29 - 11 - 2017
محور شرق جان میگیرد
گروه حملونقل- میگویند آینده توسعه «محور شرق» به توسعه بندر چابهار گره خورده است؛ موقعیت استراتژیک، دستیابی به آبهای آزاد و ارتباط با کریدور شرق مزایایی است که در سایر نقاط کشور وجود ندارد و همین مزایا چابهار را به نقطه اتصال «زنجیره تجارت با شرق» تبدیل کرده است. این منطقه تا فرودگاه ۴۰ کیلومتر فاصله دارد و قرار است سایر زیرساختهای حمل و نقلی آن نیز توسعه پیدا کند. بندر شهید بهشتی بهعنوان یکی از مهمترین درگاههای تجارت ایران قرار است به زودی در این منطقه افتتاح شود. این بندر با استحصال ٢٠٣ هکتار از دریا به وجود آمده است که شامل یکهزار و۶۵٠ متر طول، پنج پست اسکله و ١۵ میلیون مترمکعب لایروبی با ۵/۱۶ متر عمق است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در مورد جزییات پیشرفت احداث اسکله شهید بهشتی از سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار خبر میدهد و معتقد است تا سه سال آینده خطوط ریلی منطقه نیز آماده بهرهبرداری است. بهروز آقایی از ارتقای سهم تجارت دریایی در چابهار و پیشرفت ۰۷/۲۵ درصدی ریل در آن منطقه خبر میدهد و میگوید: با روندی که هماکنون در جریان است تا سه سال آینده ریل منطقه راهاندازی خواهد شد.
سوپاپ اطمینان بنادر ایران
به گزارش «جهانصنعت»، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست رسانهای گفت: بندر چابهار بهعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است که بیرون از خلیج فارس میتواند خدمات ارائه کند، با توجه به آنکه این بندر محدودیتی ندارد سوپاپ اطمینان تمام بنادر کشور است.
آقایی در بیان اقداماتی در حوزه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به ارائه نکاتی پرداخت و افزود: در حال حاضر در حوزه ترانشیت بیش از ۱۴ میلیون تن بانکرینگ انجام میشود که ۸۵ درصد سوخت آن توسط کشور ایران و از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل کمهزینه بودن و مسافت کم در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه بندر چابهار قابلیتهای مناسبی در ترانشیت کالا دارد، گفت: هر کالایی که میخواهد به بنادر جنوبی کشور بیاید و به افغانستان ترانزیت شود، بهترین مکان برای ترانزیت آن بندر چابهار است. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در بیان مقایسه بندر صحار با بندر شهید بهشتی چابهار گفت: ویژگی بندر شهید بهشتی چابهار نسبت به سایر بنادر و بندر صحار این است که یک مرحله بارگیری کاهش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: در تلاش هستیم هزینه تخلیه و بارگیری و مسافت را کاهش دهیم تا خدماترسانی سریعتر انجام شود که در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار سرآمد است.
آقایی در بیان فعالیتهای بندر شهید بهشتی در حوزه ترانزیت کالا گفت: هماکنون ۹۵ درصد از نیازمندیهای افغانستان از طریق واردات تامین میشود و با توجه به مرز مشترک ایران و افغانستان و جمعیت ۳۲ میلیون نفری آن بحث ترانزیت کالا و اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه ترانزیت به آن کشور را در دستور کار داریم.
وی با یادآوری این مطلب که هماکنون سومین کشتی حامل گندم از هند به بندر چابهار در حال تخلیه و بارگیری بوده تا به افغانستان ترانزیت شود، گفت: یکهزار دلار به ازای هر کانتینر قیمت ترانزیت کالا از طریق ایران نسبت به ترانزیت کالا از طریق کشور پاکستان صرفهجویی خواهد شد که همین موضوع اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار را نشان میدهد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: از سال ۹۱ تا ۹۶ بیش از ۴۱ میلیون تن کالای اساسی از طریق بندر شهید بهشتی چابهار وارد کشور شد که با توجه به موقعیت جغرافیایی این بندر میتوان این میزان را ارتقا داد.
صادرات ۵/۱ میلیارد تن موارد معدنی
وی با تاکید بر اینکه صادرات بیش از ۵/۱ میلیارد تن مواد معدنی قابلیت بندر شهید بهشتی چابهار است، به تاکیدات مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیون دلار و نزدیک به یک میلیارد دلار در بندر شهید بهشتی چابهار هزینه شد و ایجاد ۱۶۵۰ موجشکن، ۱۷۰۰ متر اسکله و استحصال ۲۰۳ هکتار انجام شده است. هماکنون بیش از ۵/۵ هکتار دایتگذاری در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده و این بندر تنها بندری است که به صورت پکیج استحصال، لایروبی و ساخت اسکله را همزمان انجام داده است که یکی از افتخارات کشور ایران به شمار میرود.
وی اظهار کرد: در تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار، گشایش السی، ورود ۹ دستگاه جرثقیل و چهار دستگاه مکنده انجام شده است که تجهیزات فوق به صورت مشترک بین ایران و آلمان در حال ساخت است. مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره برنامههای آتی بندر شهید بهشتی چابهار به قابلیت بهرهبرداری ۱۵ میلیون تنی این بندر اشاره کرد و گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز طراحی شده که درصدد هستیم ظرفیت آن را به ۸۲ تا ۸۵ میلیون تن ارتقا دهیم. وی بیان کرد: بندر گوادر با ۴۶ میلیارد دلار و ظرفیت ۴۵۰ میلیون تن توسط چینیها در حال ساخت است و بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان مکمل با بندر گوادر ظرفیت سهم بنادر جنوبی ایران را ارتقا میدهد.
آقایی همچنین بندر صحار را بهعنوان یکی از بنادر کانتینری مهم در جنوب کشور برشمرد و گفت: به دلیل مسافت کوتاهی که بندر صحار در عمان با بندر چابهار در ایران دارد، ایجاد روابط تجاری میتواند در دستور کار قرار گیرد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در پسکرانههای بندر شهید بهشتی چابهار اتفاقات خوبی در حوزه ریل و جاده رخ داده است، گفت: خطوط ریلی منطقه مکران در کنار بندر شهید بهشتی چابهار بیش از ۰۷/۲۵ درصد پیشرفت داشته است و به نظر میرسد با روندی که هماکنون در جریان است تا سه سال آینده ریل منطقه راهاندازی خواهد شد.
وی با تاکید بر تاثیر مثبت برجام در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به قرارداد ایران با کشور هند اشاره کرد و گفت: قرارداد ایران با هندیها در مدت زمان ۱۰ سال در حوزه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات است که در تمام موارد غیر از ترانشیت، سهم ایران نسبت به هندیها بیشتر است.
آقایی تاکید کرد: براساس قرارداد فوق پس از اتمام قرارداد ۱۰ ساله تمام تجهیزات تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران درخواهد آمد. وی همچنین در خصوص بانکرینگ در بندر شهید بهشتی چابهار نکاتی را ارائه کرد و افزود: هماکنون در خصوص بانکرینگ قراردادی با شرکت سوئد نهایی شده است که به نظر میرسد مفاد قرارداد، نقطه عطفی در چابهار باشد تا مسیر کشتیرانی منطقه مکران را ارتقا دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد