20 - 02 - 2024
محدودیت صادرات خرما با وجود ۵۰ درصد مازاد بازار
نشست خبری انجمن ملی خرما ایران با موضوع «تنظیم بازار خرمای ماه مبارک رمضان» در محل این انجمن برگزار شد. به گفته محسن رشیدفرخی، رییس انجمن ملی خرما ایران، ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولا در ماه مبارک رمضان است.
رییس انجمن ملی خرما کشور با اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانهها دپو شدهاند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند. وی با اشاره به میزان تولید خرما در کشور افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید میشود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر میشود.
وی با بیان اینکه سرانه مصرف در کشور حدود ۷ کیلوگرم است، ادامه داد: میزان مصرف در برخی استانها ۳۰ کیلوگرم به ازای هر فرد و در بعضی استانها هم حدود ۵/۱ کیلوگرم است.
رشیدفرخی گفت: سال گذشته درآمد حاصل از صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که طی برنامه ۵ ساله قرار است این عدد به یک میلیارد دلار برسد، اما صدور بخشنامههای خلقالساعه اهداف را تحتالشعاع قرار میدهد. رییس انجمن ملی خرما کشور با اشاره به عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد خرما مازاد بازار در سردخانهها دپو شدهاند و ضرر کشاورزان را باید وزارت جهاد کشاورزی تقبل کند. رشیدفرخی یادآور شد: تعیین عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما از صفر به معنی ممنوعیت صادرات بوده و چون اوج مصرف چه در داخل و چه صادرات در این مقطع زمانی (ماه مبارک رمضان) است اگر محقق نشود پس از آن دچار مشکل میشویم و محصولات روی دست کشاورزان باقی میماند، زیرا آمار مصرف در فصل تابستان بسیار کاهش مییابد ضمن اینکه از اوایل مرداد برداشت محصولات جدید آغاز میشود.
وی تصریح کرد: امسال تا امروز ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و تا عدد سال گذشته هنوز ۲۴۰ میلیون دلار فاصله داریم. این در حالی است که در برخی اقلام خرما بیش از ۵۰ درصد محصولات سال زراعی گذشته به فروش نرسیده است.
جایگاه خرمای ایران در جهان
رشیدفرخی با بیان اینکه ایران به لحاظ تنوع و ارقام مقام نخست را در جهان دارد، گفت: تنوع محصولات ایرانی تمام سلایق را پوشش میدهد. در بازار صادراتی نیز ایران بعد از مصر مقام دوم را دارد و رقیب ما در بازار جهانی عربستان است که با حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن در جایگاه سوم ایستاده است.
وی درباره بازارهای هدف عنوان کرد: بنا به اقتضائات زمانی بازارهای هدف تغییر میکند و در حال حاضر پس از اعمال تحریم بخش زیادی از صادرات خرمای کشور به کشورهایCIS، هند، کشورهای جنوب شرقی و تا حدودی اروپاست. وی عنوان کرد: اعمال محدودیت باید از قبل به اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان برسد، زیرا قراردادهای بینالمللی معمولا یک ساله است و عدم تامین محصولات اعتبار کشور و صادرکنندگان را زیر سوال برده و بازارها به دست رقیبان میافتد.
وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد موجودی سردخانهها مازاد نیاز بازار است، گفت: موجودی انبارهای فروشگاههای زنجیرهای و سایر فروشگاهها کامل است ضمن اینکه براساس سخنان سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور بیش از ۱۰۰۰ تن خرما از سوی این سازمان ذخیرهسازی شده است.
وی ادامه داد: انجمن ملی خرمای ایران اعلام آمادگی کرد که خرمای مورد نیاز بازار را با قیمت مناسب در مبدأ تامین میکند ضمن اینکه بازار صادرات را هم میتواند مدیریت کند، اما استقبال نشد. رشیدفرخی اظهار کرد: خرما مضاعفی سال گذشته هر کیلوگرم حدود ۷۰ هزار تومان بود که امسال با تورم حدود ۱۳ درصدی بین ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان قیمتگذاری شده است، در حالی که نرخ تورم کشور بیش از ۴۰ درصد است. این کارشناس بخش کشاورزی افزود: سال گذشته با وجود موجودی کمتر از امسال تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بدون مشکل انجام شد و حتی فروشگاههای زنجیرهای که خرما را در روزهای عادی با سود بین ۴۰ تا ۵۰ درصدی به فروش میرسانند در این مقطع با سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی عرضه کردند.
رییس انجمن ملی خرما ایران با بیان اینکه تولیدکننده و صادرکننده زخمخورده بخشنامههای خلقالساعه هستند، گفت: حدود ۷۰۰ هزار کشاورز در تولید خرما فعالیت دارند و حدود ۴ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنف مشغول به کار هستند.
رشیدفرخی گفت: ۱۳ استان در حوزه تولید خرما فعالیت دارند و ۶ استان نخلخیز کشور هم شامل سیستانوبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان هستند که به لحاظ اقتصادی درآمدشان وابسته به تولید این محصول است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد