30 - 10 - 2022
مجازاتهای زیرمیزیبگیران اعلام شد
رونمایی از کتاب تعرفههای خدمات سلامت توسط وزارت بهداشت امیدهایی را برای رسیدن به توازنی در هزینههای سلامت زنده کرده است. مسوولان وزارت بهداشت گفتهاند مجازات در انتظار کسانی است که اقدام به دریافت تعرفههای دلخواه خود میکنند و به اصطلاح اهل «زیرمیزی» گرفتن هستند.
روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور شیوهنامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را ابلاغ کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت بهداشت، این شیوهنامه در اجرای بندهای «۲»، «۵»، «۷»، «۹»، «۱۱» و «۱۲» سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد «۸» و «۱۰» قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده «یک» قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده «۴۵» قانون سازمان نظام پزشکی و تصویبنامه شماره ۷۴۴۵۰/ت ۵۰۹۸۲ ه مورخ اول مهرماه ۹۳ به هیات وزیران ابلاغ شده است.
براساس این شیوهنامه هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیات وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارایه نشده در صورتحساب بیمار، دریافت هرگونه وجه بدون ارایه رسید رسمی، هرگونه دریافتی خارج از بیمارستانها و مراکز جراحی محدود بابت ارایه خدمات در این موسسات، عقد هرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفههای مصوب هیات وزیران توسط سازمانهای بیمهگر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی خریدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت به ضرر گیرندگان خدمات تخلف محسوب میشود.
براساس این شیوهنامه در صورت وقوع تخلف در هر یک از مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه یا دانشکدههای علوم پزشکی و نیز تخلف پزشکان شاغل در بخشخصوصی و خیریه و عمومی غیردولتی، مجازاتهای متفاوتی در نظر گرفته شده است.
پول اضافهای اخذ نشود
روز گذشته همچنین معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اشاره به اجرای کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات و اعمال نظارتهای دقیق بر آن احکام مجازات زیرمیزیبگیران را توضیح داد.
دکتر محمد حاجیآقاجانی در گفتوگو با ایسنا ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تدوین کتاب جدید تعرفهها گفت: کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت از اول مهرماه اجرایی شده و قرار است نظارتها بر این کتاب از ۱۵ آبانماه در سراسر کشور آغاز شود.
وی با اشاره به تخلفاتی که پیش از این به بهانه تعرفههای غیرواقعی صورت میگرفت، افزود: از فردا پرداخت هرگونه وجهی در مطب بابت حقالعلاج بیمارستان و همچنین خارج از حسابداری بیمارستان ممنوع بوده و تخلف است و باید در قبال هزینهها رسید ممهور به مهر بیمارستان به بیمار ارایه شود. در مجموع نباید پولی خارج از تعرفه از بیمار اخذ شود.
معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: همه باید به قانون بازگردند و قانون باید در تمام بیمارستانهای دولتی، خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و موسسات پزشکی اجرا شود و مردم نباید جدای از پرونده بیمارستان پولی پرداخت کنند.
معرفی زیرمیزیبگیران به ۱۶۹۰
وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برخورد با تخلفات تعرفهای گفت: عزم دولت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای اجرای قانون جدی است. در صورتی که خارج از این تعرفهها و خارج از چارچوب بیمارستان پولی از بیمار اخذ شود، مردم میتوانند مراتب را به سامانه تلفنی ۱۶۹۰ اعلام کنند.
آقاجانی افزود: مردم شکایات، انتقادات و نقطه نظرات خود را به این مرکز منتقل میکنند و پس از انجام کارشناسیهای اولیه، موضوع به مراکز استانی مربوطه ارجاع میشود. آنجا نیز بررسیهای لازم انجام و در صورتی که تخلف محرز شود، پرونده جهت اعمال قانون به دادسرای انتظامی نظام پزشکی استان ارجاع میشود.
وی ادامه داد: شورای عالی نظام پزشکی نیز مصوب کرده که مجازاتهای تخلفات تعرفهای از بند «د» قانون این سازمان اعمال شود که شامل سه ماه محرومیت از طبابت است. یعنی در صورت اثبات اولین تخلف تعرفهای پزشک در دادگاه، سه ماه محرومیت از طبابت را توسط دادگاه نظام پزشکی به دنبال خواهد داشت.
آقاجانی گفت: تکرار تخلف نیز شامل بندهای بعدی قانون میشود که شامل محرومیتهای طولانیتر و نهایتا محرومیت دائم از طبابت است البته این جرایم جدا از جرایم نقدی است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی اعمال خواهد شد.
صیانت از حقوق مردم
از سوی دیگر رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: ایجاد یک انضباط مالی در فرآیند ارایه خدمات و تعامل دوسویه بین بیماران و ارایه دهندگان خدمات، میزان پرداختها در بخشخصوصی را کاهش میدهد.
به گزارش مهر، دکتر علیرضا زالی همزمان با ۱۵ آبانماه و اجرای کتاب جدید تعرفهها به عنوان گام سوم طرح تحول سلامت گفت: از اهداف این کتاب صیانت از حقوق مردم، پزشکان و گروههای بهداشتی درمانی است.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده نگرانیها در مورد نحوه ارایه خدمات معطوف به بخشهای دولتی و آموزشی است، توضیح داد: در حال حاضر در کلانشهرها و مراکز استانها بیش از ۸۰ درصد خدمات بستری در بخشهای دولتی ارایه میشود. بنابراین سامانه ارایه خدمات بستری در بخشهای دولتی حتما نیازمند حمایت سازمانهای بیمهگر پایه خواهد بود.
به گفته زالی، امسال سازمانهای بیمهگر وارد فرآیند تدوین کتاب جدید تعرفهها شدهاند و به دلیل اینکه بار مالی این کتاب در بخش دولتی توسط سازمانهای بیمهگر پایه و وزارت بهداشت تامین شد، با اجرای آن فرآیند پرداخت از جیب مردم در بخشهای دولتی افزایش نخواهد داشت.
وی ادامه داد: مشکلی که در بخشخصوصی وجود داشت، در ارتباط با سازمانهای بیمهگر تکمیلی بود. به طوری که طبق آمارها در شش ماهه اول سال ۹۳ و در تهران ۷۰ درصد مراجعین تحت پوشش بیمههای تکمیلی به بیمارستانهای خصوصی درجه یک مراجعه کردند. البته در شهرستانها این عدد افزایش پیدا میکند و گاهی اوقات حدود ۹۰ درصد از مردم، مراجعهکننده به بیمارستانهای خصوصی تحت پوشش بیمههای تکمیلی هستند.
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران تاکید کرد: بنابراین مکانیسم همراهی سازمانهای بیمهگر تکمیلی در این شرایط بسیار راهبردی است. خوشبختانه در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته و توافق نهایی بین سازمانهای بیمهگر تکمیلی و بیمارستانهای خصوصی صورت گرفته تا با یک مکانیسم حمایتی، حقوق مردم صیانت شود.
به گفته زالی، نکته مهمی که سازمانهای بیمه گر، وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه از آن تبعیت کردند، این بود که انضباط مالی در فرآیندهای ارایه خدمات و تعامل دوسویه بین بیماران و ارایهدهندگان خدمات حاصل شود.
وی در ادامه گفت: به دلیل رشد نامطلوب تعرفهها در سالهای گذشته، با تعرفههای غیرواقعی و مخدوش روبهرو بودیم و با اجرای کتاب جدید تعرفهها فرآیند واقعی سازی تعرفهها براساس شواهد موجود صورت گرفته است. البته برای پیشبرد اهدافمان در این گام، همراهی جامعه پزشکی بسیار مهم است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران همچنین افزود: در بخش دولتی پرداخت هزینههای درمان از سوی مردم در روستاها به حدود سه درصد و در شهرها به شش درصد رسیده به طوری که با این اتفاق آرزوی همه کارشناسان عرضهکننده خدمات سلامت محقق شده است.
به گفته وی، ایجاد یک انضباط مالی در فرآیندهای ارایه خدمات و تعامل دوسویه بین بیماران و ارایه دهندگان خدمات، میزان پرداختها در بخشخصوصی را نیز کاهش میدهد. ضمن اینکه با همیاری جامعه پزشکی و انجمنهای تخصصی، بساط تعرفههای غیرمتعارف نیز برچیده خواهد شد.
آسیب «زیرمیزی» به جامعه پزشکی
سخنگوی انجمن اسلامی پزشکان ایران نیز در همین رابطه گفت: متاسفانه دریافتهای زیرمیزی پزشکان به موضوع پیچیدهای تبدیل شده که به سختی میتوان راه برونرفتی برای آن پیدا کرد.
به گزارش ایلنا، سیدعلی ریاض با اشاره به ضرب الاجل وزارت بهداشت برای برخورد با پدیده زیر میزی گفت: اقدام جدیدی که وزارت بهداشت، در خصوص ریشهکن کردن پدیده شوم زیرمیزی به کار گرفته قابل تقدیر است تاجایی که این وزارتخانه اعلام کرده از نیمه آبانماه به طور جدی با متخلفان برخورد قاطعی صورت خواهد گرفت.
رییس کمیته سیاسی انجمن اسلامی پزشکان ایران افزود: متاسفانه دریافتهای زیرمیزی پزشکان به موضوع پیچیدهای تبدیل شده که به سختی میتوان راه برونرفتی برای آن پیدا کرد؛ این پدیده شوم در کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته و باعث درگیر شدن بسیاری از بیماران با این اقدام ناپسند شده است.
ریاض با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی با دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان آسیب دیده است، تصریح کرد: به طور حتم مجموعه تخلفات پزشکان باید در سازمان نظام پزشکی بررسی و به آن رسیدگی شود زیرا وظیفه برخورد با پزشکان متخلف در این سازمان لحاظ شده و نظام پزشکی مکلف به برخوردی جدی با این پدیده شوم است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد