11 - 07 - 2017
مجموع تیراژ روزنامههای کشور کمتر از ۹۰۰ هزار نسخه
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «رسانههایی که عهدهدار توسعه علمی هستند به افزایش سواد علمی جامعه کمک میکنند و حمایت از این نشریات وظیفه حاکمیت است.»
نشست هماندیشی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران مسوول رسانههای تخصصی و اختصاصی با موضوع بررسی سیاستهای حمایتی از رسانههای تخصصی برگزار شد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه جنس نیازهای نشریات تخصصی متفاوت از دیگر رسانههاست، هدف از برپایی این نشست را هماندیشی برای رفع مشکلات احتمالی و احقاق حقوق صاحبان رسانههای تخصصی عنوان کرد.
او نقش نشریات تخصصی را در پیشرفت علمی کشور بسیار موثر دانست و با انتقاد از این نگاه که پیشرفت علمی کشور تنها با تعداد انتشار مقالات ISI سنجیده میشود، تصریح کرد: «رشد علمی کشور دارای مولفهها و شاخصهای مهمی است که یکی از آنها تعداد مقالات ISI است. موضوع آموزشوپرورش و میزان بینالمللی بودن آموزش عالی چه از حیث تعداد دانشجویان ما در خارج از کشور و چه تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاههای ما تحصیل میکنند از دیگر ملاکهای مهم ارزیابی پیشرفت علمی جامعه است.»
او سواد علمی را به عنوان یکی دیگر از مولفههای ارزیابی پیشرفت علمی جامعه عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت ارتباطات علم در دنیای امروز گفت: «نشریات یا رسانههایی که عهدهدار توسعه علمی در جامعه هستند، به افزایش سواد علمی جامعه کمک میکنند و حمایت از این نشریات وظیفه حاکمیت است.» انتظامی با بیان اینکه مطبوعات تخصصی، مایه افتخار صنف ما هستند، افزود: «برخی نشریات تخصصی از چنان وجاهت و مقبولیتی برخوردارند که برای حوزه تخصصی خود حتی جشنواره برگزار میکنند و داوری آنها مورد قبول بزرگان آن حوزه تخصصی است.»
انتظامی همچنین تاکید کرد: «از انعقاد تفاهمنامه مشترک با صنوف یا ارگانهایی که نشریه تخصصی مرتبط با آن حوزه منتشر میشود، با هماهنگی انجمنهای صنفی مربوطه مانند تفاهمنامه ریلی استقبال میکنیم.»
او در ادامه به اولویتهای ۱۲گانه پیشبینی شده در بسته حمایتی سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: «پرداختن به موضوعاتی همچون قرآن و معارف اسلامی، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، هر یک از محورهای٢۴ گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط رسانههایی که با گستره توزیع استانهای مرزی منتشر میشوند، افزایش سواد علمی جامعه، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گردشگری و توسعه ایرانگردی، محیط زیست، وقف، کتاب و کتابخوانی از جمله اولویتهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و رسانههایی که موضوع انتشارشان هریک از این موضوعات باشد تا سه برابر بیشتر از دیگر رسانهها مورد حمایت قرار میگیرند.»
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای رسانهای بر پایه پهنای باند، آنلاین بودن و تعامل با مخاطب تعریف میشود، تصریح کرد: «الگوی مصرف رسانهای در حال تغییر است و با ظهور رسانههای مدرن و موبایلمحور، نقش رسانههای سنتی روز به روز کمتر میشود در عین حال رسانههای بینالمللی، رسانههای محلی و رسانههای تخصصی در بین دیگر رسانههای سنتی با فرصت توسعه و افزایش ضریب نفوذ مواجهند.»
انتظامی در همین زمینه به شمارگان پایین روزنامههای کشور اشاره کرد و گفت: «حدود ۲۰۰ روزنامه داریم که مجموع شمارگان آنها کمتر از ۹۰۰ هزار نسخه در روز است.»
او همچنین با اشاره به تسهیل صدور مجوز در دولت یازدهم بر اساس قانون و اعطای مجوز فعالیت به پایگاههای خبری، افزود: «ساماندهی و قانونمندسازی پایگاههای خبری، نشریات محلی و نشریات تخصصی اولویتهای سهگانه ما در حوزه اعطای مجوزهاست.»
در این نشست که در ادامه سلسله نشستهای هماندیشی با محوریت سیاستهای معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ۳۰ تن از مدیران مسوول رسانههای تخصصی و اختصاصی در حوزه مکتوب و الکترونیک به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند. لزوم توجه ویژه به نشریات تخصصی در طرحهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید بر افزایش تعاملات نشریات تخصصی با نهادها و وزارتخانههای مرتبط، افزایش میزان یارانه رسانههای تخصصی یا اختصاصی، حمایت از این نوع رسانهها برای حضور در نمایشگاههای مختلف کشور، ایجاد تسهیلات برای توسعه دفاتر نشریات تخصصی در خارج از کشور، تشکیل انجمن نشریات تخصصی با هدف توسعه فعالیت این نوع رسانهها، لزوم توجه ویژه به پایگاههای خبری تخصصی و اختصاصی و کمک به جذب آگهیهای دولتی برای نشریات تخصصی و اختصاصی از جمله نکات مورد تاکید مدیران نشریات تخصصی در این نشست بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد