9 - 03 - 2024
مسجد جامع «عتیق» اصفهان آسیبشناسی میشود
ایرنا- مدیر فنی و مهندسی قطار شهری اصفهان گفت: مسجد جامع عتیق پس از ارائه مطالعات دانشگاه علم و صنعت درخصوص عبور خط مترو، آسیبشناسی میشود. یکی از گزینههای پیشرو برای عبور خط شماره ۲ قطار شهری اصفهان از دل تاریخیترین بافت شهر و از جوار مسجد جامع عتیق، عبور از زیرگذر میدان امام علی(ع) است. این محدوده در عمق ۳۰ متری زمین و ۳۰ متری مسجد جامع عتیق قرار دارد. کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی نسبت به عبور مترو از جوار مسجد جامع عتیق اصفهان که یک بنای ۱۲۰۰ ساله و دارای برخی آسیبها ازجمله رطوبت صعودی و شرایط متزلزل در برخی قسمتهاست، ابراز نگرانی کردهاند.
گفته میشود، کُنج شمال شرقی مسجد، جایی که مدرسه «مظفریه» قرار دارد نزدیکترین فاصله را به خط دوم قطار شهری دارد و این فاصله حدود ۱۲ متر است، اما بیشترین فاصله مسجد از قطار شهری در کنج جنوب غربی و فاصله ۱۸۵ متری قرار دارد. روحالله سعادتپور اظهار کرد: مسجد جامع عتیق اوضاع نگرانکننده بالقوهای دارد و باید به بنای آن رسیدگی شود، از این رو نگرانی اصلی ما در زمان بهرهبرداری از قطار شهری است که توسط کارشناسان بررسی میشود.
وی ادامه داد: مطالعات آسیبشناسی مسجد بعد از بررسیهای دانشگاه علم و صنعت با عقد قرارداد شروع میشود.
به گفته سعادتپور، مطالعات دانشگاه علم و صنعت به احتمال زیاد تا ۲ ماه آینده تمام میشود. مدیر فنی و مهندسی قطار شهری اصفهان تصریح کرد: هیچ نگرانیای بابت مسجد در زمان احداث تونل قطار شهری و ایستگاهها وجود ندارد، اما باید گفت از طرفی این بنا اوضاع نگرانکننده بالقوهای دارد که باید رسیدگی شود و از سوی دیگر نگران موضوع فرونشست هستیم که گریبانگیر اصفهان و بناهای تاریخی آن است.
وی اظهار کرد: دستگاه حفار تونل مترو در ایستگاه «میدان امام علی(ع)» در بین دو لاین شمع که پیشتر برای احداث زیرگذر میدان امام علی(ع) حفاری شده است، رد میشود و در واقع یک لایه محافظ از قبل وجود دارد و ماشین حفار با سیستم مکانیزهاش با ایجاد فشار تعادلی اجازه فرونشست خاک را نمیدهد.
سعادتپور افزود: با این وجود در زمان حفاری تونل مترو با ابزارسنج نشست، میلیمتری رصد و اگر نیاز مجدد به سازه نگهبان مضاعف وجود داشته باشد، اقدام خواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه برای احداث هر ایستگاه قطار شهری به فراخور خاک و شرایط محل، طراحی و میزان نشست مختص به آن سنجش میشود، گفت: فاصلهای که تحت تاثیر نشست زمین قرار میگیرد مطالعه میشود، اما با این وجود نمیشود منکر خطاها و ریسکهای زمان اجرا شد.
وی افزود: ایستگاه «ابنسینا» و «میدان امام علی(ع)» ۲ ایستگاه نزدیک به هم هستند و شرایط خاک نسبتا مشابهی دارند، اما شرایط احداث ۲ ایستگاه مشابه هم نیست.
سعادتپور یادآور شد: ریزش ایستگاه ابنسینا یک حادثه اجرایی بود که به سطح زمین بروزی نداشت و نشستی هم در سطح زمین اتفاق نیفتاد.
وی اضافه کرد: برای ساخت این ایستگاه از روش «شمع و ریب» (یک نوع سازه نگهبان) استفاده شده است، اما شرایط ایستگاه میدان امام علی فرق میکند و در این ایستگاه خاصترین و پیچیدهترین روشهای حفاری و طراحی سازه را داشتهایم، چراکه حفاری از زیرگذر میدان امام علی شروع شده است.
مدیر فنی و مهندسی قطار شهری اصفهان گفت: برای احداث ایستگاه میدان امام علی که هماکنون ۷۰ درصد پیشرفت پروژه داشته، روش «بالا به پایین» به کار گرفته شده است.
سعادتپور یادآور شد: ایستگاه ابنسینا سه بخشی است و یک ایستگاه مرکزی دارد که کاملا روباز اجرا شده، ولی سمت شمال و جنوب آن تونل بوده و چیزی حدود ۱۶ متر عرض دهانه داشته که احتمال ریزش تونل با دهانه بالا در این روش بالاست. این مسوول افزود: تونلهایی که در ایستگاه میدان امام علی احداث شده با عرض دو یا سه متر هستند و احتمال ریزش آنها خیلی کم است.
وی تاکید کرد: ابزارهای نشستسنجی سهبعدی از سطح زمین، روی لایههای احداثشده میدان، ستونهای سازهها و بدنه ایستگاه در حال حفاری (روی تونلها) نصب شده است و به صورت دو هفتگی خوانش انجام و نشستها کنترل میشود.
سعادتپور اطمینان خاطر داد فاصلهای که ایستگاه تا مسجد دارد (بالای ۱۵۰ متر) مجاز است و کاسه نشست مورد مطالعه به مسجد نمیرسد. وی با اشاره به اینکه حداکثر نشست در فاصله ۲ برابر قطر تونل اتفاق میافتد، گفت: تونل مترو ۹ متر و ۶۰ سانت قطر دارد و درنهایت بازه ۲۰ متری را برای نشست در سطح زمین متصور هستیم، اما فاصله تونل با مسجد از این میزان فراتر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد