26 - 10 - 2017
قیمت تمام شده در صنعت گردشگری کشور گران است
گروه گردشگری- «بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، مشوقهایی که در کشورمان برای صنعت گردشگری ارائه میشود در کشورهایی مانند چین، آمریکا، فرانسه، مالزی، ترکیه و ژاپن نیز ارائه میشود اما متاسفانه قیمت تمام شده در صنعت گردشگری کشورمان خیلی زیاد است.» معاون گردشگری با انتقاد از بخش خصوصی در بیست و پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران، گفت که بخش خصوصی باید تغییر نگرش دهد.
بیست و پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور هیات رییسه، نایب رییس اتاق ایران، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، کارشناسان و فعالان گردشگری برگزار شد. بررسی خلأهای قانونی و چالشهای توسعه گردشگری در این جلسه بهانهای شد برای اعترافهای صریح معاون گردشگری درباره گرانی خدمات گردشگری در ایران.
مشوقهای گردشگری ایران مثل چین، آمریکا، فرانسه و ژاپن است
محمد محبخدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری- با یادآوری اینکه برای فعالیت در صنعت گردشگری به برنامهریزی دقیق نیاز است، گفت: «خوشبختانه کشورمان دارای ظرفیتهای تاریخی و طبیعی بسیاری است اما رویدادی برای افزایش جذب گردشگر در کشور وجود ندارد.»
او با بیان اینکه براساس ارزیابیهای صورت گرفته، مشوقهایی که در کشورمان برای صنعت گردشگری ارائه میشود در کشورهایی مانند چین، آمریکا، فرانسه، مالزی، ترکیه و ژاپن نیز ارائه میشود، اضافه کرد: «اما متاسفانه قیمت تمام شده در صنعت گردشگری کشورمان خیلی زیاد است.»
او با اشاره به اینکه اصل صدور مجوزهای مربوط به حوزه گردشگری در دست سازمان نیست، ادامه داد: «بر این اساس بخش خصوصی باید تغییر نگرش دهد، زیرا سازمان نمیتواند برای کوچکترین اقدامات قانون تبیین کند، از این رو باید با هماهنگی و برنامهریزی مشکلات را از سر راه برداشت.»
محبخدایی با بیان اینکه مبانی برنامهریزی بخش دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری یکسان نیست، گفت: «باید تلاش کرد که این مبانی را به همدیگر نزدیک کرد تا بتوان این عرصه را شتاب بخشید.»
معاون گردشگری کشور با اعتقاد بر اینکه صنعت گردشگری مولد، شتابدهنده و کاتالیزگر بخشهای مختلف است، یادآور شد: «صنعت گردشگری میتواند به عنوان مکمل صنایع دیگر سبب تجاریسازی ظرفیتها شود.»
او با بیان اینکه هنوز برخی باور ندارند برنامهریزی صنعت گردشگری با سایر بخشها متفاوت است، تاکید کرد: «باید از همه ظرفیتهای کشور برای این منظور بهره برد، به عنوان مثال به موضوعاتی مانند بومگردی و… توجه بیشتری شود.»
رونمایی از «داشبورد گردشگری»
محبخدایی با اشاره به اینکه به زودی از «داشبورد گردشگری» کشور رونمایی خواهد شد، گفت: «خوشبختانه در این راستا سایت تقویم گردشگری کشور نیز راهاندازی شده است.»
معاون گردشگری کشور در ادامه با اشاره به اینکه بخش خصوصی باید تولید فکر در عرصه گردشگری کند و در این میان به سازمان کمک کند که این مهم به قانون تبدیل و اجرایی شود، بیان کرد: «اتاق ایران نیز میتواند به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی نقش کلیدی ایفا کند.»
او ادامه داد: «در دیدار با تعدادی از هتلداران و هلدینگهای زیرمجموعهشان متوجه شدم که ۵۰ درصد ظرفیت هتلها خالی است و همین امر سبب شده قمیتها افزایش یابد، این درحالی است که هلدینگهای مربوط به جذب گردشگر نیز برای افزایش جدی تقاضا اقدامی نمیکردند، زیرا قیمت هتلها بالا بود، این نشاندهنده نبود برنامهریزی و هماهنگی بین بخشهای مختلف است.»
این درحالی است که علیاصغر مونسان- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری- در گفتوگوی رادیویی که چند روز گذشته به نوعی به هتلداران به عنوان سرمایهگذاران گردشگری حق داده و درباره گرانی خدمات آنها گفته بود: «در همه جای دنیا ایام پرمسافر و کممسافر وجود دارد که قیمت هتلها هم متناسب با آن افزایش پیدا میکند. در ایام کممسافر درصد اشغال هتلهای ما تا ۳۰ درصد کاهش پیدا میکند و بیشتر اتاقهای هتلها خالی است. در زمان پرمسافر نیز قیمتهای هتلها بالا میرود زیرا باید در مجموع برای هتلداران نیز به صرفه باشد. سرمایهگذاری در سایر بخشها برای سرمایهگذاران سوددهتر است، بنابراین ممکن است اگر قیمتها خیلی کاهش داده شود هم سطح سرویسدهی و هم علاقهمندی به سرمایهگذاری در حوزه گردشگری کاهش پیدا کند.»
در ادامه نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران، محبخدایی با بیان اینکه باید به بخشهای مختلف صنعت گردشگری مانند گردشگری ورزشی، مذهبی، طبیعی، سلامت، نمایشگاهی و… نیز توجه شود، افزود: با توجه به همسویی که هماکنون در کشور برای ارتقای جایگاه گردشگری به وجود آمده، ضرورت دارد با همکاری بخشهای مختلف به سرعت بخشیدن این راه کمک کنیم.
خلأ قانونی، بخش خصوصی گردشگری را ناکارآمد کرده
احمد اصغری، رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز با اشاره به اینکه توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی پویا و تاثیرگذار نیازمند تعامل سازنده میان قانونگذاران، مجریان و بخش خصوصی است، یادآور شد: «بخش قانونگذاری با تامین قوانین، مقررات و بسترهای حقوقی لازم، مجریان را در مسیر برنامهریزی و اجرای اقدامات لازم حمایت و پشتیبانی میکند تا از طریق آن بخش خصوصی بتواند با کمترین دغدغه، چرخ اقتصاد گردشگری را به تحرک درآورد.»
او بیان کرد: «متاسفانه گزارشها و آمارهای داخلی و خارجی و شواهد و اظهارات بخش خصوصی حاکی از آن است که بخش خصوصی گردشگری به دلیل چالشهای موجود در بخش قوانین، دستورالعملها و فرآیندهای ناکارآمد و بروز نشده، از اثربخشی و کارایی لازم برخوردار نیست.» به گزارش ایسنا او در ادامه با ارائه خلاصهای از اهم اقدامات کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در سال گذشته، گفت: «برگزاری ۹ نشست تخصصی از جمله ارائه راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی دانشگاههای کشور، توسعه گردشگری، ضرورت اقتصاد مقاومتی، چالشهای فراروی صنایعدستی، راهکارها و فرصتها، نشست بازاریابی در گردشگری ورزشی، توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی، بررسی نقش و عملکرد استارتآپهای گردشگری، تجاریسازی در ورزش و غیره از جمله اقدامات انجام شده در بخشهای مختلف فعالیت کمیسیون بوده است.»
اصغری اضافه کرد: «خوشبختانه کمیسیون به عنوان نمایندهای از بخش خصوصی حضور جدی در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته مانند ITB برلین، فیتور اسپانیا، نمایشگاه گردشگری و صنایعدستی اکراین و گردشگری سلامت عمان داشته است.»
رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه گردشگری برای کشوری مانند ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد، میتواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تکمحصولی باشد، اظهار کرد: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. تاکید اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگیها و مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
او با اشاره به اینکه برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساختهای این صنعت فراهم شود تا سرمایهگذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی نسبت به این امر سوق یابند، افزود: «در این میان میتوان از تجربه کشورهای موفق در این عرصه نیز بهره برد.»
اصغری ادامه داد: «بر اساس سند بیستساله چشمانداز ایران در افق ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر به کشورمان وارد شوند که برای تحقق چشمانداز در نظر گرفتهشده باید از هماکنون تلاش شود تا زیرساخت این امر مهم فراهم شود.»
یک گپ ۷ میلیون نفری در چشمانداز گردشگری ایران
در ادامه حسین سلاحورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه امروزه بیشتر کشورهای دنیا به دنبال خلق ارزش افزوده از طریق توجه به بخشهای مختلف از جمله صنعت گردشگری هستند، افزود: این در حالی است که متاسفانه ما از برنامه مشخص شده در چشمانداز صنعت گردشگری کشورمان عقب هستیم.
او با اشاره به اینکه بر اساس چشمانداز کشور باید در سال ۱۴۰۴ به جذب بیست میلیون گردشگر دست یابیم، اظهار کرد: اگر قرار بود طبق برنامه حرکت کنیم هماکنون باید حدود ۱۳ میلیون گردشگر را پذیرش میکردیم، در حالی که این رقم درحال حاضر حدود شش میلیون گردشگر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد