28 - 05 - 2020
محدودیت شمارهگذاری خودرو در پایتخت
گروه جامعه- روز گذشته در ساختمان معاونت حملونقل ترافیک تهران نشست خبری با حضور معاون شهردار تهران برگزار شد.
در این نشست محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک تهران، ترافیک و آلودگی هوا را دو مشکل اصلی پایتختنشینان اعلام کرد و گفت: تمام برنامههای ما حول محور روانسازی ترافیک و رفع آلودگی هواست. همچنین با بیان این نکته که گام اول ما در ترافیک هوشمندسازی شهر تهران بود، اضافه کرد: مساله تکمیل طرح ترافیک فعلی و مساله زوج و فرد به زودی توسط معاونت حملونقل تکمیل و حل خواهد شد.
او همچنین ادامه داد: طرح زوج و فرد از ابتدا درست نبود و صرفا اثرات کوتاهمدت داشته و اثرات بلندمدت آن مناسب نبود، همچنین برای تکمیل این طرح با دانشگاه تربیت مدرس قراردادی بستیم تا مطالعات لازم صورت گیرد و مشخص شود که کشورهای دیگر چه طرحی را جایگزین زوج و فرد کردهاند.
راهحل شهرداری برای پارک خودروها و طرح ترافیک
معضل دیگری که تهرانیها با آن مواجه هستند و در نشست روز گذشته هم مطرح شد، موضوع پارکینگ و پارکهای حاشیهای در سطح شهر بود که پورسیدآقایی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مطالعات زیادی صورت گرفته تا توسط یک نرمافزار موبایل مساله پارک حاشیهای مدیریت شود که بر این اساس هر شهروند با استفاده از این برنامه میتواند محل پارک خود را از قبل رزرو کند، در حال حاضر این برنامه به صورت آزمایشی در منطقه ۲ شهرداری تهران اجرایی خواهد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه نشست با بیان این موضوع که به زودی برای شمارهگذاری خودروها در تهران محدودیت ایجاد میکنیم تصریح کرد: همه شهروندان تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گرفتهاند و ۵ هزار کشته در سال ناشی از عوارض آلودگی هوای تهران است. همچنین با ارائه آمار یادآور شد: ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از حملونقل است و ۳۰ درصد دیگر به خاطر کارخانههاست که در ۷۰ درصد مربوط به حملونقل اقداماتی را آغاز کردیم و اولین کار این بود که معاینه فنی برتر را راهاندازی کنیم.
پورسیدآقایی در ادامه به مرحله بعدی طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی طرح ترافیک از اول آبان اجرا خواهد شد و دوربینهای کنترل ترافیک در تمام سطح شهر تردد خودروهایی را که معاینه فنی ندارند، ثبت خواهند کرد و اگر خودرویی در هر ساعت از شبانهروز بدون معاینه فنی در سطح شهر تردد کند، ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.
اتوبوسهای شهری به دو بخش تقسیم میشوند
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در قسمتی از گفتههای خود به تقسیم اتوبوسهای شهری به دو بخش اشاره کرد. بر اساس گفتههای پورسیدآقایی یک بخش اتوبوسهای مربوط به شرکت واحد و بخش دیگر اتوبوسهای مربوط به بخش خصوصی و سرویسهای ادارات است. اتوبوسهای شرکت واحد از اول مهر ماه به داشتن معاینه فنی مکلف خواهند شد و از اول مهر به بعد هیچ اتوبوسی بدون معاینه اجازه تردد نخواهد داشت. طبق گفتههای او در ۴۵ روز گذشته بیش از ۲ هزار اتوبوس معاینه فنی شدند که از این تعداد ۷۰۰ دستگاه معاینه فنی خود را دریافت کردند و تا پایان مهرماه بالای ۹۵ درصد از اتوبوسهاس باقی مانده هم معاینه فنی دریافت خواهند کرد و آن چند درصدی که معاینه فنی نگیرند، اجازه تردد ندارند.
رسیدگی به وضعیت موتورسیکلتها
در بخش دیگری از نشست، برنامه شهرداری تهران راجع به تردد موتورهای برقی در سطح شهر مطرح شد. به گفته پورسیدآقایی در حال حاضر بیش از ۲ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در تهران تردد میکنند و برقی کردن این تعداد موتورسیکلت زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد.
او با بیان اینکه به موازات پروژه برقی کردن موتورسیکلتها دو طرح دیگر را شروع کردیم، اضافه کرد: موتورسیکلتهای کاربراتوری را با کمک شهرداری انژکتوری میکنیم و برای این کار از ماه گذشته مناقصهای برقرار کردیم و دو شرکت توانستند شرایط اولیه ما را بپذیرند و قرار شد آنها موتورسیکلتهای کاربراتوری را انژکتوری کنند و بر همین اساس به صورت آزمایشی ۵۰ موتورسیکلت کاربراتوری را انژکتوری کنند. بعد از سه ماه نتایج این کار بررسی خواهد شد تا ببینیم این کار چقدر میتواند در کاهش میزان آلایندگی موثر باشد. هزینه تبدیل موتورسیکلتهای کاربراتوری و انژکتوری که چیزی کمتر از یک میلیون تومان است را هم شهرداری پرداخت میکند. همزمان برقی کردن موتورسیکلتها را هم دنبال میکنیم، زیرا وضع موجود در شأن پایتخت نیست که مردم تا این حد متحمل آلودگی هوا شوند.
درخواست بودجه ۸ هزار میلیاردی جهت رفع آلودگی هوای تهران
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوای تهران انجام شده بیان کرد: برای این کار هشت هزار میلیارد تومان بودجه میخواهیم تا بتوانیم آلودگی هوای تهران را رفع کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه این میزان منابع مالی هنوز تامین نشده است، بیان کرد: از مجلس خواستهایم تا سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه شهرداری اختصاص دهد تا به مدت ۵ سال آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم. ما نمیتوانیم برای رفع آلودگی هوا منتظر بودجه بمانیم و اقداماتی که من اعلام کردم برای این است که بتوانیم خارج از بودجه به کاهش آلودگی کمک کنیم. ۱۲ درصد آلودگی هوا برای شرکت واحد و ۱۰ درصد برای موتورسیکلتهاست اگر همین موارد را کنترل کنیم ۵۰ درصد آلودگی هوا را کاهش خواهیم داد.
طرح جدید دوچرخههای اشتراکی
پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی که در شهر هیچ پیشبینی برای عابران پیاده وجود ندارد گفت: باید خیابانها را باریکتر و پیادهروها را پهنتر کنیم و برای این کار کمیتهای تشکیل شده تا یک انقلاب در پیادهراهسازی ایجاد کنند. همزمان طرح استفاده از دوچرخهها را هم دنبال خواهیم کرد. با همکاری یک شرکت خصوصی طرح اشتراک دوچرخه را راهاندازی کردهایم و از چند روز قبل کار اشتراک دوچرخه در دانشگاه تربیت مدرس راهاندازی شده است. در این طرح هر کسی میتواند پس از استفاده از دوچرخه آن را در هر نقطه از شهر رها کند و پس از رهاسازی خودروهای مربوطه اقدام به جمعآوری دوچرخهها خواهند کرد. پروژه دوچرخه در گذشته به درستی اجرا نشد زیرا شهرداری دو هزار دوچرخه خریده و کار برنامهنویسی و توزیع هرکدام به صورت جداگانه توسط شرکتهای مختلف انجام میشد و قطعا با این وضعیت پروژه محکوم به شکست بود اما در این طرح همه چیز به عهده شرکت مربوطه است و شهرداری فقط نقش حامی و صادرکننده مجوز را دارد. همچنین در ادامه به جایز بودن دوچرخهسواری برای بانوان در شهر تهران اشاره کرد.
هیچ ژن خوبی طرح ترافیک دریافت نکرده
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص رابطه خود با اعضای شورای شهر اضافه کرد: رابطه من با اعضای شورای شهر خوب است، اما آنچه که علیخانی گفته بود، تذکر نبوده و برای من در سخنان خود حکم صادر کرده بود که قراردادی با این شرایط و آنقدر میلیون پول منعقد شده، در حالیکه اصلا اینطور نبود و چون این مساله در افکار عمومی مطرح شد من هم مجبور شدم به افکار عمومی پاسخ بدهم اما این رویه من نیست و مابقی اعضای شورا هم هیچ وقت اینگونه تذکر ندادهاند. پورسیدآقایی در انتها در خصوص واگذاری مجوزهای طرح ترافیک اعلام کرد: برای هیچ نماینده یا ژن خوب فاقد مدارک خبرنگاری طرح ترافیک خبرنگاری صادر نکردیم و تمام نمایندههای مجلس، مدیرمسوول بودند که از طرف انجمن مدیران مسوول رسانهها معرفی شدند. وظیفه ما انتشار لیست بود که منتشر کردهایم تا افراد اعتراضات خود را بیان کنند و ما آنها را بررسی کردیم و حتی لیست را به وزارت ارشاد ارسال کردیم تا آن را صحتسنجی کند. در این روند حدود ۲۴ آرم باطل شد. مدارک ۷۵ نفر دیگر نیز بررسی شد اما مدارکشان درست بود و نمایندههای مجلس به درخواست خودشان طرح شان حذف شد و تنها یکی از فرزندان نمایندگان نیز اعلام کرد علیرغم اینکه مدارکش درست است اما به دلیل حرف و حدیثها از طرح انصراف میدهد. در میان چند تن از خبرنگاران خواستار این شدند که لیست رسانههایی که طرح ترافیک گرفتهاند اعلام شوند که در پاسخ به این درخواست خبرنگار خبرگزاری فارس، پورسیدآقایی از او خواست تا در اولین فرصت سهمیه امسال و سال گذشته رسانه را اعلام کنند و از این طریق سایر رسانهها هم شفافسازی کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد