19 - 04 - 2023
مردم روحیه طرح جدید برای بنزین را ندارند
گروه انرژی- رییس اسبق ستاد سوخت میگوید: کارت انرژی و تغییر سهمیهبندی وقتی جا دارد که مردم بپذیرند و همراهی کنند، مردم در شرایط کنونی باتوجه به مشکلاتی که دارند روحیه و انگیزه طرح جدید را ندارند و در صورت عدم همراهی مردم هزینهها سنگین و طرحها ناموفق خواهند بود.
رکوردزنی مصرف بنزین در ایام نوروز امسال از یکسو و واردات بنزین از روسیه با قیمتهای گران، دو موضوع داغی است که این روزها در کنار تصمیم دولت به جمعآوری کارت سوخت جایگاهها در رسانهها خبرساز شده است. در عین حال که این روزها پیشنهادهای مختلفی برای جلوگیری از مصرف بیرویه سوخت، مقابله با قاچاق و کاهش مصرف مطرح میشود. برخی پیشنهادها به ارائه کارت انرژی و تغییر سهمیهبندی اشاره دارد. موضوعی که به اعتقاد محمد رویانیان رییس پلیس اسبق تهران و رییس اسبق ستاد سوخت باعث سردرگمی مردم خواهد شد.
رویانیان به ایلنا گفته است: آنچه مسلم است مدیریت مصرف سوخت باید با جدیت انجام شود تا مصرف سرمایه کشور به صورت لجامگسیختهای بالا نرود، ضمن اینکه تولید در کشور مشخص است و سقفی دارد و مصرف هم نباید از این میزان بالاتر برود.
او اضافه میکند: اگر بنا داریم کیفیت بنزین بالا بماند باید بنزین با اکتان بالا را وارد و با بنزین داخل مخلوط کنیم، بنابراین راهکاری جز مدیریت مصرف سوخت نداریم. یکی از این راهها مدیریت قیمتی است؛ مثلا قیمتها بهگونهای تعیین شوند که مردم مصرف را کنترل کنند ولی روش قیمت وقتی جواب میدهد که سایر مولفهها درست باشند یعنی زیرساخت کنترل بازار و قیمتها برنامهریزیشده و فراهم باشد و تا زمانی که بنزین گران میشود قیمت سایر کالاها هم به صورت زنجیرهای بالا نرود. مثلا در حال حاضر وقتی کالایی گران میشود فروشنده مدعی است که دلار گران شده است، در حالی که برای مردم شکافته نشده که تاثیر دلار روی چه چیزهایی است، بنابراین بنزین هم به این شکل است اگر قرار باشد قیمت آن بالا برود برای سایر اقلام مصرفی مردم مشکلآفرین میشود، در نتیجه اکنون به مصلحت نیست که قیمت افزایش پیدا کند و این بهترین روش برای کاهش مصرف نیست.
رییس اسبق ستاد سوخت درباره استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف گفت: کارت سوخت ابزار و وسیلهای برای کنترل مصرف و توزیع درست سوخت است، اگر کارت سوخت نبود، بخش زیادی از سوخت کشور با قیمت چند برابر از کشور خارج و قاچاق میشد، اکنون کارت سوخت تراکنش مصرف بنزین را به نمایش گذاشته و مصرف قابل کنترل میشود، بنابراین بهترین شیوه توزیع بنزین فعلا کارت سوخت است.
وی تاکید کرد: زمانی که قیمت سوخت با فوب خلیجفارس یکی شده و با نرخ بینالمللی عرضه شود، هر قدر هم مصرف شود تفاوتی نمیکند چون هرکس به میزان پولی که پرداخت میکند. بنزین دریافت و مصرف میکند، وقتی قیمت کلا آزاد میشود که زیرساختها فراهم باشند و مثل بقیه کشورها قیمت تمامشده کالا را پرداخت کنیم لذا نیازی هم به کارت سوخت نیست ولی اکنون بهترین شیوه توزیع و کنترل مصرف بنزین و جلوگیری از چالشها استفاده از کارت هوشمند سوخت است.رویانیان درباره تغییر شیوه توزیع و سهمیهبندی بنزین بیان کرد: بنده با کمک دولت کارت سوخت را طراحی کردم و موسس هدفمندی و سهمیهبندی بودم، قانون پنجساله پنجم هم که در مجلس تصویب شد به دولت تکلیف کرده و کمیسیونها هم به این نتیجه رسیده بودند. اکنون به نظر میرسد روش دیگری غیر از شیوه کنونی ضرورتی ندارد. در شرایطی که مشکلات متعدد اقتصادی داریم، در کنترل نرخ ارز هنوز موفق نشدهایم، در کنترل اجارهخانه مستاجران کاری نکردهایم، در کنترل بازار کالاهای اساسی زندگی مردم دچار مشکل هستیم؛ هر تصمیمی راجع به نحوه سهمیهبندی و مصرف سوخت گرفته شود اشتباه است چون اولویت حل مشکل کالاهای اساسی و مسکن البته نه خرید بلکه اجاره آن است، بنابراین با تغییر نحوه سهمیهبندی بنزین اتفاق خاصی در زندگی و معیشت مردم نمیافتد.
وی در ارزیابی استفاده از کارت انرژی گفت: قبلا با پیشنهاد کارت انرژی بنابر این بود که تمام مصارف انرژی از جمله آب و برق و گاز و بنزین را در یک کارت متمرکز کنیم و طرح خوبی است، اما طرحهای جدید در بستر مناسبی باید اجرا شوند، پیچیده کردن زندگی مردم با مسائل اینچنینی، آنها را سردرگم میکند و مشکلات را نهتنها کم نمیکند بلکه بیشتر میکند. اکنون مردم درگیر مباحثی همچون سهام عدالت، یارانه و مسکن هستند. کارت انرژی و تغییر سهمیهبندی وقتی جا دارد که مردم بپذیرند و همراهی کنند، مردم در شرایط کنونی باتوجه به مشکلاتی که دارند روحیه و انگیزه طرح جدید را ندارند و در صورت عدمهمراهی مردم، هزینهها سنگین و طرحها ناموفق خواهند بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد