13 - 09 - 2022
مذاکره با فنلاند برای ساخت آزادراه تهران- شمال
گروه حملونقل- آزادراه تهران- شمال از جمله پروژههایی است که مسوولیت ساخت آن نزدیک به دو دهه میباشد که به بنیاد مستضعفان واگذار شده است؛ آزادراهی که از زمان آمدن روحانی بسیار مورد بحث قرار گرفت و آخوندی در ابتدای انتصابش وعده داد که به این پروژه توجه خاصی خواهد کرد.
وی در ابتدای وزارت به بازدید از پروژه پرداخت و پس از حدود هشت ماه بررسی اعلام شد که این پروژه از اولویت وزارتخانه خارج شده است. پس از این اظهارنظر، بسیاری از مسوولان و نمایندگان مجلس به اعتراض پرداخته و اعلام کردند که این پروژه اهمیت بسزایی برای کشور دارد.
این قضیه حتی به مجلس هم کشیده شد و ۲۰۲ نفر از نمایندگان در نامهای به رییسجمهور خواستار توجه ویژه دولت به این پروژه شدند.
آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران- شمال که اولین قراردادش در سال ۷۵ بین وزارت راهوترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شده در حالی پس از گذشت حدود دو دهه هنوز تکمیل نشده و تنها قطعه ۴ آن به طول ۲۲ کیلومتر بهار امسال زیر بار ترافیک رفته که خبر میرسد دولت به دنبال ساخت این آزادراه از طریق خارجیهاست.
آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران- شمال که اولین قراردادش در سال ۷۵ بین وزارت راهوترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شده در حالی پس از گذشت حدود ۲ دهه سال هنوز تکمیل نشده و تنها قطعه ۴ آن به طول ۲۲ کیلومتر بهار امسال زیر بار ترافیک رفته که خبر میرسد دولت به دنبال ساخت این آزادراه از طریق خارجیهاست.
در آخرین خبر از وضعیت این پروژه پر حاشیه روز گذشته یک عضو کمیسیون آموزش مجلس از چینیها و فنلاندیها بهعنوان گزینههای ساخت آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: میخواهیم آزادراه را از بنیاد بگیریم چون ساخت آزادراه با همان وضعیت قبلی جز خیانت به مردم چیزی نخواهد بود.
قاسم احمدی لاشکی به تسنیم افزود: در ساخت آزادراه تهران- شمال شرکتی فنلاندی یکی از گزینههاست اما این مساله هنوز قطعی نشده است. وی تصریح کرد: با نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هماهنگ کرده بودیم که از منطقه یک آزادراه تهران- شمال (کن تا شهرستانک) بازدیدی داشته باشیم اما وی گفت با توجه به اینکه این هفته وزیر راه و شهرسازی بین شرکتهای خارجی و داخلی نشست اختصاصی برگزار میکند، بگذارید بعد از این بررسی (هفته آینده) از آزادراه بازدید کنیم.
وی بیان کرد: به هر حال فنلاند و چین میتوانند یکی از گزینهها باشند اما هنوز چیزی قطعی نشده است.
نماینده مردم نوشهر در مجلس با بیان اینکه شرکتهای قبلی نتوانستهاند به تعهدات خود در آزادراه تهران- شمال عمل کنند، گفت: «هیچ گزینهای را برای ساخت آزادراه نفی نمیکنیم و میخواهیم به نوعی پروژه را از بنیاد بگیریم اما بنیاد یکسری قراردادهایی دارد که کندن از آن هم کار میبرد.»
احمدی لاشکی تاکید کرد: نشست وزیر راه و شهرسازی در وهله اول با مجموعه بنیاد است اگر آنها بتوانند فضای جدید و منابع جدیدی را بیاورند قطعا مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر ساخت آزادراه بخواهد با همان وضعیت قبلی باشد جز خیانت به مردم چیزی نخواهد بود.
این نماینده مجلس پیش از این اعلام کرده بود که خوشبختانه با ارسال نامهای با امضای نمایندگان مجلس به رییسجمهور و همچنین بحث طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی توسط ۲۰۲ نماینده مجلس، بهطور کتبی به نمایندگان مجلس اعلام شد که آزادراه تهران- شمال جزو پروژههای اولویتدار دولت است.
وی با تاکید بر اینکه هم رییس مجلس و هم معاون اول رییسجمهوری به شدت دنبال این قضیه هستند، تصریح کرد: بنابراین این پروژه هیچگونه آسیبی نخواهد دید. در بودجه سال ۹۳ نیز ۱۶۸ میلیون یورو و
یک هزار میلیارد ریال بودجه ریالی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
در حالی هنوز مانند یک سریال تکراری باز هم از چینیها بهعنوان یکی از گزینههای ساخت پروژههای زیرساختی کشور نام برده میشود که خبر میرسد وزیر راه و شهرسازی طی روزهای آینده در این رابطه جلسهای با مسوولان بنیاد مستضعفان برگزار میکند.
به نظر میرسد داستان دنبالهدار آزادراه پیر و پر از حاشیه تهران- شمال با پیگیری نمایندگان مجلس به پایان راه نزدیک میشود. البته این پایان راه برای تعیینتکلیف سازنده بوده و آغازی است بر ساخت قطعات ۲ و ۳، آغازی که به دلیل هزینه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی ساخت نمیتوان پایانی بر آن متصور شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد