6 - 03 - 2024
مردم بازیچه دولت
گروه صنعت- از زمستان پارسال خودرو به صورت نوبتدهی فروخته میشود؛ این شیوه با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروهای داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودروهای وارداتی کار خود را آغاز کرد که برای خودروهای وارداتی یک بار در اسفند ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه باز شد و برای خودروهای داخلی و مونتاژی نیز یکبار بهمن ۱۴۰۱ و یکبار اردیبهشت ۱۴۰۲ سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه خودرو به صورت یکپارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود ۲ میلیون نفر برای خرید خودروهای داخلی اقدام کردند.
وضعیت نوبتدهی نیز به این صورت بود که بازه زمانی تحویل خودرو از پاییز ۱۴۰۲ تا زمستان ۱۴۰۳ اعلام شد؛ یعنی با توجه به عدم همخوانی میزان تولید با تقاضای خرید خودرو، نوبت تحویل خودروی برخی از متقاضیان به سال آینده موکول شد.
یکی از خودروهای عرضهشده در سامانه یکپارچه، خودروی پژوپارس بود؛ خودرویی که به دلیل تفاوت قیمت زیاد با بازار برای عموم خریداران جذابیت بسیاری دارد و میتوان گفت یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران محسوب میشود.
بر همین اساس هم در زمان ثبتنام حدود ۱۰۰ هزار نفر برای خرید این خودرو متقاضی شدند.
با ورود به فصل زمستان که نوبت تحویل خودروهای پژوپارس به متقاضیان بود به دلیل عدم ارسال پیامک و فراخوان مبنی بر زمان تحویل، کمکم سروصداها در مورد تاخیر در تحویل این خودرو بلند شد؛ تا جایی که طی تقریبا دو ماه گذشته شاهد تجمعات زیادی مقابل نهادهای دولتی از جمله وزارت صمت بودیم.
در این بحبوحه بود که مشخص شد به دلیل عدم انطباق این خودرو با استانداردهای ۸۵گانه در تداوم تولید پژوپارس شک و شبهه ایجاد شده و باید خط تولید این خودرو متوقف شود.
مهدی اسلامپناه رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلامهای رسمی به ایرانخودرو اعلام کردیم که این خودرو نمیتواند استانداردهای ۸۵گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد، اما متاسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آنها خودرویی که میدانستند، نمیتوانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند.»
با توجه به عدم انطباق خودروی پژوپارس با استانداردهای ۸۵گانه مقرر شد که تولید این خودرو صرفا تا نیمه اسفندماه امسال صورت گیرد، اما در ادامه به دلیل درخواستهای متعدد و البته اعتراضات متقاضیان خرید پژوپارس، سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت. مجدد هفته گذشته مهدی اسلامپناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفتوگو با صداوسیما تاکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال ۱۴۰۳ صورت خواهد پذیرفت.
رییس سازمان ملی استاندارد گفته بود که «تولید خودروی پژوپارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بینالمللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردینماه ۱۴۰۳ مشخص میشود.»
با این حال ۱۲ اسفندماه ایرانخودرو در نامهای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود، چراکه پارس استانداردهای ۸۵گانه را اخذ نمیکند.
در نامه ایرانخودرو خطاب به اسلامپناه آمده بود که «نظر به اینکه مصاحبه تاریخ ۰۹/۱۲/۱۴۰۲ جنابعالی با رسانه ملی درخصوص ادامه تولید خودروی پژوپارس با رعایت استانداردهای بینالمللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفافسازی بیشتر است به استحضار میرساند:
۱- رویکرد و خطمشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایرانخودرو، ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایتمندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.
۲- پیرو ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱ مورخ ۲۷/۶/۱۴۰۲ آن سازمان محترم درخصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیقشده استانداردهای ۸۵گانه و نیز براساس نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۳۹۷ مورخ ۶/۷/۱۴۰۲ ایرانخودرو اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوقالذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد، لذا خاتمه تولید محصول پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد. بر همین اساس طی نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۸۰۹ مورخ ۱۰/۷/۱۴۰۲ اعلام شد تا انتهای سال جاری ۵۵ هزار دستگاه خودروی پارس تولید و مابقی اولویتهای ثبتنامی در سامانه یکپارچه با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد. برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایتهای سهگانه تولیدکننده پارس به اجرا درآمد.
۳- در استعلام ایرانخودرو از آن سازمان محترم و بازگشت به نامه شماره ۲۶۲۶۶ مورخ ۳/۱۱/۱۴۰۲، سازمان استاندارد مجددا تاکید کرد تداوم تولید پارس صرفا تا پایان سال ۱۴۰۲ امکانپذیر است.
۴- دلیل اصلی تصمیمات اتخاذشده توسط آن سازمان در خصوص توقف تولید خودروی پارس تا آخر سال ۱۴۰۲ مرتبط با عدم امکانپذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیقشده ۸۵گانه بوده است و بر همین مبنا نیز شرکت ایرانخودرو متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است، لذا رویکرد اعلامی جنابعالی در مصاحبه اخیر مبنی بر مجوز تداوم تولید پارس تا زمان دریافت نتایج تستهای مراکز آزمون بینالمللی که مربوط به تستهای تطابق تولید سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ است به مفهوم تولید خودروی پارس بدون الزام به رعایت استانداردهای رفع تعلیقشده ۸۵گانه است.
۵- برنامه عملیاتی ایرانخودرو برای جایگزینی خودروی سورن به جای پارس از ابتدای سال جاری اعلام و مقدمات اجرایی این تصمیم انجام شده و هماهنگیهای لازم با مجموعه قطعهسازان برای تامین قطعات خودروی سورن و همچنین پیشبینی سازوکارهای تشویقی برای تبدیل خودروی مشتریان صورت گرفته است.
با عنایت به مراتب پیشگفته و به منظور شفافیت فنی و عملیاتی و لزوم برنامهریزی منسجم در صورت تداوم تولید این محصول در سال ۱۴۰۳ و در راستای حفظ حقوق مشتریانی که در سامانه ثبتنام نمودهاند، خواهشمند است دستور فرمایید با قید تعداد و زمان مجوز شمارهگذاری این محصول با شرایط و ویژگیهای جاری و بدون اجرای الزامات رفع تعلیقشده به مبادی ذیربط ابلاغ شود. بدیهی است حسب ابلاغیههای آن سازمان محترم تولید این محصول بدون رعایت الزامات کامل ۸۵گانه امکانپذیر نخواهد بود.»
در واکنش به این نامه ایرانخودرو که به صورت خلاصه بر توقف تولید پژوپارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵گانه و عدم صدور مجوز از سوی این سازمان صادر کرده بود، اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: «اگر ایرانخودرو به ما نامهای ارسال کرده است، حتما پاسخ را خواهد گرفت.»
اسلامپناه تاکید کرد که «مصاحبهام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژوپارس فصلالخطاب بوده است.»
گناه مردم چیست؟
نکته قابل توجه آنکه ایرانخودرو اقدام به ارسال فراخوانی به متقاضیان پژوپارس مربوط به زمستان امسال کرد که بر اساس آن این افراد میتوانند با تبدیل خودرو، خودروهای سورن Xu7p، ۲۰۷ دستی شیشه و تارا دستی V1 کرده است.
این در حالی است که قیمت کارخانهای خودروی پژوپارس بسیار پایینتر از خودروهای مذکور است و اغلب متقاضیان خرید پژوپارس افرادی هستند که با فروش طلا و… برای خرید خودروی پژو ثبتنام کرده بودند.
یکی از متقاضیان خرید این خودرو به «جهانصنعت» گفت: «من و خیلی از افراد دیگر تمام دار و ندارمان را فروختیم تا بعد از یک سال انتظار ماشیندار شویم و حالا به جای اینکه پژوپارس تحویلمان بدهند، پیام تبدیل فرستادند. ما نه توان پرداخت اضافه و نه توان پرداخت قسط را داریم.»
متقاضی دیگری به «جهانصنعت» گفت: «الان که هیچ کس مشکل را گردن نمیگیرد تکلیف ما در قبال این بیمدیریتی که پیش میبرند چیست؟ حداقل برای ما که این همه انتظار کشیدیم و پول بیشتر هم نداریم همان پارس را تحویل بدهند و بعد تولید را متوقف کنند. چرا بعد از ثبتنام در سامانه یکپارچه به فکر توقف تولید افتادند؟ این خودرو در زمان ثبتنام ایمنی داشت و الان ندارد؟»
یکی دیگر از این متقاضیان نیز به «جهانصنعت» گفت: «در مرحله اول سامانه یکپارچه اقدام به ثبتنام برای خرید پژوپارس کردم و قرار بود زمستان امسال خودرو را تحویل بگیرم، اما تا به این لحظه خبری نشده است و حالا پیامک تبدیل برایمان فرستادهاند.»
ناهماهنگی بیداد میکند
نکته قابل توجه در ماجرای توقف یا تداوم تولید پژو پارس آن است که در چنین مساله پیش پا افتادهای نیز هرج و مرج موج میزند؛ موضوعی که به سادگی میتوان برای آن راهکار یافت و با یک هماهنگی جزیی، تکلیف متقاضیان را روشن کرد امروز تبدیل به یک بحران بزرگ شده است که هر روز هم حاشیهای جدیدی را به بار میآورد.
اگرچه هنوز هم ایرانخودرو و سازمان ملی استاندارد باید پاسخ دهند که اگر در تحویل پژو پارس مشکل وجود داشت چرا از همان ابتدا اقدام به عرضه این محصولات در سامانه یکپارچه کردهاند؟ اما فعلا و در حال حاضر باید تکلیف متقاضیان روشن شود.
متقاضیان تقریبا یک سال است منتظر دریافت خودرو هستند و هر روز با یک بازی جدید مواجه میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد