18 - 10 - 2023
قیمت لاستیک باید شناور شود
جمال میرزایی رییس انجمن صنعت تایر ایران بیان کرد: ظرفیت تولیدی ما نسبت به میزان مصرف قابل قبول است. نیاز کشور حدود ۲۴ میلیون تایر است که نزدیک به ۲۲ میلیون حلقه تایر در سال تولید میشود و در ۶ ماهه دوم سال جاری حدود ۲۰ هزار تن به ظرفیت اضافه خواهد شد و به زودی میزان تولید تایر بیش از مصرف خواهد بود و در این صورت وضعیت نابسامان بازار ادامه نخواهد یافت. به جایی میرسیم که بازار اشباع میشود و آنهایی که گرانتر میخرند، سودی نخواهند داشت اما توزیعکننده سود معقولی دریافت میکند. کسی که از بازار آزاد خریداری میکند ضرر خواهد کرد.
وی با اشاره به هزینهبر بودن نگهداری تایر یادآور شد: هر چه از زمان تولید تایر بگذرد، ارزش آن کاهش مییابد. در آینده نیز تایرهای با استاندارد جدید وارد بازار میشوند. لذا نگهداری تایر برای مصرف یا فروش پس از یک سال یا چند سال سودی نخواهد داشت و کار منطقی نخواهد بود.
میرزایی در مورد خرید تایر براساس شماره ملی گفت: در حال حاضر خرید و فروش براساس کد ملی و پلاک ماشین امکانپذیر است. کویرتایر و بارز به صورت اینترنتی انجام میدهند. مشکلی که وجود دارد این است که ظرفیت حمل از انبار به صورت خردهفروشی فرآیندی زمانبر است اما خرید اینترنتی سادهتر انجام میشود. در هر ۲۴ ساعتی که سایت باز میشود، حدود ۳۰ هزار حلقه تایر به فروش میرسد و حمل از کارخانه توسط پست انجام میشود که ظرفیت روزانه آن، حدود ۴ هزار حلقه است. بنابراین این ۳۰ هزار حلقه ظرف یک هفته تا ۱۰ روز از انبار خارج میشود تا پس از آن دوباره سایت باز شود.
وی همچنین یادآور شد: علاوه بر فروش اینترنتی، در ایستگاههای مختلف و نمایندگیها، تایر در حال توزیع است و حجم تولید نیز افزایش یافته تا مصرفکنندگان بتوانند راحتتر تایرهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
رییس انجمن صنعت تایر ایران در مورد تایرهای رادیال نیز اظهار کرد: در مجموعه صنعت تایر برنامهریزی شده در سالهای آتی حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت اضافه شود و تصمیم بر این است که حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادرات شود. لذا افزایش ظرفیت با محوریت صادرات است.
میرزایی با اشاره به رشد خوب صنعت تایر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه و آسیای میانی وجود دارد و استانداردهای اروپایی را دریافت کردهایم و حتی ظرفیت صادرات به کشورهای اروپایی را داریم. چیزی که موجب کاهش صادرات امروز است، به دلیل نیاز داخل است و قطعا با افزایش ظرفیت، مازاد نیاز داخل را صادر خواهیم کرد.وی اذعان کرد: امروز استانداردهای ای مارک به راحتی کسب میشود و حتی زمینه صدور مجوز استاندارد را داریم که حاکی از پیشرفت در حوزه تایر است.
رییس انجمن صنعت تایر ایران ضمن اشاره به عوارض منفی قیمتگذاری دستوری بیان کرد: یکی از عوارض منفی این است که به جای آنکه تولیدکننده دنبال مشتری باشد مصرفکننده دنبال تایر است و این توازن درستی نیست. لذا برای تغییر فضا و اهمیت کیفیت باید قیمتگذاری تغییر کند و یک شرکت باید بتواند یک سایز را با دو قیمت تولید کند.
چرا تایر گران شد؟
میرزایی در مورد افزایش قیمت تایر گفت: هدف از رشد ۲۰ درصدی قیمت برای گروههای رادیال افزایش عرضه و فراهمسازی بستری جهت کاهش قیمت این محصولات در بازار آزاد است. تولیدکنندگان تایر قیمت فعلی محصولات رادیال در بازار را قبول ندارند. زیرا نرخ این محصولات در بازار خارج از قواعد و ضوابط است.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت رادیال علاوه بر کاهش عطش کاذب بازار منجر به دسترسی بیشتر خریداران به این محصول میشود. از سوی دیگر این افزایش قیمت به سایر سایزها و گروههای تایری تسری نخواهد یافت.
میرزایی در مورد احتمال آزادسازی قیمت تایر اظهار کرد: صنعت تایر تابع ضوابط دولت است و هر زمان که وزارت صمت آزادسازی قیمت را اعلام کند، تولیدکنندگان نرخ جدید را اعلام خواهند کرد.
وی ضمن تاکید بر شناورسازی قیمتها افزود: صنعت تایر دنبال شناورسازی قیمتها به جای افزایش است، زیرا گاهی شرایط بازار تولیدکننده را وادار به کاهش قیمت میکند و برخی اوقات نیز به دلیل رشد نرخ نهادههای تولید قیمت تایر ناچارا افزایش مییابد. شرایط فعلی بازار سبب اجحاف در حق مشتریان شده است از همین رو باید قیمتها شناور باشد تا تعادل نسبی ایجاد شود.
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین با بیان اینکه معتقدم افراد سودجو به زودی در بازار تایر دچار ضرر و زیان میشوند، اظهار کرد: به سودجویان توصیه میکنم وارد فضای معاملهای این قطعه نشوند. تایر یک کالای مصرفی است. تاریخ تولید تایر ارتباط مستقیمی با ارزش مالی آن دارد، نگاه سرمایهای به خرید تایر باید در بازار توسط مشتریان غیرمصرفکننده تغییر کند.
وی همچنین تصریح کرد: لاستیک خودرو به عنوان یک کالای مصرفی حساسیت بسیار زیادی به بحث نگهداری دارد، در صورتی که شرایط نگهداری از تایر در انبارکها اصولی نباشد، دچار آسیب خواهد شد. نگهداری از این محصول هزینهبر بوده و اگر با هدف سرمایهگذاری این اقدام انجام شود، سرمایهای از چرخه اقتصاد خانوار یا صنعت خارج خواهد شد.
میرزایی افزود: به بیانی بهتر زیان ذخیرهسازی تایر از سود آن بیشتر است. با توجه به اینکه بیشتر نیاز بازار داخل به لاستیک توسط تولیدکنندگان تامین میشود، به زودی فضای فعلی بازار تغییر خواهد یافت.
وی در مورد چالش تخصیص ارز اظهار کرد: با توجه به نوع نگاه وزیر صمت برخی از مشکلات صنعت تایر مانند تخصیص ارز در حال بهبود است. مذاکرات و جلسات متعددی جهت پیگیری مشکلات تولیدکنندگان با وزارت صمت داشتیم.
دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران درباره میزان تولید در نیمه دوم سال گفت: مجموعه کویرتایر ۱۵ هزار تن، مجموعه بارز ۱۲ هزار تن و شرکت سبلان رازی ۲۲ هزار تن افزایش ظرفیت تولید برای شش ماهه دوم سال داشتند. امیدواریم این تولیدکنندگان تا پایان سال جاری بتوانند به ظرفیت اسمی تولید دست یابند، در صورت تحقق این موضوع نگرانیها از بابت کمبود تایر کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد: در سال جاری شاهد افزایش واردات تایر بودیم. واردات این قطعه میتواند به کاهش التهاب بازار کمک بسزایی کند. با توجه به شرایط واردات و برنامه تولید تایر سودجویان در این بازار بهزودی دچار زیان خواهند شد.
ارائه تسهیلات ارزی و گمرکی برای واردات تایر
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک اظهار کرد: این افزایش قیمت نه تنها منجر به افزایش قیمت تایر برای مصرفکنندگان نمیشود، بلکه کاهش قیمت برای مصرفکنندگان واقعی را نیز به دنبال خواهد داشت و تاثیرات مثبتی در بازار دارد.
مصطفی تنها با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک جفت تایر پراید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که قیمت فروش آن در بازار برای مصرفکننده به حدود ۳ تا ۵/۳ میلیون تومان میرسد، افزود: با اعمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت همان یک جفت تایر پراید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میشود.
تنها با بیان اینکه قیمتگذاری جدید قابل مقایسه با قیمت فعلی تایر در بازار نیست، افزود: با این وجود، افزایش ۲۰ درصدی قیمتها منجر میشود که کارخانهها از زیاندهی خارج شوند، هرچند که همچنان به سود مصوب نخواهند رسید، اما این قیمتگذاری جدید با توجه به تغییرات نرخ ارز انجام شد که باعث میشود کارخانهها از زیاندهی خارج شوند و با توان بیشتری تولیدات خود را ادامه دهند.
وی تاکید کرد: در صورت اجرای وعدههای داده شده در خصوص تامین ارز مورد نیاز، تولیدکنندگان تایر قادرند ظرفیت تولید و عرضه آن به بازار را افزایش دهند که این موضوع کاهش قیمت تایر و در پی آن کاهش قیمتها در بازار را به دنبال دارد.
سخنگوی انجمن تایرسازان در ارتباط با واردات تایر گفت: در حال حاضر واردات تایر نیز داریم و در جلسات روزهای گذشته تسهیلاتی برای واردات به لحاظ ارزی و مسائل گمرکی در نظر گرفته شد تا واردکنندگان بتوانند با شتاب بیشتری تایر وارد کنند و جو حاکم بر بازار شکسته شود.
وی درخصوص اینکه افزایش قیمت ۲۰ درصدی تایر امکان تاثیر بر لاستیک کامیونی و اتوبوسی را دارد یا خیر، افزود: در حال حاضر در کشور دو کارخانه تولید تایر کامیونی و اتوبوسی رادیال داریم. قیمت تایر بایاس کامیونی و اتوبوسی از قبل آزاد بوده است و متناسب با عرضه و تقاضا در بازار تعیین میشود، بنابراین تغییر خاصی در قیمت آنها رخ نخواهد داد.
تنها تصریح کرد: دو کارخانه فعال تولیدی کشور با تمهیداتی مشابه دستوراتی که برای تایرهای سواری صورت گرفته است، میتوانند میزان تولید و عرضه در بازار را بالا ببرند که این افزایش تولید و عرضه موجب کاهش قیمت لاستیک ماشینهای سنگین نیز خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد