26 - 05 - 2020
مشتریان نگران از «تاخیر در تحویل» خودرو
ایسنا- براساس ارزیابی صورت گرفته بیشترین انتقاد مصرفکنندگان از فرآیند فروش خودروهای سواری در ایران مربوط به «تاخیر در تحویل خودرو» بوده است.
دیگر «تاخیر در تحویل» به واژهای آشنا و البته تکراری و پرغصه برای مصرفکنندگان خودرو در ایران تبدیل شده است بهگونهای که خریداران خودروهای پرتقاضای داخلی و همچنین خریداران خودروهای وارداتی معمولا خودروی خریداری شده را با تاخیر قابل توجهی نسبت به آنچه که در قرارداد قید شده، دریافت میکنند.
این وضعیت اخیرا در بازار خودروهای وارداتی نمود بیشتری داشته بهگونهای که با ممنوع شدن واردات خودرو و حدود ۱۴۰۰ قلم کالای غیرضروری دیگر از ابتدای تیرماه، تقریبا تمام شرکتهای واردکننده خودرو در تحویل خودروهای پیشفروش شده تاخیر دارند.
خودروسازان نیز در تحویل برخی خودروهای پرتقاضا بهویژه خودروهایی که با مشارکت خودروسازان خارجی در ایران تولید میشوند تاخیرهای قابل توجهی داشتند که اخیرا این تاخیرها بیشتر نیز شده و نارضایتی مصرفکنندگان را به دنبال داشته است.
در این شرایط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در طول سال ۱۳۹۶ منتشر کرده که بررسی آن نشان میدهد در سال گذشته نیز بیشترین انتقاد مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در ایران مربوط به «تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده» بوده است؛ تاخیری که در ماههای اخیر تشدید نیز شده است.
اما بعد از تاخیر در تحویل، بیشترین انتقاد مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته مربوط به «ایراد داشتن خودرو در زمان تحویل» بوده است که اگرچه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توضیح بیشتری درباره این موضوع داده نشده اما احتمالا این مشکل مربوط به خودروهای تولید داخلی بوده که با کیفیت پایینی تولید و عرضه میشوند.
پس از آن نیز «کم بودن تنوع آپشنها» بیشترین میزان نارضایتی و انتقاد مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
دو موضوع «عدم تناسب قیمت با کیفیت خودرو» و همچنین «تاخیر در تحویل پلاک و مدارک خودرو» نیز دو انتقاد دیگری است که مشتریان نسبت به فرآیند فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته، مطرح کردهاند.
البته با افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان و همچنین رشد شدید قیمت این محصولات در بازار آزاد به نظر میرسد که نارضایتی مصرفکنندگان از متناسب نبودن قیمت و کیفیت خودروها در سالجاری نسبت به وضعیت سال گذشته، تشدید نیز شده باشد.
در این شرایط باید منتظر تهیه و انتشار گزارش ارزیابی وضعیت رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری در سالجاری (۱۳۹۷) ماند تا دید در این مدت نارضایتیها و انتقادات مشتریان در این حوزه چه تغییراتی نسبت به وضعیت سال گذشته داشته است.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای تهیه گزارش ارزیابی وضعیت رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش خودروهای سواری در طول سال گذشته با ۳۲۳ هزار و ۴۲۳ نفر از خریداران خودروهای داخلی و وارداتی در طول سال ۱۳۹۶، مصاحبه و از آنها نظرسنجی کرده است
چگونه میتوان مانع دلالیهای مخرب در بازار خودرو شد؟
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص راهکارهای کاهش قیمت حاشیه خودروهای داخلی اظهار داشت: راهکارهای متفاوتی برای حل این مشکل وجود دارد که از جمله آنها میتوان به عدم انتقال به مدت چند سال، عدم فروش بیش از یک دستگاه خودرو به یک نفر و دریافت عوارض پلهای خرید و فروش اشاره کرد.
جواد مرزبانراد بیان کرد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد خودرو را به عنوان کالای سرمایهای خریداری میکنند تا در آینده از طریق فروش، سودی به دست آورند و از سوی دیگر متاسفانه دلالی در زمینه خودرو مشکلات زیادی را به وجود آورده است و در حال حاضر حتی مردم عادی هم به دلال تبدیل شدهاند که باید این مشکل را حل کرد.
این کارشناس صنعت خودروی کشور با اشاره به مضرات تحویل خودرو به قطعهسازان پس از تولید گفت: قطعهسازان باید امکانات فروش خودرو را داشته باشند همچنین ممکن است افرادی از این جریان سوءاستفاده کنند و رقابت غیرسازنده پیش آید لذا برای حل یک مشکل نباید مشکل جدیدی را به وجود آورد.
وی در ادامه افزود: گاهی مشکلی که برای حل مشکل قبلی ایجاد میشود بسیار بزرگتر و غیر قابل حلتر است و ضرری که ایجاد میکند از مشکل اول بیشتر است لذا باید در تصمیمگیریها تمامی جوانب را در نظر گرفت تا چنین اتفاقی رخ ندهد و به نظر بنده صلاح نیست که قطعهسازان با چنین روشهایی به دنبال مطالبه معوقات خود باشند.
مرزبانراد با بیان دریافت عوارض خرید و فروش به عنوان راهکار تصریح کرد: عوارض نقلوانتقالها در سالهای اول باید رقم بالایی داشته باشد و در سالهای بعد رقم آن کاهش یابد تا به این صورت فقط مصرفکننده واقعی که قصد استفاده از خودرو دارد دست به خرید بزند و افرادی که قصد خرید و فروش دارند در اثر پرداخت عوارض خرید و فروش متضرر شوند.
این کارشناس صنعت خودروی کشور گفت: با یک سری قوانین و مقررات میتوان جلوی دلالیهای مخرب را گرفت و از زیان مصرفکنندگان واقعی که بخشی کوچکی از متقاضیان بازار را تشکیل میدهند جلوگیری کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد