20 - 12 - 2020
مسوولان وعده ارزانی قیمت پوشک را دادند اما گرانتر شد
گروه صنعت- در حالی که از شش ماه گذشته به این سو قیمت پوشک بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، حدود یک ماه پیش افسانه محرابی مدیر کل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت به صراحت اعلام کرد تمام مواد اولیه تولید پوشک از گمرک ترخیص شده و در چرخه تولید قرار گرفته و در حال حاضر نیز هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. او همچنین به خبرگزاری فارس گفته بود با توجه به نامگذاری امسال با نام جهش تولید، حمایتهای تعرفهای مناسبی از تولید پوشک صورت گرفته و حقوق ورودی ۳۲ درصدی برای واردات پوشک تعیین شده و با توجه به اینکه بخشهای عمدهای از مواد اولیه زنجیره تولید پوشک از طریق واردات تامین میشود، اقداماتی در راستای تولید داخلی بخشی از مواد اولیه این صنعت صورت گرفته که به زودی به ثمر خواهد رسید.
در این رابطه حتی جلسهای از سوی علیرضا رزمحسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تولیدکنندگان و مدیران ستاد تنظیم بازار به منظور رسیدگی به قیمت پوشک برگزار شد اما پس از گذشت یک ماه نهتنها قیمتگذاری این محصول به سامان نرسیده بلکه اکنون شاهد هستیم قیمت پوشک بیش از دو برابر قیمت درج شده روی آن در بازار به فروش میرسد. در واقع و در حالی که مسوولان وزارت صمت وعده داده بودند طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قرار شده شش قلم ماده اولیه تولید پوشک داخلیسازی شود اما به گفته کارشناسان با حل مشکل مواد اولیه و ترخیص آن از گمرک، مشکلات مردم در تهیه پوشک گرانقیمت حل نشده است.
انتخاب میان بد و بدتر
در این شرایط هفته گذشته مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانهای سازمان حمایت در توضیحاتی اعلام کرده قیمتگذاری تکلیفی محصولات سلولزی بهداشتی مربوط به این سازمان نیست و از آنجا که هر گونه اعلام نظر در مورد نرخ فروش پوشک، مستلزم بررسی کارشناسی اسناد و مدارک بوده و بررسی عملکرد واحدهایی که سهم عمده بازار را به خود اختصاص دادهاند در دست اقدام است، بر این اساس موضوع تعدیل قیمت پوشک از سوی این سازمان مطرح نشده و وزارت صمت باید در این خصوص پاسخگو باشد.
همانطور که پیش از این «جهان صنعت» در گفتوگو با بختیار علمبیگی رییس هیاتمدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران بررسی کرده بود، علاوه بر پوشک، قیمت مواد شوینده نیز طی ماههای گذشته افزایش قابل توجه داشته و این موضوع به طور خاص به افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی بازمیگردد به طوری که هر هفته از ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان قیمت این مواد در بورس افزایش مییابد.
در این رابطه تولیدکنندگان قصد داشتند قیمت محصولات خود را به واسطه افزایش قیمت ارز و قیمت تمامشده تولید، ۸۰ درصد افزایش دهند که با رایزنیهای صورت گرفته توافق شده این روند افزایشی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد. بنا بر شواهد موجود تا امروز سعی شده برای حفظ بازار تولیدکننده و نیز در نظر گرفتن شرایط معیشتی مردم، ۱۰ درصد سود برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود تا روی آنها نیز فشار مضاعفی وارد نشود. در واقع مسوولان در وضعیت کنونی انتخاب بین بد و بدتر را انجام دادهاند زیرا اگر بر تولیدکننده بیش از این فشار وارد شود، از عرضه کالا به بازار خودداری میکند. به همین دلیل عرضه شدن محصول با قیمت بالاتر از نظر متولیان این صنعت بهتر از کمیاب شدن آن در بازار است.
قیمت پوشک تا پایان امسال باز هم افزایش مییابد
اکنون در حالی که متوسط هزینه تامین پوشک برای یک خانواده به ماهی یک میلیون تومان میرسد، عرضهکننده و فروشندگان این محصولات نیز با دشواری مواجه شدهاند چرا که بررسیهای میدانی «جهانصنعت» نشان میدهد اکثر این فروشندگان معتقدند هر چند قیمت محصولات بالا رفته است اما حاشیه سود آنها در کنار مشکلات تامین کالا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
در این رابطه علیرضا سلیمانیفرد فعال اقتصادی و عرضهکننده محصولات بهداشتی در خصوص وضعیت بازار این محصول به «جهانصنعت» میگوید: هر چند سال گذشته قیمت پوشک گران نشده و حتی مقداری نیز از قیمت آن کاسته شد اما از همان زمان هم مشکل اصلی ما کمبود جنس بود. به عنوان مثال شرکتها یا جنس درخواست شده را محدود عرضه کرده و یا اینکه در کنار آن برای خرید پوشک سبد کالا تعریف میکردند. یعنی در ازای خرید پوشک ما ملزم به خرید برخی دیگر از محصولات این شرکتها بودیم. امسال و خصوصا در یک ماه گذشته نیز وضعیت به همین منوال بوده است به طوری که برخی شرکتها علاوه بر عرضه محدود، بار دیگر زمزمه افزایش مجدد قیمت طی هفتههای آتی را نیز مطرح میکنند. در این رابطه مشکل ما به خصوص در مهرماه افزایش شدید قیمتها و امروز نیز علاوه بر افزایش قیمت، کسری کالاست.
وی در ادامه میافزاید: شرکتها میگویند به واسطه کمبود مواد اولیه و عدم تخصیص ارز ناچار به بالا بردن قیمتها هستند. از سوی دیگر آنها جنس خود را نیز به طور کامل عرضه نکرده و همواره تاکید دارند به علت کمبود مواد اولیه قادر به تولید نیستند. در این شرایط است که با بالا رفتن قیمتها از یک طرف مشتری تحت فشار قرار گرفته و از طرف دیگر ما نیز به عنوان عرضهکننده ناچار به خرید نقدی از شرکتها هستیم؛ امری که نهتنها باعث شده به دنبال سود نباشیم بلکه با حاشیه سود بسیار اندک تنها به دنبال پاس کردن چکها و حفظ بازار در این شرایط هستیم. بنابراین با توجه به شرایط فعلی و وضعیتی که در عرضه و تقاضا وجود دارد، معتقدم که حداقل تا پایان امسال شاهد افزایش دوباره قیمتها خواهیم بود زیرا مردم به جبر ناچار به تهیه پوشک هستند و به نظر هم نمیرسد که اقدامات انجام شده بتواند در این خصوص راهگشا باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد