جفا در حق معدن
دکتر بهرام شکوری رییس انجمن سنگ ایران در ادامه به قابلیت صادرات و دانش صادراتی بهعنوان دو عامل مهم و حائزاهمیت در صادرات سنگ ایران اشاره کرد و افزود: میزان نرم دنیا در استخراج از ذخایر سنگهای تزئینی معادل ۲ درصد است و با توجه به پتانسیل بالای سنگهای تزئینی در کشور، این نرم در ایران تنها زیر نیم درصد است. پیشبینی میشود که بازار ۳۰ میلیارد دلاری سنگ در دنیا در سال ۲۰۳۰ به عدد ۵۴ میلیارد دلار برسد. با توجه به پتانسیل بالای کشور، ظرفیت ارزآوری ۵ میلیارد دلاری برای حوزه سنگ کشور وجود دارد ولی لازمه آن همراهی کلیه بازیگران سنگ اعم از قوای سهگانه و فعالان این حوزه است تا بتوان در یک بازه زمانی حداکثر ۲۵ساله به این هدفگذاری رسید.
وی اضافه کرد: باتوجه به جفایی که در حق معدن شده است، سهم ارزش مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی زیر ۱ درصد اعلام شده است در صورتی که سهم معدن در GDP باید در زنجیره مواد معدنی در نظر گرفته شود که با احتساب به این امر معدن و صنایع معدنی به سهمی نزدیک به ۱۰ درصد و در ارتباط با کالاهای نهایی مثل مسکن، تاسیسات و ابنیه، لوازم خانگی، خودرو و سایر محصولات نهایی به بالای ۳۰ درصد خواهد رسید.
شکوری ادامه داد: در زمان ریاست اینجانب در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تنی کردن نفت تولیدی و صادرات کشور و مقایسه آن با ارزش تنی مواد معدنی و صنایع معدنی در افق ۱۴۰۴ اعلام داشتم که این بخش میتواند به اندازه ۶۰ درصد از درآمدهای ارزی نفتی را برای کشور ایجاد کند. طبعا این بدین معنا نیست که معدن جایگزین نفت شود، چراکه نفت ثروت ملی بوده و متعلق به کل مردم ایران است و دولت باید درآمد حاصل از نفت را در زیرساختهای کشور هزینه کند تا هم باعث رونق اقتصادی شود و هم در جهت افزایش رفاه آحاد جامعه هزینه کند و لازمه این کار کوچک شدن دولت و عدمتصدیگری دولت در فعالیتهای اقتصادی است که طبق قانون به دولتها تکلیف شده ولیکن همانند خیلی از قوانین دیگر توسط دولتها اجرا نشده و مجلس نیز در بعد نظارت بر قوانین، کوتاهی کرده است.
متوسط عمر ماشینآلات معدنی بیشتر از ۲۰ سال است
رییس انجمن سنگ ایران با تاکید بر قابلیت صادراتی کشور و رسیدن به تولید سنگ صادراتی که قابلیت عرضه در بازارهای صادراتی جهانی را داشته باشد، کشور را ملزم به دسترسی به آخرین تجهیزات و ماشینآلات روز دنیا در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ و تربیت نیروی متخصص برای استفاده از این نوآوریها در حوزه تولید سنگ دانست و گفت: متاسفانه به دلیل محدودیتها و ممنوعیتهای ناشی از تحریمهای جهانی و مهمتر از آن تحریمهای داخلی افزایش قیمت ارز و قیمت پایین محصولات معدنی و سایر قوانین بازدارنده سبب شده که دسترسی به ماشینآلات روز برای فعالان به یک آرزو تبدیل شود و معادن به گورستان ماشینآلات دست دوم معدنی تبدیل شوند، به گونهای که متوسط عمر ماشینآلات معدنی کشور بیشتر از ۲۰ سال بوده و در برخی موارد شاهد فعالیت ماشینآلات پنجاهساله نیز در معادن هستیم که ضرورت دارد دولت بستر لازم جهت دسترسی به این ماشینآلات را برای فعالان فراهم کند.
وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که فعالان معدنی با آن درگیر هستند، بحث کیفیت گازوییل مصرفی و میزان آن است. متاسفانه کیفیت گازوییل مصرفی در کشور بهگونهای است که علیرغم چند بار فیلتر شدن در معدن، همچنان باعث خرابی پمپهای گازوییل دستگاههای قدیمی شده و عملا در ماشینآلات روز دنیا که برخی وارد کشور کردهاند، کارایی ندارد. معضل دیگر میزان برآورد گازوییل مصرفی توسط شرکت نفت است که متاسفانه براساس استاندارد ماشینآلات روز برآورد میشود در صورتی که باید برآورد براساس ماشینآلات قدیمی موجود در معادن انجام شود.
شکوری ادامه داد: زیرا مصرف سوخت این ماشینآلات بسیار بالاتر از ماشینآلات روز دنیا است. لازم به ذکر است که میتوان از محل صرفهجویی این میزان سوخت کل ماشینآلات کشور را نوسازی کرد، ولی این برآورد غلط سبب شده است که معادن با کمبود گازوییل روبهرو و مجبور به تعطیلی معادن به دلیل نبود سوخت شوند و در صورت تهیه گازوییل به صورت آزاد تحت عنوان مصرف کالای قاچاق برای آنان پرونده تخلف در تعزیرات حکومتی تشکیل میشود.
۲۵ هزار دستگاه ماشینآلات سنگین نیاز داریم!
رییس انجمن سنگ ایران افزود: به هر روی برای حفظ تولید مواد معدنی فعلی در کشور به ۱۱ هزار دستگاه ماشینآلات سنگین معدنی و برای رسیدن به ۷۰۰ میلیون تن تولید مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ به ۲۵ هزار دستگاه ماشینآلات سنگین معدنی نیاز داریم. هماکنون در داخل کشور امکان تامین این میزان از ماشینآلات مورد نیاز وجود ندارد در صورتی که واردات ماشینآلات با محدودیت و ممنوعیت روبهرو شده و این خود سبب افزایش چندین برابری قیمت آنها در داخل کشور شده و هزینه تمامشده محصولات معدنی را به شدت افزایش داده و غیررقابتی کرده است.
وی با اشاره به بحث هوشمندسازی معادن، اینترنت اشیا و استفاده از ماشینآلات خودران بهعنوان گام بزرگ در کاهش تلفات انسانی و مالی در معادن و کاهش قیمت تمامشده تولید گفت: وقتی در کشور در بسیاری از مناطق خصوصا معادن که در نقاط کمتر توسعهیافته قرار گرفته است، آنتندهی موبایل به سختی انجام میشود و پوشش سراسری اینترنت پرسرعت در این مناطق ضعیف و همراه با محدودیت است، چگونه انتظار ایجاد بستر هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا در معادن کشور را داریم؟ لذا ضرورت دارد دولت به منظور استفاده از این نوآوریهای روز دنیا، محدودیتهای موجود در اینترنت و شبکههای اجتماعی را مرتفع کند تا امکان دسترسی به این نوآوریها و اطلاعات روز دنیا برای همه، خصوصا فعالان اقتصادی حوزه معدن فراهم شود.
شکوری با اعلام اینکه یکی از الزامات رسیدن به صادرات ۵ میلیارد دلار سنگ ساختمانی در کشور، دانش صادراتی و حضور فعالان حوزه سنگ در بازارهای جهانی و شرکت در نمایشگاههای بینالمللی است، افزود: لازمه این کار حرکت دولت در مسیر برداشتن تحریمها، توسعه مناسبات سیاسی با کشورهای دنیا و ایجاد بستر مناسب برای حضور فعالان در کشورهای هدف صادراتی است.
پرداخت مبالغ هنگفت برای تهیه ویزا
رییس انجمن سنگ ایران با تقدیر از رییس دولت سیزدهم در خصوص توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و همسایه و کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای آفریقایی و سایر کشورهایی مثل چین، روسیه و غیره افزود: لازمه اثرگذاری این مناسبات در توسعه حجم مبادلات فیمابین، بسترسازی و ایجاد زیرساختار لازم توسط دولت خصوصا وزارت امور خارجه است که ابتداییترین آن برداشتن روادید بین کشورها یا تسهیل در گرفتن روادید برای همه، خصوصا فعالان اقتصادی است.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با کمال تاسف میبینیم که به این موضوع اهمیت داده نشده و اخیرا در نمایشگاه بزرگ سنگ ساختمانی که در شیامن چین برگزار شد، متاسفانه علیرغم همکاری کامل اتاق بازرگانی ایران و چین فقط به ۱۲ نفر از فعالان حوزه سنگ ویزای چین تعلق گرفت و الباقی فعالان این حوزه که بیشتر آنها غرفهدارها در این نمایشگاه بودند، مجبور شدند از طریق واسطه و پرداخت مبالغ هنگفت وقت سفارت دریافت کنند که به نظر میرسد این موضوع هم در کشور به نوعی به یک منبع درآمد برای سفارتخانهها تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: در طول سفر به این کشور، متاسفانه به بهانه تحریم با پاسپورت ایرانی تبدیل دلار به یوآن امکانپذیر نبود و این امر مشکلات عدیدهای را برای آنان ایجاد کرده بود. ضرورت دارد دولت خصوصا وزارت امور خارجه به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و تسهیلگری لازم جهت دریافت روادید برای کشورهای هدف را ایجاد کند. لازم به ذکر است اکنون نیز به منظور اخذ ویزا جهت شرکت در نمایشگاه آتی سنگ ورونای ایتالیا که در مهر سال جاری برگزار خواهد شد با همین مشکل با سفارت ایتالیا مواجه هستیم و انتظار میرود دولت در این خصوص اقدام جدی معمول دارد.
رییس انجمن سنگ ایران، از جمله دیگر مشکلات فعالان حوزه سنگ را پیمانسپاری ارزی، عدم ارتباط مالی با بانکهای دنیا به لحاظ تحریم و عدم پیوستن به FATF، بنگاهداری بانکها و… اعلام کرد و گفت: عدم تسهیلاتدهی بانکها به فعالان اقتصادی و نرخ بالای بانکی، هزینههای بالای حمل و نقل جادهای، ریلی و دریایی به دلیل استفاده از موج دوم تکنولوژی به جای موج چهارم، بالا بردن غیرمعقول حقوق دولتی و مالیات، عوارض صادرات و تعرفههای گمرکی و سود بازرگانی و مهمتر از همه بزرگ شدن دولتها و کسری مداوم بودجه همه ساله آنها، مشکلاتی است که فعالان معدنی با آنها دست و پنجه نرم میکنند. این در حالی است که همه اینها موانع بزرگی بر سر راه فعالان اقتصادی خصوصا صنایع سنگ برای دستیابی به صادرات ۵ میلیارد دلاری قرار میدهد که امیدواریم با احیای شوراهای سیاستگذاری و گرفتن مشورت از فعالان اقتصادی در قالب انجمنهای تخصصی و اتاقهای بازرگانی، مرتفع شود.
۱۰ نفر از شرکتکنندگان برای اولین بار صادرات انجام دادند
در مراسم اختتامیه دوره عالی مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صادراتی سنگهای ساختمانی در اصفهان، حسامالدین فرهادینسب مشاور کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق اصفهان و مدیر دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی نیز با بیان مقدمهای اظهار کرد: پیروزی در دنیای رقابت کسب و کار امروز مستلزم حضور افراد شایسته و دارای مهارت است که الفبای ورود به بازارهای جهانی را بدانند و به کار ببرند. کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان با هدف دستیابی به بیشترین سهم بازار سنگ جهان، اقدام به برگزاری دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صادراتی سنگ ساختمانی با رویکرد متفاوت از گذشته کرد.
فرهادینسب با اشاره به برگزاری این دوره برای نخستینبار در کشور گفت: از هفته ششم برگزاری این دوره هفت ماهه، تعدادی از شرکتکنندگان فرآیند صادرات سنگ را آغاز و حدود ۱۰ نفر از شرکتکنندگان نیز برای اولینبار صادرات را تجربه کردند.
وی با اشاره به شرکت ۸۹ دانشپذیر مرد و ۳۲ دانشپذیر زن در این دوره و ارائه ۲۶۰ ساعت آموزش فردی به همراه ۲ واحد کاربینی و ۴ واحد کارورزی ادامه داد: بیشترین فراوانی نمرات کسب شده در دوره مربوط به بازه ۶۰ تا ۶۵ بود و دو نفر نیز موفق به کسب نمره ۱۰۰ شدند که یکی از آنها جوانی ۱۸ ساله و جزو استعدادهای برتر این دوره بود. نتایج حاصله مبین طی شدن کامل فرآیند آموزشی است و امیدوارم این مسیر را با حمایت اعضای هیاترییسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه دهیم.
ظرفیتهای قانونی در بخش معدن مغفول مانده است
مشاور کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق اصفهان در ادامه با بیان اینکه قرار است چالش تامین سوخت ماشینآلات معدنی در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان مورد بحث و بررسی قرار گیرد، گفت: امیدواریم بسیاری از مشکلات در این زمینه مرتفع شود. با توجه به اینکه یک سری مشکلات قانونی و فرآیندی در این زمینه وجود داشته است، سعی داریم از طریق جلسات کارشناسی، این مشکلات را حل کنیم.
وی ادامه داد: در ارتباط با لزوم بهکارگیری هوش مصنوعی در معادن نیز از سال گذشته در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان به این مبحث ورود کردیم. واقعیت این است که بسیاری از ظرفیتهای قانونی در بخش معدن و حقوق دولتی مغفول مانده که با کمک و همراهی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، این قول به ما داده شده است که بتوانیم از این ظرفیتها در حوزه معافیتهای مالیاتی و استفاده از نسل ۴ فناوری به عنوان سکوی پرتاب معدنکاری به عصر دیجیتال استفاده کنیم.
فرهادینسب با بیان اینکه در تهران و سایر شهرهای کشور بحث هوشمندسازی معادن به نقل محافل تبدیل شده است، گفت: به نظر میرسد این بحثها تنها در حد صحبت است و به این زودیها به مرحله اجرا نخواهد رسید. امیدواریم در استان اصفهان بتوانیم با کمک مجلس و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، در این خصوص به مرحله عملیاتی دست پیدا کنیم.
تبدیل اصفهان به استانی ارزآور
در ادامه امیر کشانی رییس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این مراسم اظهار کرد: فعالان اقتصادی استان آموختهاند که با وجود مشکلات موجود به کار و تلاش ادامه دهند و در صورت رفع این چالشها، در تمام دنیا پیشرو خواهند بود.
وی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان در دوره دهم تصمیم دارد زمان و انرژی زیادی برای توسعه صادرات و تبدیل اصفهان به استانی ارزآور صرف کند و امیدوارم بتوانیم به این اهداف جامه عمل بپوشانیم.
زنگ خطر فرسودگی ماشینآلات معدنی
احمد خوروش عضو هیاترییسه و رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی نیز آموزش را یکی از مهمترین و ارزشمندترین اقدامات در زنجیره صنعت سنگ دانست و اظهار کرد: اگر آموزش در تمام صنایع سرلوحه امور قرار گیرد، بسیاری از مسائل ابتر نمیماند. نیاز به برگزاری این دوره آموزشی در اصفهان با توجه به پیشرو بودن استان در صنعت سنگ واقعا احساس میشد و نتایج حاصل از آن میتواند صنعت سنگ ساختمانی را به سرمنزل مقصود برساند.
وی با اشاره به رتبه نخست استان در کشور از نظر تعداد معادن فعال افزود: برگزاری دورههای آموزشی و ایجاد مزیت برای فعالان این حوزه جزو رسالتهای اصلی اتاق بازرگانی اصفهان و کمیسیون معادن است، همچنین با توجه به رتبه پنجم استان در میزان اشتغال در بخش معدن، خواستار رفع مشکلات معدنکاران بهخصوص فرسودگی ماشینآلات هستیم.
خوروش در ادامه با بیان اینکه اخیرا یکی از بزرگان معدنکاری استان اصفهان به دلیل کار با یکی از ماشینآلات مستعمل معدنی دچار سقوط از ارتفاع شد، گفت: این اتفاق به این دلیل رخ داد که هیچ یک از پرسنل این مجموعه حاضر نبودند با این لودر قدیمی فعالیت کنند و مدیر این شرکت برای اینکه کارها روی زمین نماند، این اقدام را انجام داده است. این اتفاق هرچند اراده این فرد معدنکار را نشان میدهد، اما زنگ خطری برای مسوولان کشور است که فرسودگی ماشینآلات معدنی را جدی بگیرند.
چالش کمبود سوخت ماشینآلات معدنی
در ادامه مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس، عدم استفاده از دانش و فناوری، کمبود سرمایهگذاری، محدودیت پهنههای معدنی توسط دولت، پایداری محیطزیست، صادرات محصول خام و برندسازی و بازاریابی را چالشهای حوزه معدن دانست و تصریح کرد: در ایران سرمایهگذاری کافی در حوزه فرآوری تولیدات معدنی انجام نشده که موجب کاهش سهم کشورمان از صادرات شده است.
طغیانی با اشاره به اینکه اخیرا یکی از معدنکاران کشور برای بیان مشکلات تامین سوخت گازوییل مورد نیاز ماشینآلات معدنی خود به او مراجعه کرده بود، گفت: سهمیهای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، کفایت نمیکند. امکان خرید آزاد به صورت قانونمند هم وجود ندارد. اگر هم از بازار سیاه این نیاز تامین شود، قاچاق قلمداد میشود و کار درستی نیست.
وی با بیان اینکه این معدنکار حتی پیشنهاد افزایش قیمت گازوییل، اما فراهم کردن امکان تامین آن از کانالهای قانونی را مطرح کرد، افزود: متاسفانه امروز با برخی از این مسائل و چالشها در حوزه معدن روبهرو هستیم که باعث نگرانی میشود. نماینده اصفهان در مجلس، ماشینی کردن فرآیندها، استفاده از اینترنت اشیاء در حوزه صنعت، پایداری محیط زیست و بهرهگیری از هوش مصنوعی را مواردی دانست که در تمام دنیا در حوزه معدن دنبال میشود که باید در کشورمان نیز مدنظر قرار گیرد.
حلقه مفقوده مدیریت فروش و بازاریابی
امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از حلقههای مفقوده ما در بخش اقتصادی چه در بخش صنعت سنگ ساختمانی و چه در دیگر بخشهای صنعتی، مدیریت فروش و بازاریابی بوده است. این در حالی است که ایران و به خصوص استان اصفهان کاملا صنعتی است و علاوه بر منابع انسانی متخصص و منابع معدنی سرشار، تولیدات فاخری دارد، اما هنر ارائه محصولات به بازار، هنر دیگری است که باید خودمان را در این زمینه با کمک ابزارهای روز تقویت کنیم. کمیلی با تقدیر از ابتکار عمل اتاق اصفهان برای برگزاری این دوره آموزشی بیان کرد: در سالهای اخیر و به همت بخش خصوصی و برنامهریزی دولت شاهد شیب مثبت در رشد بخش معدن هستیم و تعدادی از معادن غیرفعال و نیمهفعال به چرخه فعالیت بازگشتهاند. سهم کشورمان از ۱۵ میلیارد تن ذخایر معدنی برآوردشده در دنیا ۴ میلیارد تن است، اما ظرفیت استخراج و تولید ما ناچیز است و جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.
نیاز کسبوکارها به نگرش و ابزارهای جدید
همچنین زیبا یزدانی مشاور دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی با اشاره به چرخه آموزشی آن شامل برنامهریزی، ارائه محتوا و ارزیابی عملکرد بیان کرد: بازاریابی بینالمللی آداب خاص خود را دارد که خوشبختانه توسط مدرس دوره به خوبی تبیین شد و شاهد حمایت کامل اتاق بازرگانی از تمام مراحل برگزاری این دوره آموزشی بودیم.
به گفته یزدانی، برگزاری این دوره به صورت منسجم در قالب ارائه تجربیات بسیار ارزشمند و تلفیق با دانش برای اولین بار بود که به این صورت در صنعت سنگ اتفاق افتاد. اهمیت موضوع به این دلیل بود که این نیاز در صنعت سنگ شناسایی شد و به مرحله اجرا رسید. از لحاظ اصول آموزشی، چرخه آموزش به لحاظ برنامهریزی، ارائه محتوا و ارزیابی عملکرد طی شد و تمامی نتایج به خوبی در قالب نمودارهای مشخصی قابل مشاهده است.
مشاور دوره مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی افزود: در عصری زندگی میکنیم که پیچیدگی و عدم قطعیت همیشه همراه ما است و این عوامل، آثار خود را در کسبوکارها نشان داده است، بنابراین در عصر حاضر، کسب و کارها با تکیه بر روشهای پیشین قابل اجرا نیستند و در تمام دنیا کسبوکارها به نوع نگرش و ابزارهای جدید نیاز دارند. وی ادامه داد: حتما در جنگ کسب و کارهای امروز، محصول مقدم نیست و بحث مفهوم است که اهمیت بیشتری دارد. مفهوم هم به سادگی قابل انتقال نیست. وقتی ادعای ورود به بازارهای بینالمللی را مطرح میکنیم، باید به این موضوع هم واقف باشیم که بازارهای بینالمللی مثل هر موقعیت دیگری آداب خاص خودشان را دارند که یکی از این آدابها، در نظر گرفتن مواردی است که دیگران طی تلاشهای وسیع خودشان انجام دادند و آنها را به قدمهای نوین تبدیل کردند.
یزدانی افزود: به این موضوع اعتقاد داریم که آموزش، مسیر پایانی نیست و این مسیر باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد تا فراگیر و نهادینه شود و نتایج آن علاوه بر توسعه صنعت سنگ و حضور پررنگ صنایع در بازارهای بینالمللی، به رشد اقتصادی و افزایش رفاه زندگی مردم بینجامد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد