27 - 09 - 2017
مدارس ناایمن باید تخلیه شوند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آموزشوپرورش برای بازسازی و مقاومسازی مدارس بودجه ندارد و باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کند، گفت: در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند، باید به سرعت تخلیه و دانشآموزانش به مکانهای استیجاری و کانکسهای ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم تا زمانی که ایمنسازی انجام شود، دو شیفته شوند.
به گزارش ایلنا، محمد قمی، نماینده تهران و پاکدشت در مجلس درباره ۸۳ هزار مدرسه ناایمن در کشور و اقدامات آموزشوپرورش برای این مساله گفت: برخی از مدارس فرسوده و برخی از ابتدا با مصالح و مقاومسازی درست ساخته نشدهاند و از عمرشان بسیار گذشته است یا در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم نیستند.
وی با اشاره به اینکه نه تنها مدارس بلکه این مشکل برای بسیاری از منازل مسکونی نیز در سطح کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه بافت فرسوده همچنان در سطح کشور زیاد است که نیاز به بازسازی فوری دارند.
قمی ادامه داد: یکی از معضلات اساسی که باعث میشود به بازسازی و مقامسازی مدارس به صورت ضربتی پرداخته نشود یا در یک یا دو سال به آن رسیدگی شود، کمبود بودجه است. یعنی آموزشوپرورش بودجه لازم و کافی برای حل این مساله را ندارد، از طرفی دولت هم با مشکل مالی مواجه است و نمیتواند این بودجه را در اختیار آموزشوپرورش قرار دهد. البته برای بافت فرسوده شهری و روستایی تدابیری در دولت اندیشیده شده که این مدارس نیز شامل آن میشود اما این تدابیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای این کار کافی نیست.
نماینده پاکدشت با بیان اینکه سرعت بازسازی مدارس و بافتهای فرسوده به علت کمبود بودجه پایین است، گفت: حل این مسایل نیاز به بودجه بیشتری دارد. از طرفی دولت میتواند سیاستهایی را اتخاذ کند تا مردم به نوسازی مدارس یا بازسازی بافتهای فرسوده کمک کنند. مدارس فرسوده و ناایمن نیاز به بودجه کلان دارند اما در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد. بسیاری از داراییهای کشور بلوکه شده و روابط اقتصادی کم است که همه این موارد بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و ما بودجه لازم و کافی نداریم.
قمی با تاکید بر اینکه حفظ جان افراد اولین مساله مهم جامعه است،گفت: بافت فرسوده و نامقاوم مدارس، منازل و مکانهای عمومی مانند مساجد، موضوع بسیار جدی است که ارتباط مستقیمی با جان افراد دارد و باید ایمن شود. مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید تخلیه و دانشآموزان به مکانهای ایمن منتقل شوند. آموزشوپرورش با اجاره مکانهای ایمن باید سریعتر این مساله را پیگیری کند تا محل ناایمن مقامسازی شود.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت بر ایمنسازی مدارس تاکید زیادی دارند، گفت: برای دانشآموزان اول باید ایمنی باشد بعد تعلیم و تربیت بنابراین دولت تا اندازهای که میتواند باید این مساله را پیگری کند. مجلس نیز در خدمت دانشآموزان خواهد بود. البته بودجهای به این کار اختصاص داده شده که ناکافی است و این وضعیت باید مطلوب شود. در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید به سرعت تخلیه و دانشآموزانش به مکانهای استیجاری و کانکسهای ایمن منتقل شوند یا مدارس مقاوم دو شیفته شوند تا ایمنسازی شود.
او تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش این مساله را به جد پیگیری میکند اما مساله اصلی کمبود بودجه است که با کمک خیرین مدرسهساز میتوان مقاومسازی مدارس را انجام داد. خیرین با هماهنگی آموزشوپرورش میتوانند در مکانهایی که شرایط بحرانی و ناایمن دارند، مدارس را احداث کنند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره کند بودن روند درمان دانشآموزان شینآباد و عدم رسیدگی به وضعیت آنها نیز گفت: چند شب پیش صدا و سیما نیز گزارشی درباره وضعیت آنها پخش کرد که روند درمانشان بسیار کند است. بعد از این گزارش وزارتخانههای بهداشت و آموزشوپرورش واکنش نشان دادند و مدعی شدند اعتبارات درمان این دانشآموزان پرداخت شده و روند درمان به صورت طبیعی در حال انجام است.
او با اشاره به اینکه درمان برخی از بیماریها مانند مسایل پوستی زمانبر است، بیان کرد: جراحی پلاستیک اگر در زمان مناسب صورت نگیرد دیگر نمیتوان کاری کرد. اگر این دانشآموزان به سن بلوغ برسند و همچنان این مشکلات را داشته باشند، آینده آنها کاملا تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین این موضوع باید به سرعت پیگیری شود.
قمی تاکید کرد: مساله دانشآموزان شینآباد باید زودتر پیگیری شود تا درمان آنها در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود. دانشآموزان در حادثه شینآباد هیچ تقصیری ندارند و مقصر اصلی افرادی هستند که مدارس را اداره میکردند و در نهایت وزارت آموزشوپرورش است بنابراین باید اهتمام جدیتری داشته باشند.
نماینده پاکدشت ابراز امیدواری کرد وزارت بهداشت، آموزشوپرورش، سازمان تامین اجتماعی و همه دستگاهها و نهادهای مرتبط هرچه سریعتر اقدامات لازم را برای دانشآموزان شینآباد انجام دهند. با توجه به اینکه همه این دانشآموزان دختر هستند باید احساس تکلیف بیشتری نسبت به آنها شود. کمیسیون آموزش مجلس نیز همچنان پیگیر این مساله است و موضوع این دانشآموزان در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد