9 - 06 - 2017
ماجرای ساخت جکت فاز ۱۳ پارسجنوبی در امارات
«با وجود اینکه توان و ظرفیت لازم برای ساخت جکت فاز ۱۳ پارسجنوبی در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده است.» این شروع مطلبی است که امروز یکی از خبرگزاریها آن را روی خروجی خود قرار داد اما همه واقعیت این نیست.
به گزارش وزارت نفت، واقعیت این خبر که متاسفانه به طور ناقص مخابره شده از این قرار است، اول فروردینماه سال ۱۳۹۴ و در ساعت ۱:۳۰ بامداد، یک نفتکش نروژی متعلق به یک شرکت سنگاپوری به جکت فاز ۱۳ (A) برخورد کرده بود که بر اثر این حادثه، این جکت به صورت کامل منهدم شد و تجهیزات نصب شده روی چاهها در عمق ۵۰ متری دریا واژگون شد و این چاه در وضع انفجار قرار گرفت که با انجام عملیات کمسابقهای از سوی کارشناسان ایرانی، تجهیزات صدمه دیده خارج و عملیات ایمنیسازی و غیرفعال کردن چاه (کشتن چاه) انجام شد.پس از بررسیهای صورت گرفته، مشخص شده این حادثه غیرعمدی بوده و بر این اساس، شرکت بیمهکننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد. بیمهکننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمهگر انگلیسی است و براساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارات وارده را که رقمی میان ۱۸۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار است، پرداخت کند.
پس از پذیرش پرداخت هزینه از سوی شرکت بیمهگر انگلیسی، این شرکت بیمهگر خواستار شد که صفر تا صد ساخت این جکت اعم از پیمانکار، سازنده و… را با توجه به اینکه مشکلات تحریم ایران در آن مقطع همچنان پابرجا بود و این بیمهگر نمیتوانست بهصورت مستقیم خسارت را به ایران پرداخت کند در امارات انجام دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد