25 - 04 - 2018
مامور سیآیای نیستم!
الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیهکننده هالیوودی آخرین کارگاه «دارالفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را در کاخ جشنواره برگزار کرد.
استون با اشاره کوتاهی از زندگی ناخوشایند خود در دوران کودکی و نوجوانی گفت: من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی میداد و من با آن پول کتابهای مصور میخریدم. در ۱۸ سالگی به دلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم خانه را ترک کردم. پس از آن وارد یک دوران گیجکننده و دردناک شدم و چندین شغل عوض کردم و حتی به عنوان معلم به ویتنام رفتم. او ادامه داد: سپس به شهرم بازگشتم و کتابی با ۱۳۰۰ صفحه نوشتم که البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناکی بود. پس از آن بود که برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه میکنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ به شدت احساس کرختی میکردم، برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلحطلب باشم. من در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم؛ چیزی که هنوز هم احساس میکنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک میکند تا بتوانم با این مساله کنار بیایم.
کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوئیه» با تاکید بر اینکه در همه قسمتهای دنیا روند ساخت آثار انتقادی چه از حیث گرفتن مجوزها و چه از حیث پیدا کردن سرمایهگذار کار بسیار سختی است، عنوان کرد: من برای شروع فیلمسازیام مشکلات بزرگی داشتم. قبل از اینکه وارد هالیوود شوم سه فیلم کوتاه ساخته بودم که یکی از آنها چندان بد نبود اما وقتی وارد هالیوود شدم خیلی سخت توانستم اولین اثرم را بسازم که اصلا چیز خوبی از آب درنیامد و شکست تجاری خورد.
«استون» ساخت فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاریاش عنوان کرد و گفت: با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلیتون» (جوخه) را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.
با قوانین بازی کنید
کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما میگویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم میگوید من برای این فیلمها هزینه میکنم و اگر میخواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیینکننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر میگذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیتتان را زنده نگه دارید.
پوتین سیاستمدار بزرگی است
استون در پاسخ به دانشجویی که نظر وی را درباره «ولادیمیر پوتین» رییسجمهور روسیه پرسیده بود، تصریح کرد: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و ۱۸ سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفتوگو با آقای پوتین» بیش از ۳۰ ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمیپرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد.
او ادامه داد: روسیه منابع بسیار غنی دارد و یک کشور بزرگ هستهای است. فکر میکنم در آمریکا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد میشود. رسانههای غربی همیشه نام پوتین را با صفتهای خوارکننده به کار میبرند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین میکند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم. من سعی کردم در این مستند مثل فیلمسازان رفتار کنم نه مثل ژورنالیستها.
احتیاج آمریکا به فیلمهای فاشکننده
استون درباره فیلم سینمایی «اسنودن» گفت: دوست دارم فیلمی بسازم که کسی دوست نداشته باشد آن را بسازد و «اسنودن» هم چنین فیلمی بود. ما در آمریکا و در همه کشورهای دیگر دنیا به فاشکنندهها احتیاج داریم. البته با توجه به مضمون فیلم به سختی برای «اسنودن» توانستیم پخشکننده پیدا کنیم و در آمریکا هم به فروش مناسبی نرسیدیم چون این شخص قهرمان جذابی برای آمریکاییها نیست و در فیلم با مشت توی صورت کسی نمیزند!
این کارگردان ادامه داد: من بارها با اسنودن واقعی ملاقات کردم و اطلاعات فنی زیادی از او گرفتم. بیشتر مردم در آمریکا فکر میکنند اسنودن آدم خوبی نیست چون رازها را فاش کرده است. در آژانس امنیت ملی نیز میگویند او ناقض قانون اساسی است. رابطه اسنودن با نامزدش در این فیلم کاملا واقعی است و این دختر هیچ اطلاعی از شغل او نداشت.
مامور
کارگردان فیلم سینمایی «جوخه» در پاسخ یکی از دانشجویان که از وی خواسته بود در مورد چگونگی ساخت فیلمهایی که محتوایی ضد سیاستهای آمریکا دارند توضیح دهد، عنوان کرد: بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر میکنند چون تا حالا کشته نشدهام پس حتما مامور CIA هستم! در حالی که من تا به حال حتی یک مامور CIA را ندیدم. البته این سازمان سعی میکند روی پروژههای من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید به مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان میدهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.
«استون» در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلمهایش تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسلکننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را میبینیم. درک نمیکنم چگونه فیلمهای ایرانی و هندی تا این حد خستهکننده میشوند و در آخر هم در بعضی جشنوارهها جایزه میبرند!
او در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقا چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که میخواستند ادیت و ۲۶ دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد میکنم همه نسخه دیویدی ۲۰۱۴ این فیلم را که به صورت دلخواهم ادیت شده است تماشا کنند.
این کارگردان در انتهای کارگاه با اشاره به وجود تلفنهای هوشمند، دوران تجارت فیلمهای هالیوود را تمام شده دانست و گفت: شاید خیلی از شما هنوز از من سوالات زیادی داشته باشید، من در حال نگارش دفتر خاطراتم هستم و در آنجا به خیلی از مسایل پاسخ دادهام.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد