4 - 07 - 2018
مدیریت کیفیت نهادینه شود
تحریمهایی که در پیش است دقیقا تولید ملی را نشانه گرفته و خودروسازی داخلی و انتقال تکنولوژی را تحتالشعاع قرار داده است کالای ما باید توان صادراتی پیدا کرده و برندسازی انجام شود. کنگره سراسری برند ملی اقتدار ملی روزگذشته با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد. در این کنگره حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در این کمیسیون بیشتر گزارشات نظارتی داریم اما اگر لزومی بر اصلاح قانون در این زمینه وجود داشته باشد اعمال میکنیم که تاکنون سه قانون در زمینه حمایت از تولید ملی اصلاح شده و یکی از این قوانین قانون رقابتپذیری و انحصار بوده است. وی افزود: ما اگر بخواهیم نشان ملی داشته باشیم لازمه آن رقابتپذیری و رقابت سالم است و باید انحصارها بشکند.
فولادگر در زمینه واردات رسمی و تاثیر آن در تولید ملی خاطرنشان کرد: ما واردات رسمی را بررسی کردیم که با وجود حمایت از کالای داخلی این واردات چه میزان بر تولید ملی تاثیر میگذارد و تاکنون چه میزان تخلف در این زمینه رخ داده است. اصلاح قانون حداکثر و حمایت از کالای ایرانی هم به قوانین اضافه شده که در صحن مجلس به بحث گذاشته شده است.
وی افزود: ما هیات نظارتی را اعمال کردهایم که تخلفات را به قوه قضاییه گزارش میدهد و نتیجه آن همین روزها تثبیت میشود. فضای کسبوکار باید مساعد باشد تا بتوانیم بهرهوری را افزایش داده و برند ملی داشته باشیم. ما قانون کسبوکار را مرحله به مرحله رصد میکنیم.
فولادگر با اشاره به چهارمین محور کاری کمیسیون حمایت از تولید ملی تشریح کرد: چهارمین محور کاری ما اقتصاد مقاومتی از باب فضای کسبوکار اصل ۴۴ و توانمندسازی بخش داخلی و خصوصی است که در حال حاضر در حال اصلاح قانون مربوطه هستیم و پنجمین محور هم اشتغال است.
وی افزود: ما در یک سال و نیم گذشته واردات خودرو و تخلفات آن را بررسی کردیم و به قوه قضاییه ارجاع دادهایم. مدیریت کیفیت باید نهادینه شود تا بتوانیم افزایش بهرهوری و استانداردسازی داشته باشیم. باید همه در این کشور و در همه زنجیرههای تحریم مدیریت کیفیت نهادینه شود که این موضوع در بند شش برنامه ششم توسعه قرار دارد و لازمه آن برندسازی ملی است. رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تصریح کرد: ما در کشور نظام ملی استاندارد نداشتیم و سازمان استاندارد پس از ارتقا متولی نظام استاندارد کشور شد. ماده هشت قانون رفع موانع تولید را داریم که دولت مکلف به حمایت از برندهای داخلی شده که آییننامه دولت در این زمینه در جهت فرهنگسازی برای رفع موانع تولید است.
وی افزود: قانون حداکثر را هم پیگیری میکنیم که از تولید در داخل حمایت میکند و میتوانیم کار را توسط نیرو و برند داخلی در خارج هم انجام دهیم. ما نمیتوانیم ادعا کنیم که بسیاری از کالاهای ما صددرصد داخلی هستند به همین دلیل آییننامه عمق ساخت داخل را اجرایی کردهایم که در زمینه ارتقای کالای داخلی و برندسازی است.
فولادگر در پایان گفت: تحریمهایی که در پیش است دقیقا تولید ملی را نشانه گرفته و خودروسازی داخلی و انتقال تکنولوژی را تحتالشعاع قرار داده است، کالای ما باید توان صادراتی پیدا کرده و برندسازی انجام شود.
بهرهوری یعنی استفاده از کالا و نیروی انسانی ملی
اولیاء رییس سازمان بهرهوری ایران گفت: ما با افزایش بهرهوری میتوانیم به یک برند ملی در بحث صنایع غذایی برسیم و پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشتهایم. در این کنگره اولیاء اظهار کرد: چند دهه است که در دنیا بحث بهرهوری مطرح شده است و با تمرکز بر این بخش رشد اقتصادی در کشورهای توسعهیافته کسب شده است.
وی افزود: بهرهوری یعنی استفاده از کالای ملی و نیروی انسانی ملی که ژاپن این روند را به خوبی انجام داده و حرکت رو به جلو داشته است. این حرکت به نهضتی در حوزه بهرهوری تبدیل شده و به آمریکا و اروپا هم رسیده است. اولیاء در ادامه تصریح کرد: ما هم حدود ۵۰ سال است که عضو سازمان بهرهوری شدهایم اما هنوز توفیقاتی کسب نکردهایم امسال که سال حمایت از کالای داخلی اعلام شده فرصت جدیدی برای ما ایجاد کرد تا به این بحث بیشتر ورود کنیم اما حمایت از کالای داخلی به معنای حمایت درونی از این کالاست و تولیدکنندگان باید ظرفیتهای درونی خود را بروز دهند و کالاهایی با کیفیت بالاتر و مصرف بهینهتر ارائه دهند.
وی در رابطه با دستگاههای فعال در این عرصه خاطرنشان کرد: ما در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد، ایدرو و ایمیدرو همکاری میکنیم. اتحادیههای کارگری هم باید بهرهوری نیروهای انسانی را بالاتر ببرند تا قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا کند. ما تهدیدهای آمریکا را میتوانیم به یک فرصت تبدیل کنیم و به نفع تولید و برند بنزین قدم برداریم. وی عنوان کرد: بسیاری از کالاهای ژاپن، آلمان، آمریکا و چین برند محسوب میشوند که تنها با افزایش بهرهوری و بالا رفتن کیفیت به این درجه رسیدند ما هم امیدواریم جزو کشورهایی باشیم که با یک نهضت بهرهوری به جمع تولیدکنندگان برند بپیوندیم. اولیاء در پایان گفت: ما با افزایش بهرهوری میتوانیم به یک برند ملی در بحث صنایع غذایی برسیم و پیشرفتهای خوبی در این زمینه داشتهایم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد