12 - 06 - 2024
ماجرای زیانسازی پالایشگاهها با بنزین اکتان۸۷ چه بود؟
با افزایش تولید بنزین اکتان۸۷ و لحاظکردن ضریب کاهنده کرک اسپرد برای بنزین با اکتان پایینتر، پالایشگاههای تولیدکننده فرآوردههای اصلی دچار زیان قابلتوجهی شدند.به گزارش تسنیم، براساس سه اصلاح عمده در دستورالعمل نرخ خوراک پالایشگاهها مقرر شد که زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلا تاریخ اجرای آن از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت بنابراین مقرر شد محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا 23 بهمنماه سال گذشته طبق دستورالعمل 1401 انجام شود.
میزان عدمالنفع شرکتهای پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان بهکارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاهها سلب میکند، محاسبه و در حساب شرکتهای پالایشی منظور شود.همچنین مقرر شد تسویه بدهیهای دولت به پالایشگاهها از محل تخصیص خوراک آنها انجام شود.
رییس سازمان بورس با ابراز اینکه این پیگیریها باعث بهبود شرایط شرکتهای پالایشی و کاهش نوسانات بازار میشود، اضافه کرد: جلوگیری از زیان تحمیلشده به پالایشگاهها منجر به افزایش جذابیت سرمایهگذاری در صنعت پالایشیها خواهد شد و امید میرود طرحهای توسعهای این صنعت با سرعت بیشتری به بهرهبرداری برسد که ارزش افزوده ناشی از آن نصیب سهامداران این صنعت و عموم مردم خواهد شد.اولین نکته درخصوص اصلاح نرخ خوراک پالایشیها، حذف بند عطف به ماسبق این دستورالعمل است، در واقع در حالی که دستورالعمل جدید پالایشیها در بهمنماه 1402 ابلاغ شد اما قرار بود که از ابتدای سال 1402 اعمال شود که هماکنون در اصلاحیه اخیر از زمان ابلاغ (بهمنماه) طبق این دستورالعمل نرخ خوراک مورد محاسبه قرار میگیرد.
دومین نکتهای که در اصلاحیه به آن اشاره شده است، محاسبه و بازپرداخت عدمالنفع شرکتهای پالایشی در طول این مدت است. برآوردهای اولیه در زمان ابلاغ دستورالعمل نشان میداد که تنها از این محل شششرکت پالایشگاهی حدود 5/26همت کاهش سود داشتند که کاهش سودآوری و حاشیه سود شرکتهای پالایشی در سال جاری نیز میتواند مؤید این امر باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد