14 - 11 - 2023
قطعهسازان در تنگنا
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: صنعت خودروسازی ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعهسازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعهسازان دارند.
فرهاد بهنیا با بیان اینکه عامل این مساله شورای رقابت است، افزود: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود، اما در حال حاضر که واردات خودرو حتی دستدوم آزاد شده است دیگر قیمتگذاری خودرو بیمعنی است. نهتنها خودرو باید وارد بورس شود، بلکه باید قیمتگذاری هم در اختیار شرکتها قرار گیرد.
وزیر صمت در حالی تاکید بر خودروهای برقی دارد که اصلا قطعهسازان توان تولید را ندارند.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اضافه کرد: صنعت خودروسازی میتوانست خودکفا و حتی صاحب خودروهای برقی شود، اما حالا دولت باید هزینههایش را بپردازد.
وی ادامه داد: حتی اگر قیمتگذاری دستوری لغو هم نشود، اما تعداد تصمیمگیران در این بخش باید کاهش یابند؛ مثلا یک یا دو دستگاه در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرند.
بهنیا تصریح کرد: در جلسهای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن حدود ۸/۳ هزار میلیارد تومان از سوی ایرانخودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از سوی سایپا پرداخت شد. نکته جالب اینکه از این ۸/۳ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.
وی گفت: صنعت قطعهسازی با رکود قیمتی و مطالبات نمیتواند حقوق کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعهسازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است. بهنیا اضافه کرد: شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیمگیری میکند. وی با بیان اینکه پولی که میتواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: مخالف واردات نیستیم، اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینههای مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی میگیرد.
چینیسازی صنعت خودروی ایران
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: خودروسازان ۵۴۴ میلیون دلار ثبتسفارش واردات قطعه از چین را دارند در حالی که تولید قطعات خودروی داخلی دارای کیفیت است.
وی با بیان اینکه مدتی است اتفاقات جالبی در حوزه واردات قطعات از سوی خودروسازان رخ میدهد، گفت: خودروسازان به دو بهانه به سمت واردات قطعات خودرو از چین میروند؛ اول اینکه با عدمپرداخت بدهی قطعهسازان، باعث قفل شدن خط تولید قطعهسازان داخلی میشوند و به این بهانه که تولید به موقع انجام نمیشود، اقدام به واردات قطعات از چین میکنند. همچنین خودروسازان میگویند که قطعهسازان داخلی قطعات را گران میفروشند و این در حالی است که اگر گرانفروشی اتفاق بیفتد امکان شکایت و بازرسی وجود دارد و به این موضوع رسیدگی میشود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: بنابراین با همین دو بهانه خودروسازان به سمت تامین قطعات از چین رفتهاند؛ وقتی ما پول میخواهیم و بدهی خود را از آنها طلب میکنیم نمیدهند و دائما میگویند حوالههای خودروی ما در حال باطل شدن است.
وی اظهار کرد: خطاب من در این خصوص به وزیر صمت و نهادهای نظارتی است که به این مسائل رسیدگی شود زیرا در هیچ برههای در قطعهسازی و خودروسازی تا این اندازه به صورت آشکار به سمت چین در حرکت نبودهایم.
بیگلو با انتقاد از ورود قطعات بیکیفیت خودرو از بازار چین به ایران گفت: حتی تعدادی از تستهای لازم در خصوص این قطعات انجام نمیشود و قطعه چینی با کمترین سطح کیفیت وارد کشور میشود و یک عده برای واردات آن درصد میگیرند و حتی ذهن مدیران را به این سمت میبرند که با توجه به شرایط تولید داخلی باید از چین واردات داشته باشیم.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: وقتی وزیر را میبرند و با خودروساز چینی قرارداد میبندد، یعنی زمینه را فراهم میکنند که دیگر به خودروساز داخلی امید نیست و این در حالی است که در گذشته صادرات قطعات خودرو به اروپا داشتیم.
زیرساخت تولید خودروی برقی فراهم نیست
رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: سیاستهای غلط حاکمیتی موجب شده است صنعت خودرو در معرض تهدید قرار بگیرد.
اصغر خسروشاهی گفت: سال گذشته در مقطعی عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد و باعث شد جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته شود. وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون سایپا و ایرانخودرو حدود ۶۶۰ هزار خودرو و مونتاژکاران حدود ۱۲۰ هزار خودرو تولید کردهاند و این در حالی است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به مونتاژکاران و یک میلیارد دلار به دو خودروساز بزرگ تولیدی تخصیص داده شده است.
وی افزود: اختصاص ارز بیشتر به مونتاژکاران در حالی است که آنها هیچ قطعهای را خودکفا نمیکنند و در حالی از تعرفه تولید استفاده میکنند که تولید هم نمیکنند.
خسروشاهی در ادامه به موضوع خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: خودروی برقی آینده صنعت خودروی دنیا و کشور است و کشور ما نیز باید به این صنعت ورود کند، اما هنوز ۲۰ درصد تولید خودرو در جهان به خودروهای برقی اختصاص یافته و ۸۰ درصد دیگر دیزلی و بنزینی است. کشورهایی که وارد صنعت خودرو شدهاند، زیرساختهای آن را ایجاد کردهاند، اما در کشور ما هنوز این زیرساختها فراهم نشده است.
رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اظهار کرد: حتی اگر در زمینه تولید خودروهای برقی تلاش بسیاری انجام دهیم طی چند سال آینده نهایتا ۵ تا ۱۰ درصد در این بخش تولید خواهیم داشت و این در حالی است که وزارت صمت تمام هم و غم خود را برای تولید در این بخش متمرکز کرده و سوال ینجاست که آیا وزارت صمت مشکلات ۹۵ درصد بقیه تولیدات خودرو را حل کرده که روی این بخش تمرکز کرده است؟
وی افزود: تولید خودروی برقی خوب است و باید به این سمت حرکت کنیم، اما لازمه این کار این است که مشکلات فعلی را در بخش تولید خودروهای تولیدی و بنزینی حل کنیم و سپس به سمت خودروی برقی حرکت و روی آن تمرکز کنیم.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد