27 - 11 - 2022
مجلس با رای مردم همراه شود
گروه ایران- قرار است امروز رایگیری در مورد اعتماد به کابینه دکتر حسن روحانی انجام و در نشست بعدازظهر مجلس نتایج آن اعلام شود. ناظرانی که از دوشنبه گذشته مذاکرات مجلس را دنبال کردهاند پیش از هر چیز میگویند نه فقط تعداد مخالفان زیاد نبوده بلکه مخالفتهای ایراد شده در مقابل هریک از وزرا چندان عمیق نبوده است، از این بابت این ناظران نتیجه میگیرند که احتمال زیادی وجود دارد که تمامی وزرا یا اکثریت قریب به اتفاق ایشان موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شوند.با این حال برخی بر این باورند که نباید صلاحیت برخی پیشنهادشدگان تایید شود چنانکه برخی در سرمقالهها یا سخنرانی در محافل و نیز در قالب مخالف در مجلس به نمایندگان توصیه کردهاند که از دادن رای اعتماد به برخی وزیران معرفی شده پرهیز کنند. دیروز و برای سومین روز متوالی مذاکرات مخالفان، موافقان و وزیران پیشنهادی در مجلس ادامه یافت.
سیاستها و خطمشی دولت یازدهم و بررسی صلاحیت وزرای آموزشوپرورش، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در روزهای دوشنبه و سهشنبه انجام شد. روز گذشته نیز نمایندگان با یک تفاوت بررسی برنامهها و صلاحیتهای فردی، اجتماعی و سیاسی وزرای دیگری از کابینه پیشنهادی حسن روحانی را در دستور کار داشتند.
فرق دیروز با روز سهشنبه در این بود که به دلیل
سر وصدا و تشنجات به وجود آمده در مجلس به دنبال سخنان یکی از نمایندگان، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دستور تشکیل جلسه غیرعلنی در ابتدای جلسه دیروز را داد که براساس همین جلسه وی توصیههایی به نمایندگان در خصوص شان و جایگاه مجلس داشت و از نمایندگان خواست با توجه به پخش زنده و تلویزیونی جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی شئونات را رعایت کرده، از کسی نام نبرند و برای دفاع از هر موردی از مقام معظم رهبری هزینه نکنند.
پس از اتمام این جلسه علنی، اعضای خانه ملت در ابتدا بررسی برنامهها و صلاحیت علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در دستور کار قرار دادند.
بررسی صلاحیت وزیر تعاون، کار و رفاه
در ابتدا رضا صابری در مخالفت با علی ربیعی پشت تریبون قرار گرفت و خاطرنشان کرد: با احترام به تجربه آقای ربیعی که ۳۰ سال ممارست در حوزههای امنیتی، اطلاعاتی و دانشگاهی دارند این تجربهها برای وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی کافی نیست.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای ربیعی به عنوان یک چهره و فعال سیاسی شناخته میشود، گفت: چه تضمینی وجود دارد که فضای این وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.
وی خطاب به ربیعی گفت: شما در برنامه پیشنهادی خود اشتغال و کار را اولین برنامه خود ذکر کردید در دومین برنامه تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار بیان شده است. صیانت از نیروی کار شامل صیانت از افراد بیکار و شاغل است. در ذیل صیانت از بازار کار به ۱۴ اقدام اجرایی اشاره کردهاید که تنها در یک بند به اعمال حمایتهای حقوقی و قضایی درمورد بیکاران اشاره شده و در ۱۳ مورد دیگر فقط صیانت از نیروی شاغل مورد توجه قرار گرفته است. صابری درباره بازنشستگان نیز گفت: با وجود اینکه مشکل در قانون بودجه سال ۹۱ و در قانون بودجه ۹۲ ذکر شده است مشکل ۸۰ هزار بازنشسته فولاد حل نشده و حقوق آنها پرداخت نمیشود، شما نمیتوانید با وعدههای
سه ماهه یا شش ماهه این مساله را حل کنید. پس از آن، منصور آرامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن میگفت، اظهار کرد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای اهداف و برنامه و وظایف مهمی است. در واقع به نظر میرسد مدیریت این وزارتخانه که دارای چنان اهمیتی است نیازمند توانایی مدیریت استراتژیک میباشد که ربیعی با روحیه همگرایی و مشورت دارای چنین ویژگیهایی است.
نماینده مردم بندرعباس با بیان اینکه یکی از دغدغههای وزارت تعاون گردش مالی سازمان تامین اجتماعی است، خاطرنشان کرد: ربیعی سالها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را برعهده داشته و کتابی در این زمینه منتشر کرده است و در واقع در بحث مبارزه با فساد هم صاحب نظر و هم صاحب صلاحیت است. آرامی با اشاره به اینکه ربیعی در کارنامه خود عضویت در هیات مدیره چندین شرکت صنعتی، سابقه فعالیت در بخشهای کارگری، عضو موسس و هیات امنای موسسه آموزش عالی کار و… را داراست، گفت: پژوهشهایی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است نشان میدهد از فهم درستی نسبت به آسیبهای اجتماعی و اندیشه تعاون برخوردار است.
عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد در ادامه جلسه به عنوان مخالف با وزیر پیشنهادی تعاون سخن گفت و خاطرنشان کرد: آقای ربیعی در برنامههایش افزایش سهم تعاونیها در بازار پول را تاحدودی کمرنگ دیده این در حالی است که نقش موثر و پویای تعاونیها در بازار بسیار مهم است. نماینده نور و محمودآباد پرسید: در ارتباط با نظام تولید، نظامی که حتی میتواند در مهار تورم نقش داشته باشد، چه برنامهای دارید؟
فیاضی در بخش دیگری از صحبتهایش به تقابل کارفرما و کارگر پرداخت و گفت: اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید تقابل کارفرما و کارگر را کاهش دهیم. خود شما جزو این گروه هستید اما در برنامههایتان به اتحادیههای کارگری توجهی نشده است. غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه وقتی اسم وزارت رفاه به میان میآید سریعا ذهن افراد به فعالیتهای شستا سوق پیدا میکند، گفت: ربیعی به دلیل توانایی که دارد میتواند گلوگاههای فساد این وزارتخانه را شناسایی کند.
نماینده مخالف بعدی، محمدرضا پورابراهیمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود که با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی تصریح کرد: ایشان وزیر کار سابق و از مجموعه فعالان خانه کارگر است و با ادبیات و سیاستهای حوزه خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شدند که سوابق ایشان در حوزههای مختلف چیزی از توانمندیهای ایشان کم نمیکند اما نکته اصلی بنده این است که ما امروز مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور که اشتباها به مفهوم اجتماعی به کار برده میشود را به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار دهیم در اختیار فردی قرار دادهایم که به طور عمده در حوزه روابط کار و قانون کار فعالیت کرده است.
پورابراهیمی در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار کرد: در برنامهای که توسط دکتر ربیعی ارایه شده در حوزه قانون کار که بزرگترین چالش در این حوزه وجود دارد، برنامهای ارایه نشده است و قانون کار یکجانبه که باعث بیچارگی بسیاری از مجموعههای کشور شده هیچگونه اصلاحی انجام نگرفته است. وی گفت: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون به فعالیتهای اقتصادی در کشور بپردازیم و امروز بخش تعاون دستوپاگیر کشور ماست و نکته
قابل توجه این است که امروز در برنامه پیشنهادی دکتر ربیعی موضوع تحول در ساختار تعاون و تحول در ساختار قانون کار که مهمترین موضوع ما در اقتصاد است، دیده نمیشود. پس از اتمام سخنان وی، موید حسینیصدر، نماینده خوی در مقام موافق و در پاسخ به او اظهار کرد:طبق قانون باید ۲۵ درصد از ظرفیت تعاون احیا شود اما متاسفانه تاکنون پنج درصد از آن احیا شده ولی وزیر پیشنهادی نباید پاسخگوی این ضعف باشد. در ادامه جلسه علیرضا محجوب، نماینده تهران که به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی رفاه بخشی از وقت نماینده خوی را گرفته بود در سخنانی گفت: صحبتهای جناب آقای پورابراهیمی برخلاف قانون برنامه است و من به ایشان توصیه میکنم قانون برنامه را مطالعه کند. وی افزود: طبق قانون برنامه، استمرار بنگاهداری و کار اقتصادی شرکتهای شستا برخلاف قانون برنامه است ضمن آنکه موضوعات مرتبط با قانون کار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه کرد و جناب آقای ربیعی با آشنایی که با قانون کار دارند، میتوانند آن را بهبود ببخشند.
محجوب در پایان با نشان دادن حجم نامههای تشکلهای کارگری به وزیر پیشنهادی گفت: آقای ربیعی با این حجم درخواستها از تشکلهای مردمی مواجهند و نباید از مردم و خواست آنها غافل شد.
اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست
بعد از اتمام سخنان موافقان و مخالفان علی ربیعی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پشت تریبون قرار گرفت تا از برنامههای خود دفاع کرده و به مخالفان پاسخ دهد.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی، بیکاری، وضعیت نامناسب کار و سرمایه ایرانی، تهدید کیفیت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزینههای درمان به طبقه فرودست یادآور شد: من با وجود این شرایط پذیرفتم که در این مسوولیت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنایت الهی و به پشت گرمی و حمایت مجلس میتوانم وظیفهام را انجام دهم. ربیعی به طرح سوالات و ابهامات نمایندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصریح کرد: معتقدم بخش اعظمی از اساس و ترجمان اعتدالگرایی در این وزارتخانه به کار و اشتغال برمیگردد، همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکلهای خود را ایجاد کنند و وزارتخانه باید از آنها حمایت کند همچنین نیروهای شاغل و نیروهای داوطلب شغل باید توامان مورد حمایت قرار گیرند، گسترش چتر حمایتی بر کار و تولید از برنامههای من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست، اگرچه پول شرط لازم است اما میتوان سیاستهای پیشرفتگرا را به پیش برد و ایجاد شغل کرد. ربیعی به مطالعه درخصوص پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عمیق من در این پنج کشور برای این بوده که آنها چطور از این شرایط عبور کردند
بر این اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ایجاد شغل است ولی این مغایرتی با نگاه مستضعفگرا و کارگری ندارد زیرا به یکسو افتادن کشور را با بحران مواجه میکند.
وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد: یکی سیاست کلان است که به قوانین، مقررات، مجلس و هیات وزیران مربوط است، سیاست دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سیاست دیگر سیاست انفعالی مثل بیمههاست که بخشی از فعالیتهای وزارت تعاون را تشکیل میدهد و سیاست دیگر سیاست فعال است که تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت کار برنمیگردد اما من در برنامههایم از آن شانه خالی نکردهام و معتقدم که مسوول پیگیری سیاستهای فعال و دستگاههایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت کار است. ربیعی در ادامه تبیین شاخصهای کار شایسته، ارتقای شاخصهای بهبود فضای کسبوکار، تقویت کسبوکارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیبشناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامههای خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه بخش رفاه اجتماعی باید متوازنکننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایتگرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد وضعیت شستا و تامین اجتماعی گفت: ۴۷ درصد جمعیت کشور در حوزه تامین اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرایط طوری است که تمام صندوقهای ما ورشکستهاند و نسبت بین شاغلان و مستمریبگیران زیر شش است که این خط قرمز است و بدان معناست که ما بین نسلی را رعایت نکردهایم.
وی با بیان اینکه صندوقهای فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکردهاند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوقها بزرگترین چالش است.
وی با بیان اینکه مجموعه شستا و تامین اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است، گفت: این مجموعه حیاط خلوت و سیاستزده شده است، با خدای خود عهد میبندم در صورت وزیر شدن از سیاستزدگی دوری کنم و برنامههای پاکدستی را پیگیری کرده و افرادی را خارج از جناحهای سیاسی به کار گیرم. این مجموعه باید بالای ۳۰ درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را مورد بررسی قرار داد البته فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاهداری نیست و باید کار به سمت غیربنگاهداری سوق پیدا کند. ربیعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان درمورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: این وزارتخانه مدیری استراتژی میخواهد که بنده معتقدم که مدیری استراتژیک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نباید تکبعدی به مسایل نگاه کرد چون جامعه با بحران روبهرو میشود.
بررسی صلاحیت وزیر جهاد کشاورزی
وزیر بعدی جهاد کشاورزی بود که در ادامه جلسه صبح دیروز نمایندگان به بررسی صلاحت وی پرداختند. شکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه حجتی در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با بخش کشاورزی نداشته است، گفت: وی در این مدت به دنبال کارهای عمرانی در داخل و خارج کشور بوده است و با تصدی ایشان بیم آن میرود ضمن از دست دادن فرصتهای طلایی مجددا افراد سیاسی فاقد وجاهت در راس پستهای کلیدی وزارتخانه قرار گیرند. نماینده مردم اهواز با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه است، گفت: آقای کلانتری که از اعضای موثر انتخاب وزیر کشاورزی است گفته توجه حکومت به بخش کشاورزی اجتنابناپذیر است اما اینکه کشاورزی محور توسعه باشد، مخالفم. اگر محور توسعه را کشاورزی در نظر بگیریم مردم باید از گرسنگی بمیرند. شما باید پاسخ دهید چه نسبتی با این سخن دارید. امام میفرمایند کشاورزی محور توسعه است. وی عدم التزام عملی طیف حجتی به خودکفایی اقتصادی را از دیگر اشکالات وارده به وزیر پیشنهادی نام برد و گفت: شما در دوران وزارت خود اعتقاد داشتید موضوع خودکفایی یک موضوع سنتی، غیرعلمی و فاقد موضوعیت اجرایی است.
موسوی با بیان اینکه در برنامه حجتی هیچ توجهی به امور زیربنایی نشده است، گفت: ایشان از عبارت حذف واردات صحبت کرده که در رسانهها بازتاب زیادی داشته است اما باید مدیریت صحیح واردات بهگونهای که تولیدات داخلی مورد خدشه وارد نشود مورد توجه قرار گیرد نه اینکه به طور کامل حذف شود. وی با بیان اینکه در برنامه حجتی توجه به خرید تضمینی محصولات کشاورزی نشده است، گفت: کارآمدترین ابزار دولت برای نیل به خودکفایی خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.
موسوی با بیان اینکه حجتی در برنامه خود به حماسه اقتصادی توجه نکرده است با اشاره به برخی نقاط ضعف حجتی در زمان تصدیاش در وزارت کشاورزی گفت: در زمان مسوولیت ایشان معاونان وزارتش در حمایت از مجلس ششم استفا داده و به جمع متحصنین پیوستند. برخی از مدیران کشاورزی حذف و مدیران حزبی جایگزین آنها شدند. تمام طرحهای خودکفایی کشاورزی که در زمان ایشان شروع شد به دلیل اشکالات اساسی و مبانی علمی این طرحها با شکست مواجه شد.
در ادامه جلسه، احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه و پارسیان به عنوان موافق گفت: در دوران وزارت آقای حجتی کشور توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد در حالی که در سالهای قبل از وزارت ایشان تراز تجارت منفی داشتیم، در دوران آقای حجتی این تراز مثبت شد و صادرات بخش کشاورزی از واردات آن پیشی گرفت.
علی نعمت چهاردولی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: اگر نگاهی به برنامههای حجتی داشته باشید متوجه میشوید به چند دلیل در شرایط کنونی حلال نخواهد بود.
در ادامه جلسه رحمتالله نوروزی، نماینده لنگرود در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: به نمایندگی از نمایندگان از جمله نمایندگان شمالی کشور به ویژه دکتر احمد توکلی تایید میکنیم که مهندس حجتی وزیری با سابقه درخشان و موفق و اهل مشورت است.
وی افزود: افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق روشهای نوین از جمله موضوعات مهمی است که در برنامه ارایه شده از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مورد اشاره قرار گرفته است. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقاط ضعف حجتی در دوران پیشین وزارتش گفت: چای، برنج و ابریشم شهر ما در زمان شما نابود شد، در سازمان چای تخته شد و ادغام جهاد کشاورزی و سازندگی در زمان شما صورت گرفت. مهرداد لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و با تاکید بر بحث توسعه روستایی تصریح کرد: ما اکنون نگران بحث توسعه روستاها هستیم، این نگرانی درخصوص محیطزیست و بحث جنگلها نیز وجود دارد.
جلوی واردات بیرویه را میگیرم
با پایان صحبتهای نمایندگان موافق و مخالف، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جریان دفاع از برنامههای خود تاکید کرد: باید جلوی واردات بیرویه محصولات کشاورزی را گرفت.
محمود حجتی با بیان اینکه امیدوارم با رای اعتماد شما در خدمت کشاورزان، روستاییان و ملت باشم، گفت: در سندهای «یک» و «۹» اصل «۴۴» قانون اساسی تاکید شده است که افزایش تولید کشاورزی تا در بخش نیازهای عمومی، کشور به خودکفایی برسد.
وی افزود: سند چشمانداز یک قانون بالادستی دیگر است که توسعه یافتگی کشور و برخورداری از امنیت غذایی با تکیه بر تولید و خودکفایی در محصولات اساسی کشور در آن مورد توجه قرار گرفته است.
ادامه در صفحه ۲
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد