21 - 01 - 2018
مدت زمان حمل ریلی بار از چین تا ایران ۱۵ روز، دریایی ۵۵ روز
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن گفت: تست گرم قطارهای ترانزیت کریدور ایران – چین نشان داد حمل بار از مسیر ریلی، کمتر از یکسوم مسیر دریا زمان میبرد. به گزارش مهر، مصطفی داودی اظهار داشت: حمل بار از طریق ریل از بندر شانگهای در چین تا کشورمان حدود ۱۱ تا ۱۵ روز زمان میبرد در حالی که حمل بار از طریق دریا و جاده بیش از ۵۵ روز به طول میانجامید.
وی افزود: با توجه به اینکه چین بزرگترین شریک تجاری کشورمان است، مذاکرات برای ایجاد کریدور ریلی چین – ایران از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و به دفعات، جلسات هماهنگی زیادی بین ایران و چین و همچنین با کشورهای طول مسیر یعنی قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد تا در نهایت، در سال ۲۰۱۷ به تعرفههای مشترک دست یافتیم.
داودی گفت: در اواخر سال ۲۰۱۷، سه قطار تجاری از چین به سوی ایران حرکت کرده و بار خود را در مقصد، تحویل صاحبان بار دادند. مدت زمان سیر این قطارها با توجه به اینکه مبدا بارها، شهرهای مختلف چین بود بین ۱۱ تا ۱۵ روز بود و با توجه به مسیر ۱۱ هزار کیلومتری، هر قطار روزانه بیش از ۸۵۰ تا هزار کیلومتر مسیر را طی کرده است.
داودی همچنین در خصوص مذاکره با صاحبان بارهای بزرگ و تجار تصریح کرد: هماکنون با دو خودروساز بزرگ کشور که مبدا بارهای عمده آنها چین است مذاکراتی داشتهایم که امضای تفاهمنامه با یک خودروساز در مراحل نهایی است و با خودروساز دیگر هم در حال مذاکرهایم.
وی در مورد تعرفهها نیز یادآور شد: تعرفه حمل بار از طریق ریل، کاملا در مقایسه با حملونقل دریایی؛ رقابتی و اقتصادی است چراکه همزمان تحویل بار به یکسوم کاهش مییابد و هم تعرفهها بیشتر از حملونقل دریایی نیست ضمن اینکه تعرفهها هم قابل مذاکره با صاحبان عمده بارهای خاص است. معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ترانزیت بار را یکی از مزیتهای مهم کشور دانست و تاکید کرد: ترانزیت ریلی هم برای راهآهن و هم برای صاحبان بار، صرفه و اقتصادی دارد ضمن اینکه با توجه به مسایل زیست محیطی و افزایش امنیت در ریل و کاهش مخاطرات و حوادث جادهای، برای اقتصاد کشور هم به صرفه است ضمن اینکه منافع مادی هر یک تن ترانزیت بینالمللی کالا، ۵/۲ برابر جابهجایی بار در داخل کشور است.
وی در خصوص تداوم استفاده از این کریدور گفت: وظیفه اصلی راهآهن بازگشایی و ایجاد کریدور بود که به خوبی انجام شد چراکه هم وضعیت تعرفهها شفاف و مشخص است و هم دولتها و راهآهنهای کشورهای مسیر کریدور، تعهدات خود را پذیرفتهاند، اما استفاده کم یا زیاد از این مسیر، بستگی به تجار و صاحبان بار دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد